trn100 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 de aller fleste av folket her klager over at nettet ikke er utbygd så bra i norge som i sverige, og at prisene er lavere, og at norge ikke kan legge veier, sorry men hva er det for land vi lever i ? ett paddeflatt land som sverige eller ett fjellrikt ett ved navn norge? er ikke bare bare for de forskjellige fiberleggerne å legge ut fiber midt i fjellveggen er det vel ?selv bor jeg på røros som ligger langs med toglinja og den lokale internett leverandøren har fiber via banetele, selv har jeg blitt lovt "fiber" 4mbit/4mbit til påske, rørene ligger utover her jeg bor, men dem er tomme.. sverige har eller hadde iallefall isdn frem til 2005/2006, min far som bor like utenfor strømstad hadde det, og samme med søstra til kjerringa der i huset som bor i billingen i sverige hadde isdn, dem har en form for bredbånd nå, hvem som leverer vet jeg ikke 7683806[/snapback] For bare få år siden hadde jeg ISDN fra Telenor og betalte rundt 7-8000 i kvartalet for tellerskrittene på denne linjen.... Hadde det ikke vært for at Telenor fikk konkurrenter hadde vi ALDRI fått bredbånd her.... Hadde det vært opp til Telenor alene hadde vi fremdeles betalt blodpriser for bånnlinjer... Tenk deg om... Hvorfor i allverden skulle de ha brukt penger på å yte bedre tilbud når de tjente rått på å ikke bruke noen penger i det hele tatt... Norge er ikke paddeflatt og det er vanskeligere å bygge ut infrastruktur her enn mange andre steder, men Norge er verdens rikeste land! 15 milliarder på veier og 3 milliarder på bredbånd er peanøtter.... Noen promille på statsbudsjettet... Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg syntes det er irriterende å måtte vente så utrolig lenge på at noe blir gjort. Synd kommuner og selskaper rundt om ikke tar tak i dette. Sandefjord er et eksempel på hvordan utbygging av bredbånd burde være i Norge. Der har kommunen gått inn med 250 mill. for nedlegging av fiberkabel. Hele byen har nærmest blitt gravd opp. Tok bare denne kommunen som et eksempel, var det eneste gode jeg kom på. Andre kommuner bør gjøre det samme. Muligens begynne en innsamlingsaksjon? Jeg har ikke problemer med å betale et par tusen for å få bra fibernett i nabolaget. Er det forøvrig noen planer om å bygge ut fibernett andre steder i norge? Vet bare om at larvik står for tur. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Er det forøvrig noen planer om å bygge ut fibernett andre steder i norge? Vet bare om at larvik står for tur. 7876393[/snapback] Det er mange prosjekter i norge, de fleste er avleggere av Lyse sin fiberløsning. Du finner en liste her over disse: http://www.altibox.no/ Lenke til kommentar
destilert Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Telenor trenger et skikkelig spark i ræva. Jeg kan ikke få bredbånd fordi jeg bor ca. 1km for lang unna ifhr. til hva de setter som maximum. Ikke virker det som de har tenkt å utbedre noe heller, i alle fall skjer det ikke noe. Men selgere ringer med jevne mellomrom og vil selge adsl fra telenor, da er det like før jeg drar ned og sprenger den jævla sentralen så de må bygge opp alt igjen så kan de sammenligne kostnadene vs. å gi meg bredbånd nå. Men neida. Så nå sitter jeg med ICE, og kan ikke akkurat klage. Bedre enn isdn til bedre pris, selv om jeg må få kamerater til å laste ned patchene til wow og cs for meg ellers overskrider jeg 1gb grensa :\ Lenke til kommentar
eXa Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 takk, da har jeg meldt min interesse for fiber fra Notodden energi.... Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Telenor trenger et skikkelig spark i ræva. Jeg kan ikke få bredbånd fordi jeg bor ca. 1km for lang unna ifhr. til hva de setter som maximum. Ikke virker det som de har tenkt å utbedre noe heller, i alle fall skjer det ikke noe. Men selgere ringer med jevne mellomrom og vil selge adsl fra telenor, da er det like før jeg drar ned og sprenger den jævla sentralen så de må bygge opp alt igjen så kan de sammenligne kostnadene vs. å gi meg bredbånd nå. Men neida. Så nå sitter jeg med ICE, og kan ikke akkurat klage. Bedre enn isdn til bedre pris, selv om jeg må få kamerater til å laste ned patchene til wow og cs for meg ellers overskrider jeg 1gb grensa :\ 7877078[/snapback] Enig i at Telenor trenger det. Det som er spesielt ille er at telenor fronter utvilkingen av kommunikasjonsteknologi i andre land, men gir blaffen i Norge. ICE er Ok det, har det på hytten. Hvis du ikke har antenne (har mest sannsynlig) så bør du anskaffe det. Er en ganske drastisk økning i hastighet. Endret 5. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
