Barcarolle Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) At telenor er "spydspissen" av teknologi utenfor norge skjønner jeg godt. Der må de jo faktisk slåss for å få innpass, det må de ikke i norge. De har jo tilnærmet monopol. Der er jeg helt enig, men nå har det jo kommet en del nye aktører i de siste årene. Så vi får håpe at konkurransen øker, til gode for oss forbrukere. Men jeg syntes fortsatt ikke at telenor kan gi blaffen i utvikling i Norge, fordi de er i en slik situasjon. I og med telenor har så mange lojale kunder, burde telenor være lojal tilbake, og gjøre det som er mulig for å tilfredsstille kundene. Endret 7. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
hiper Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) jensemann les en gang til: bygg først ut adsl teknologien til alle! evt fiber til alle, men jeg synes det er viktigere at alle i norge har tilgang til og bestille 6mbit adsl, istedefor at det skal bygges fiber til byene, mens det er folk som sitter på 56k modem enda.... Endret 7. februar 2007 av hiper Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 synes ikke det burde begynnes med fiber nå egentlig jeg bygg først ut adsl teknologien til alle! Så du mener at Telenor(og alle de andre ISPene) skal "sløse" vekk masse penger i utkantstrøk på utbedring av telenettet og sette opp 2+ DSLAMer? Penger som de kunne brukt på å bygge ut et skikkelig fibernett. Noe som alle vil tjene på til slutt(selv om det gjerne tar lengre tid)? Og til slutt så vil jeg bare presisere at de som bor i utkantstrøk har tatt et valg(i de fleste tilfeller). Et valg der de har eksludert seg fra "det hotteste" av norges bredbåndsteknologier. Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 2+ DSLAM'er er ikke sløsing. Det som fort koster ufattelig mye er kapasitet TIL sentralen (særlig hvis vi snakker om 2+ eller fiberhastigheter til alle). Hvis man da setter opp en DSLAM slik at "Ola & Kari Normann" faktisk kan få seg decent ADSL, legger det ofte infrastrukturen bedre til rette for de få (enda) som er villige til å betale for det beste - aka fiber. Det å grave fiber til hvert hus (FTTH) koster også skjorta, men det hjelper lite hvis pipa ut fra byen/tettstedet/plassen ikke takler mer enn f.eks 155Mbit. Din kommentar om ukantstrøk er ganske uvitende, det finnes områder innenfor 2 mil av Oslo S (Les noen av Høykom-rapportene f.eks) som ikke kan få ADSL engang - og vil du kalle det ukantstrøk ? |2mmy| Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) jensemann les en gang til: bygg først ut adsl teknologien til alle! evt fiber til alle, men jeg synes det er viktigere at alle i norge har tilgang til og bestille 6mbit adsl, istedefor at det skal bygges fiber til byene, mens det er folk som sitter på 56k modem enda.... 7892626[/snapback] Hvorfor skrev du dette da? synes ikke det burde begynnes med fiber nå egentlig jeg bygg først ut adsl teknologien til alle! Jeg tolker det dit hen at du mener vi ikke skal satse på fiber. Det er jo akuratt nå det er lurt å satse på en fremtidssikker metode, altså fiber. Kanskje kunne vi klart å bli ledende på dette feltet, til tross for vanskelig terreng, hvis vi hadde gått inn for å gi ekte bredbånd til alle! Endret 7. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
hiper Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 bedre at alle ha tilgang på adsl enn at få har tilgang på fiber, mens resten sitter på modem Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) hiper, jeg tror vi i bunn og grunn er enige. Best er det at alle har fiber. Endret 8. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
hiper Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 hiper, jeg tror vi i bunn og grunn er enige. Best er det at alle har fiber. 7896574[/snapback] best det ja! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 jensemann les en gang til: bygg først ut adsl teknologien til alle! evt fiber til alle, men jeg synes det er viktigere at alle i norge har tilgang til og bestille 6mbit adsl, istedefor at det skal bygges fiber til byene, mens det er folk som sitter på 56k modem enda.... 7892626[/snapback] Nå er det jo slik at fiberutbygging ikke er ett utpreget byfenomen, og det er jo ikke slik at staten styrer dette og kan si bygg ut teknologi X til alle før dere begynner med teknologi Y. Fiberutbyggingene i norge drives av lokale e-verk stort sett og disse er kun interesert i og bygge ut i sine egne områder. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Fiberutbyggingene i norge drives av lokale e-verk stort sett og disse er kun interesert i og bygge ut i sine egne områder. 7904835[/snapback] Ganske synd egentlig. For det er mange av oss som ikke har noen store e-verk i nærheten. Det ser hvertfall dårlig ut for oss i Akershus. Det er kun Viken som jeg har hørt om som bygger ut Fiber her. Men det virker som hovedfokuset er Oslo Jeg tipper jeg aldri får fiber her jeg bor. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Problemet er vel at de skal tyne ut alle kronene som er mulig at gammel teknologi før fiber kommer. Hadde vært kjekt med litt statlig styring på bredbånd (da selvsagt støtte til fiberutbygging) og ikke bare noen kroner til småprosjekter på landsbygda. Realistisk sett så må man nok se i øynene at dette er og blir markedsstyrt, for alternative regjeringer vil jo trolig gi enda mindre til slike prosjekter. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 hiper, jeg tror vi i bunn og grunn er enige. Best er det at alle har fiber. 7896574[/snapback] Det er en jævlig dårlige idé, med mindre du ønsker å svi av store deler av oljefondet. Hvorfor skal staten subsidiere fiber for at folk skal kunne kjøre torrentene opp i 100mbit/sek ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Hvorfor skal staten subsidiere fiber for at folk skal kunne kjøre torrentene opp i 100mbit/sek ? 7906149[/snapback] Internett er mere enn bittorrent, dessuten er fiber brukbart til alt av multimedia. Skal man tenke slik som du så kan man jo bare fjerne alt utenom dial-up og brevduer, for det er vel bare e-post uten vedlegg som er viktig nok? Hva skal vi med asfalterte motorveier når folk bare bruker de til å kjøre over fartsgrensene? Nei, god infrastruktur er noe som Norge må ha. Vi er handicappet nok i forhold til konkurrentene om vi ikke skal ha dårlig kommunikasjon i tillegg. Endret 9. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Totalt enig hva du skriver la7dfa-com ! Har hørt mye om at Tele2 bygger ut nettet sitt i det siste, men hvor bygger de, og HVA bygger de? Håper noe av den hurtige utbyggingen som skjer i Sandefjord smitter litt over på Tønsberg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Ganske synd egentlig. For det er mange av oss som ikke har noen store e-verk i nærheten. Det ser hvertfall dårlig ut for oss i Akershus. Det er kun Viken som jeg har hørt om som bygger ut Fiber her. Men det virker som hovedfokuset er Oslo 7905615[/snapback] Ofte er det de små e-verkene som har ett lokalt fokus som bygger ut fiber. Ellers bør du jo ta kontakt og forhøre deg om dette. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har hørt mye om at Tele2 bygger ut nettet sitt i det siste, men hvor bygger de, og HVA bygger de? 7906479[/snapback] Tele2 bygger ut ADSL og ergo er de egentlig ikke så spennende rent teknologisk eller hastighetsmessig. Lenke til kommentar
idos Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Hmm jeg har to fibre inn i huset mitt.... En fra dabb.. (samme som lyse egentlig... ) altså 6/6 mbit og så fikk jeg i samme gravingen en svart "multikabel" med kobber og fiber fra telenor. De skulle, i følge de som la kabelen, ikke lever innhold (abonnement) på den med det første... men muligheten er der.. Blir spennende å se hvem som leverer det beste innholdet.. Endret 9. februar 2007 av idos Lenke til kommentar
destilert Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Bredbånd til alle før byfolket får mulighet til 100mbit! Det vil være et ytterst fåtall som kommer til å ha bruk for/benytte så stor linje, de aller, aller, aller aller fleste vil klare seg med 6/6. Og vi bør heller sørge for at alle kan få seg nogenlunde grei linje før den lille promillen av landes folk som laster ned i bøtter og spann får tilgang til 100mbit. De som ønsker 100mbit (og "trenger" det) sitter veldig sansynlig på de raskeste linjene som er å oppdrive uansett, det er ikke riktig at samfunnet skal betale for at disse skal laste ned. Det er snakk om infrastruktur her. Jeg er enig, vi trenger god infrastruktur, men vi klarer oss med 6/6 linjer i den tiden det tar å bygge ut fiber. Jeg mener, hva i huleste skal du med 100mbit idag egentlig? Laste ned hddvd'er eller blue-ray filmer? Tror du virkelig samfunnet gidder betale for at du skal kunne bryte loven mer effektivt? Endret 9. februar 2007 av destilert Lenke til kommentar
s13 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hmm jeg har to fibre inn i huset mitt.... En fra dabb.. (samme som lyse egentlig... ) altså 6/6 mbit og så fikk jeg i samme gravingen en svart "multikabel" med kobber og fiber fra telenor. De skulle, i følge de som la kabelen, ikke lever innhold (abonnement) på den med det første... men muligheten er der.. Blir spennende å se hvem som leverer det beste innholdet.. 7906764[/snapback] Den hybridkabelen Telenor har lagt, går sannsynligvis bare 50m utenfor huset, derfra ingenting annet enn kobber. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Jeg er ganske enig i det mange sier her om at vi ikke trenger 100 mbit linjer nå, men poenget er at det slike hastigheter sannsynligvis nødvendige noen år frem i tid. Og da er det greit å ha mye av teknologien og strukturen på plass. Og alle dere som sier at 100 mbit er for nedlasting av ulovlig materie, det er grådig feil. Jeg har etterspurt liknende hastigheter fra ISPene i området mitt (uten hell) og grunnlaget for det var å få telefon, tv og internett via en kabel. Fordi jeg hverken kan ha parabol eller kabel. Uansett så vil hastigheten fiber kan tilby, åpne opp for helt nye muligheter. Altså tv, radio, telefon,raskt brebånd og websidene kan bli enda mer avanserte. Endret 9. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå