Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når kan vi regne med bredbåndsutbygging?

Anbefalte innlegg

jeg synes: at staten kunne gått inn med mye mere middler enn de gjør idag, har de ikke lovt alle "bredbånd" til 2007? blir vel ice på alle!

hvordan er egentlig infrastrukturen utbygd i norge? noen som vet=? ligger det fiber til hver sentral? litt rart om det ligger kobber egenlit :hmm:

Edit: hastigheter over 10mbit hadde vært en drøm :dribble:

Endret av hiper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan er egentlig infrastrukturen utbygd i norge? noen som vet=? ligger det fiber til hver sentral? litt rart om det ligger kobber egenlit :hmm:

7660646[/snapback]

I sentrale strøk og langs jernbanen er det fiber til alle sentralene. I mere usentrale strøk går det meste på radiolinjer med varierende kapasitet. (48Mb -> oppover.)

Lenke til kommentar
En 10/10 linje er greit nok i dag.  Tipper at man vil kunne har hele verden med på sitt 'LAN' om noen tiår.  Utviklingen ruller nok raskere enn vi tror i dag.

7660132[/snapback]

Det er ingen tvil om at utviklingen går utrolig raskt. Spørsmålet er når vi får tilgang til disse nye tjenestene.

Lenke til kommentar

Alt annet enn fiber er vel egentlig 'bortkastet' og vil bli byttet ut med nettopp fiber.

Kanskje coax duger som lokalt spredenett en stund men ikke noe mere.

Ser man på utviklingen så vil muligheten for høyere hastighet generere nye tjenester også på sikt. Jeg blir overrasket om ikke de fleste i Norge sitter med minst 100Mbit om la oss si 10-15år.

Hos meg som bare har kobberlinje så har hastigheten økt fra 28kbs i 2003 og til 18Mbit i 2006. Ikke dårlig bare det!

Lenke til kommentar

Nå er det vell det at trådstarter mener at hastighetene på de fleste linjene i sverige er mye bedre enn de man får i norge til en mye høyere pris og er dårligere, jeg sjekket nettop bredbandsbolaget i sverige, http://www.bredband.com/wps/portal er ikke det telenor sin logo?

Om bredbandsbolaget: Sedan juli 2005 är Bredbandsbolaget ett helägt dotterbolag till norska Telenor ASA.

Kanskje telenor klarer å lære noe av svenske BBB?

edit:

Hastighet: Upp till 100 Mbit/s

Bredband: 320 kr

Uppsägningstid: 3 mån

Bindningstid: 0 mån

Leveranstid: 5 arbetsdagar(nice?)

Detta ingår i Bredband 100:

Upp till 100 Mbit/s nedströms

10 Mbit/s uppströms

Endret av Thyrfing17
Lenke til kommentar
Altså 4-fire selskaper legger ned hver sin fiber rør gate.... :roll:

Dette er / var "tomme" rør, klar for fibernett.

7660079[/snapback]

Fornuftig når man uansett skal grave, rør koster bare noen få kr pr meter og da legger man selvsagt ned det man trenger, det er billigere og eie rørene selv enn og leie seg inn hos andre.

Problemet er heller at man legger for lite rør eller i mange tilfelle ingen fordi de som planlegger enten kun tenker på egne behov eller evner ikke og tenke langsiktig.

Det burde være ulovelig og drive med større kloakk og grøftegraving uten og legge ned x-antall trekkerør.

Lenke til kommentar
Altså 4-fire selskaper legger ned hver sin fiber rør gate.... :roll:

Dette er / var "tomme" rør, klar for fibernett.

7660079[/snapback]

Fornuftig når man uansett skal grave, rør koster bare noen få kr pr meter og da legger man selvsagt ned det man trenger, det er billigere og eie rørene selv enn og leie seg inn hos andre.

Problemet er heller at man legger for lite rør eller i mange tilfelle ingen fordi de som planlegger enten kun tenker på egne behov eller evner ikke og tenke langsiktig.

Det burde være ulovelig og drive med større kloakk og grøftegraving uten og legge ned x-antall trekkerør.

7663442[/snapback]

Jeg er helt enig i det, men det må være noe fornuft i det og, siden det ikke er "små" rør de legger.

Rørene er vell 5-6 cm i diameter og hvor mye fiber får en i ett rør med samlet diameter på 20 til 24 cm i diameter ?

Selve fiberen er jo ikke "tykk".

Men, som skrevet tidligere, de bygger og graver der ute, og legger opp til fremtiden. Ja, men hvorfor "kobler" de ikke opp de som er der ute ?

Hos min bekjent, både sa og skrev Lyse det at alle skulle få fiber i fra dem, men ikke det nei.

Jæren Kabelnett......

Men håper A/S Norge kan få opp dampen. Vedrørende både når det gjelder nettet og lavere pris.

Vennlig Hilsen

WB

Lenke til kommentar

Morn.

Hva har det seg at svenskene har så mye lavere pris på adsl enn vi her i landet?

Ta eksempel en hastighet som mange kan få vi telelinjen da, ser eks på nor/swe telenor. Samt for ikke å snakke om at swe telenor, at de har mye bedre upload enn oss.

Norsk telenor : Ekstra 6000/500 kbps 499,- (+60 for ikke hustlf)

Swe telenor : Bredband 8 8000/1000 kbps 319.-(om det +** for ikke hustlf? finner ikke info om..)

Lenke til kommentar

Er nok ikke så alt for mange år til vi får fiber i hvert et hus bortover. blir lagt vanvittig mye fiber i dag, men ikke så mye fram til husveggen. Denne fiberen blir lagt fram til fordelingssentralene/patchesentralene som står rundtomkring, så er det abonnentene som selv velger(og betaler) hvis de vil ha lagt fiber fram til husveggen.

Men inntil telefonselskapene legger fiber rett inn husene til folk så vil det være ganske kostbart å få fiber helt fram. du skal betale graving, og må ha en fiberconverter til noen tusenlapper. slik som det er nå så blir fiberconverteren satt i fordelingsskapet, også går de fram til husene med vanlig kobber.

Et par kollegaer av meg forteller stadig om utbyggingen av fibernettet hjemme hos seg. -virker som om det er på full fart i Tromsø traktene og på vestlandet rundt Stord.

Lenke til kommentar

Jeg skulle nå ønske at jeg faktisk kunne fått min egen bredbåndslinje. Deler en 0.5 mb med naboen, men jeg kan ikke få på gr. av sprengt kapasitet. Dette er fra en "tråløs" leverandør. Noe annet valg har jeg ikke da avstanden til sentral er 5.6 km, og i følge telenor så koster det for mye å bygge ut. Kremt, kremt.

Men ja, Norge er ikke akkurat noe foregangsland når det gjelder bredbånd. Så, mer fart til folket.Nå!!

Lenke til kommentar
Jeg skulle nå ønske at jeg faktisk kunne fått min egen bredbåndslinje. Deler en 0.5 mb med naboen, men jeg kan ikke få på gr. av sprengt kapasitet. Dette er fra en "tråløs" leverandør. Noe annet valg har jeg ikke da avstanden til sentral er 5.6 km, og i følge telenor så koster det for mye å bygge ut. Kremt, kremt.

Men ja, Norge er ikke akkurat noe foregangsland når det gjelder bredbånd. Så, mer fart til folket.Nå!!

7680102[/snapback]

kan ikke bli mere enig :mad: sitter selv på en radiolink anntenne ustabil som.....f :thumbdown::ph34r:

Lenke til kommentar

Da fremtida er bittorrent(eller ganske lik bittorrentteknologi) for store mengder datatrafikk så ser eg ingen grunn å skryte over ein 20mbit linje med bare 1mbit opplasting.

Når eg ser etter ein linje idag så ser eg på pris kontra upload.

Lenke til kommentar

de aller fleste av folket her klager over at nettet ikke er utbygd så bra i norge som i sverige, og at prisene er lavere, og at norge ikke kan legge veier, sorry men hva er det for land vi lever i ? ett paddeflatt land som sverige eller ett fjellrikt ett ved navn norge? er ikke bare bare for de forskjellige fiberleggerne å legge ut fiber midt i fjellveggen er det vel ?

selv bor jeg på røros som ligger langs med toglinja og den lokale internett leverandøren har fiber via banetele, selv har jeg blitt lovt "fiber" 4mbit/4mbit til påske, rørene ligger utover her jeg bor, men dem er tomme..

sverige har eller hadde iallefall isdn frem til 2005/2006, min far som bor like utenfor strømstad hadde det, og samme med søstra til kjerringa der i huset som bor i billingen i sverige hadde isdn, dem har en form for bredbånd nå, hvem som leverer vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...