destilert Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 [...] Men neida. Så nå sitter jeg med ICE, og kan ikke akkurat klage. Bedre enn isdn til bedre pris, selv om jeg må få kamerater til å laste ned patchene til wow og cs for meg ellers overskrider jeg 1gb grensa :\ 7877078[/snapback] Enig i at Telenor trenger det. Det som er spesielt ille er at telenor fronter utvilkingen av kommunikasjonsteknologi i andre land, men gir blaffen i Norge. ICE er Ok det, har det på hytten. Hvis du ikke har antenne (har mest sannsynlig) så bør du anskaffe det. Er en ganske drastisk økning i hastighet. 7879728[/snapback] Har ikke antenne nei. Hva slags antenne snakker vi om? Bordantenne eller svært monster montert på taket ? Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 http://www.digi.no/php/art.php?id=367986 Føler at jeg ble litt villedet av overskriften, hoppet nærmeste i taket når jeg så den! Menne, hvordan skal vi tolke det her da? Hvilken trafikk er det som er planlagt og gå vi den kabelen? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) [...] Men neida. Så nå sitter jeg med ICE, og kan ikke akkurat klage. Bedre enn isdn til bedre pris, selv om jeg må få kamerater til å laste ned patchene til wow og cs for meg ellers overskrider jeg 1gb grensa :\ 7877078[/snapback] Enig i at Telenor trenger det. Det som er spesielt ille er at telenor fronter utvilkingen av kommunikasjonsteknologi i andre land, men gir blaffen i Norge. ICE er Ok det, har det på hytten. Hvis du ikke har antenne (har mest sannsynlig) så bør du anskaffe det. Er en ganske drastisk økning i hastighet. 7879728[/snapback] Har ikke antenne nei. Hva slags antenne snakker vi om? Bordantenne eller svært monster montert på taket ? 7884403[/snapback] Det er ikke noe svære greier, er ikke helt sikker på målene, men ettersom jeg husker var den i underkant av en meter lang. Jeg opplevde å få MYE bedre fart. På hytten var det faktisk antennen som avgjorde om jeg fikk internett eller ikke. ICE antenne De har også en litt mindre en, men den vet jeg ikke hvor bra er. Jeg vet ikke om du har Usb eller Wlan modem, så jeg bare linket til usb. Endret 6. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
hiper Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 er vel internet trafikk som skal gå igjenom den fiber kabeln irriterer meg litt dette med at jeg ser nyheter hele tida fiber utbyggin trøndelag og opp og nedom møre og romsdal, men aldri i møre og romsdal Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 er vel internet trafikk som skal gå igjenom den fiber kabeln irriterer meg litt dette med at jeg ser nyheter hele tida fiber utbyggin trøndelag og opp og nedom møre og romsdal, men aldri i møre og romsdal 7886226[/snapback] Tro meg, det er ikke mye fiber til privatpersoner i Sør-Trøndelag (hvis det finnes!?). Derfor jeg fikk kaffen i vrangstrupen når jeg leste det ^^ Skal bli spennende å se hva som skjer framover! Lenke til kommentar
hiper Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 tror ikke det blir lagt fiber til private, men dere får bedre ping på servere som ligger lengre sør i landet er nokk bare backbone detta ja Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Kva skal dere bruke 100mbit til? Laste ned sjørøverting? Sjølv har eg ei 6mbit linje og om du tar alle døgnets timer i bruk, og får ned det meste man trenger, både lovlig og ulovlig. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Kva skal dere bruke 100mbit til? Laste ned sjørøverting? 7887699[/snapback] For å svare helt ærlig, ja. Det er i alle fall min grunn til at jeg "trenger" så raske linjer. Dessuten hadde det vært kjekt å sette opp en FTP-tjener på maskinen, om jeg hadde hatt 100mbit. Totalt ubrukelig å sette opp en FTP-tjener med en linje som oppnår en makshastighet på 90 KB/s. Endret 6. februar 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
hiper Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Kva skal dere bruke 100mbit til? Laste ned sjørøverting? Sjølv har eg ei 6mbit linje og om du tar alle døgnets timer i bruk, og får ned det meste man trenger, både lovlig og ulovlig. 7887699[/snapback] synes ikke det burde begynnes med fiber nå egentlig jeg bygg først ut adsl teknologien til alle! evt fiber til alle, men at mange sitter på 56k modem er noe av det værste som er...så sitter de med adsl2+ linjer og klager fordi de ikke får 20mbit, men baaaare 18 ble litt negativt nå, men får tålest tenk dere følelsen til de som har modem og har brukt fem minuter på og laste den den siden her bare for og lese om dere Endret 6. februar 2007 av hiper Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Det jeg finner enda mer motbydelig er hvordan mange svensker (de som har raske linjer) sitter og klager over at de "kun" har 10mbit. De linjene mangfoldet av oss i Norge har strekker rett og slett ikke til. Endret 6. februar 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det jeg finner så rart er at alle har så fantastisk god peiling på hvordan det er i sverige. Spesielt de som sitter ytterst i gokk med modem som klager på at "hele sverige har 100mbit" nei, de har ikke det, hele sverige har ikke engang 10mbit. Kommer du utenfor "pressområder" så er situasjonen mye av det samme som i norge, om ikke værre. Grunnen til at flere % i sverige har mulighet til dette kalles plassering, det bor rett og slett flere folk i de store byene i sverige enn i norge. Folk er mer sentralt plassert. At telenor er "spydspissen" av teknologi utenfor norge skjønner jeg godt. Der må de jo faktisk slåss for å få innpass, det må de ikke i norge. De har jo tilnærmet monopol. Er ikke så lenge siden jeg satt med ISDN og hylte over at "alle andre" fikk ADSL, nå har jeg mulighet for ADSL2+ (dog de vil ikke garantere meg over 6mbit pga lang avstand til sentral) Vi får bare vente og se hvordan det går med "bakkenettet" som skal bygges, jeg har liten tro på at det noengang kommer til å komme hit her jeg bor, tviler egentlig på at det kommer utenfor de største byene i norge. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 hva jeg vil med fiber? Høyere ned hastighet er jo flott men enda bedre er jo den mye høyere opp hastigheten. Der er jo adsl latterlig! Lenke til kommentar
hiper Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Det jeg finner så rart er at alle har så fantastisk god peiling på hvordan det er i sverige. Spesielt de som sitter ytterst i gokk med modem som klager på at "hele sverige har 100mbit" nei, de har ikke det, hele sverige har ikke engang 10mbit. Kommer du utenfor "pressområder" så er situasjonen mye av det samme som i norge, om ikke værre. Grunnen til at flere % i sverige har mulighet til dette kalles plassering, det bor rett og slett flere folk i de store byene i sverige enn i norge. Folk er mer sentralt plassert. At telenor er "spydspissen" av teknologi utenfor norge skjønner jeg godt. Der må de jo faktisk slåss for å få innpass, det må de ikke i norge. De har jo tilnærmet monopol. Er ikke så lenge siden jeg satt med ISDN og hylte over at "alle andre" fikk ADSL, nå har jeg mulighet for ADSL2+ (dog de vil ikke garantere meg over 6mbit pga lang avstand til sentral) Vi får bare vente og se hvordan det går med "bakkenettet" som skal bygges, jeg har liten tro på at det noengang kommer til å komme hit her jeg bor, tviler egentlig på at det kommer utenfor de største byene i norge. 7888235[/snapback] ikke lenge sida jeg satt med 56k modem heller nei.. fått radiolink nåda, men kan kalles smalband det også i helgene ligger pingen min helt opp i 3500 bare til min ispes gateway Endret 7. februar 2007 av hiper Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Kva skal dere bruke 100mbit til? Laste ned sjørøverting? Sjølv har eg ei 6mbit linje og om du tar alle døgnets timer i bruk, og får ned det meste man trenger, både lovlig og ulovlig. 7887699[/snapback] synes ikke det burde begynnes med fiber nå egentlig jeg bygg først ut adsl teknologien til alle! evt fiber til alle, men at mange sitter på 56k modem er noe av det værste som er...så sitter de med adsl2+ linjer og klager fordi de ikke får 20mbit, men baaaare 18 ble litt negativt nå, men får tålest tenk dere følelsen til de som har modem og har brukt fem minuter på og laste den den siden her bare for og lese om dere 7888004[/snapback] Hvorfor ikke fiber nå? Tull å legge ned ADSL når fiber er det nye. Bygg ut fiber over alt, vi har nok av penger til det her i Norge, og til å være et rikt land er infrastrukturen her svært dårlig. Endret 7. februar 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå