Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når kan vi regne med bredbåndsutbygging?

Anbefalte innlegg

Som de fleste andre data- og nettverksentusiaster er klar over, så er ikke Norge akkurat nummer én på bredbånd. De hastighetene mangfoldet i Norge sitter på, kan knapt kalles bredbånd i mine øyne, i alle fall til sammenligning med Sverige. I vårt kjære naboland kan de allerede tilby 100/100 Mbit/s til de fleste husstander og privatpersoner. Dette også til en mye slankere pris enn det vi i Norge betaler for 20000/1100 Kbps-linjer. Kan vi regne med å noen gang få slike enorme hastigheter her i Norge, som privatpersoner, og når i tilfelle? Hva er forresten det beste bredbåndstilbudet som finnes i Østfold (rettere sagt Moss) med tanke på hastigheter, pr. dags dato?

Begynner å bli mildt sagt irritert over det dårlige bredbåndstilbudet som finnes her i Norge.

Kan ikke synes annet enn synd på de som fremdeles sitter på ISDN-linjer.

Beklager for en meget rotete post.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært oppe mange ganger før.... Greia er at Norge ikke klarer noen ting i forhold til de ressurser som faktisk finnes.... Kan ikke legge asfalt, fø på eldre eller barn, bekjempe kriminalitet eller noe som helst jo??

Norge er ikke nummer én i noen sammenhenger, funker ikke en gang som bedrevitende sofasittende fredsmeglere...

Ok, vi er nummer én på et område da... Vi tror vi er så utrolig mye bedre enn alle andre også har vi Ole Einar Bjørndalen :thumbup:

Men nå har i alle fall Jens fornuftig nok bestemt seg for å bruke noen av pengene våre til å betale enda mer for å sende norske politikere på opplevelsesreiser rundt omkring i verden.... I tillegg til at vi må betale hans private fly for å forflytte den miljøvennlige r***en rundt omkring med "familien"...

Jens oppfordrer forøvrig alle andre norske firmaer til å gjøre det samme som han råd til....

Innkjøp av trepropper for å stoppe grisefis hadde vært langt billigere og mer effektivt, men hva da med juleribba?

Nei Gud hjelpe oss.... Om ikke elendig bredbånd tar rotta på oss kommer vi til å daue snart uansett...

(Vel og merke om man har betalt avgiften for å få lov :hrm: )

Hadde Pillarguri sett oss i dag hadde hun garantert ikke blåst i hornet da svenskene kom... Og det hadde vi antagelig alle vært tjent med :w00t:

Edit: OT - Sitat "Finns itte så mye som en vingmutter her..." Sitat slutt - Reodor Felgen

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Det du skrev ovenfor har jeg vært relativt godt kjent med i relativ lang tid. Jeg oppfordrer ikke til debatt om hvorvidt Norges politikk er god eller ikke. Jeg spør i all simpelhet om det vil være mulig å få bedre bredbåndstilbud i Norge en gang i fremtiden, og eventuelt når. Skjønte for øvrig ikke så mye av innlegget ditt, så det ga meg ikke spesielt mye iht. hva denne tråden faktisk handler om.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Poenget var at bredbåndsutbygging som ville kunne ha fått store positive effekter i forhold til distriktspolitikk, miljø, sysselsetting, generell kompetanseheving og en rekke andre ting pga. sidrumpa udugelige politikere aldri vil bli noe annet en visjon som snart overkjøres og drepes av effektive tidligere U-land som f.eks. India...

Lenke til kommentar
men er det slik at de fleste svensker kan få 100/100 , noe jeg egentlig tviler på , særlig i litt lite bebodde strøk.mulig dette er noe i nærheten av sannheten i noen områder .

7654949[/snapback]

Slik jeg har oppfattet det gjelder denne utbygningen bare i store svenske byer og abslutt ikke på landsbygda. I Norge er beboelsen mer spredt enn i Sverige.

Lenke til kommentar

Problemet er at Telenor har 2 digitale standarder å forholde seg til ISDN og ADSL.

Det er 2 land i Europa som har ISDN; Norge og Tyskland.

Når Telenor kvitter seg med ISDN (tipper dette tvinger seg frem innen 3-4 år) er det muligheter for bedre bredbånd i Norge, men det må ikke regnes med å få 100/100mb linjer over alt. Dette er det nok selskaper som Lyse, NTE o.l. som kommer til å levere.

Linjehastighetene som de de fleste her i landet får i dag er omtrent den samme som f.eks i England og Danmark (dette er basert på informasjon jeg har fått fra nettbrukere jeg har snakket med).

Lenke til kommentar

Det stemmer at sverige har store utbygginger av nettverket sitt. Det er kun de 5 største byene som har tilgang på 100/100, resten av de "mellom store" byene har stort sett utbygget for 10/10. Men når du kommer uten for sentrum. Så faller hastighetene drastisk.

Om du tenker Stockholm i forhold til Oslo så er det by kjernen (Majorstua/skøyen , nydalen, økern/hellsfyr og ekeberg som blir ytterpunktene) som har den 100/100 dekningen, og ikke dette er 100% heller. Veldig mange bedrifter har betalt dyre dommer for å få tilsluttet sitt vegguttak til en fiber. Noe som har hjulpet mange private og boretslag til å få tilgang på fiberen som går forbi.

Så dvs at resten av landet (sverige) har omtrentlig samme båndbredde tilbud som oss, men prisene dems er noe anderledes. De er lavere, bedriftene som leverer "bredbånd" er også flinkere på kundestøtte.

Nå får man jo 10/2 i norge til levlig pris. Om man er heldig å bo på de rette stedene, og ha de rette kontaktene. Flytter nå (i skrivende stund skulle jeg egentlig pakket ned pc'en) fra Asker til Trondheim. I asker betaler jeg 450,- for en 6/1,1 linje. I Trondheim betaler jeg 300,- for en 10/2 linje.

Ordinær pris for denne linjekapasiteten er egentlig over 500,-, men siden jeg flytter inn i ett "passe" stort boretslag og jeg leier leil av boretslagbestyreren så fikk jeg en god pris. Selv i mitt eget navn.

Canal digital oppererer med mange slike tilbud i de omr der de leverer kabel-tv.

SÅ det er håp.

Men norge "sier" at de skal satse på utbygging av bredbånd. Men nå så står 100% visjonen i veien. Dette betyr at de skal ha 99,99% dekning av bredbånd i Norge, noe som omtrent vil bli umulig (om ikke de skal kjøre mere på link system).

Det er flere "fjerne" plasser som ikke en gang har hustelefon linje, dette kan løses med link, og da må mottakeren ha en trådløs router. Dette finnes i norge og er utprøvd i ei lita bygd (så vidt jeg vet) på nordvestlandet.

Neste steg for "norge" er jo å gjøre hele norge trådløst, noe som da vil gjøre at det ikke vil bli noen 100/100 dekning. Dette er jo egentlig bare tull, for å gjøre hele norge trådløst er ikke så lett.

Vi må alltid leke foregangs nasjon nr 1. (Uten å være det) For så å feile, og prøve igjen og så feile en gang til. Det aller billigste hadde da altså blitt å bruke det mest sikkre. Legge en god og tykk fiber på langs av hele norge. Gjerne 10 gode tykke fibere. For så å koble til de mindre stedene etterhvert.

Men hadde alle i norge tenkt slik så hadde vi også drevet med produksjon av smarte ting. Vi hadde holdt våre produkter hardt til brystet og vært stolte av dem.

Og vi hadde hatt en god fart rett i stua. Men vi i norge skal være noen små nisser, bli forbi gått i HØY hastighet. Sitte med lua i fanget og se på at de andre landene når sine mål og visjoner.

Informasjonens motorvei stangnerer i norge, mens den akselererer i alle andre land. Ikke rart at utlendingene ler av firmaene de har kjøpt i norge. Nordmenn kan jo omtrent ikke sende mail, de skal sende fax.

Men men, behovet for større fart på bredbånd er her. Dokumentene blir stadig større, det er høyere krav til hurtig overføring av større filer mellom bedrifter og fra land til land.

Vi vil ha kraftigere båndbredde nå!

-Thelle-

Endret av Thelle
Lenke til kommentar
Problemet er at Telenor har 2 digitale standarder å forholde seg til ISDN og ADSL.

Når Telenor kvitter seg med ISDN (tipper dette tvinger seg frem innen 3-4 år) er det muligheter for bedre bredbånd i Norge, men det må ikke regnes med å få 100/100mb linjer over alt. Dette er det nok selskaper som Lyse, NTE o.l. som kommer til å levere.

7655048[/snapback]

Flere land som har ISDN, husker ikke akkurat hvilke, men Sverige har.

Lenke til kommentar

7655048[/snapback]

Hva har det med at vi har ISDN med at vi har lave hastigheter på bredbånd? ISDN gjør at vi må velge anexB i stedet for anexA, men dette utgjør knapt noe i forhold til hastighetene vi får på ADSL. Og nå er vel ikke ADSL noe skikkelig bredbånd heller.

Og det er flere land i europa som har ISDN, men det er norge og tyskland som satset hardest på det.

EDIT: noen endringer.

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Men sånn så det er her i stavanger så har de på bryne (fjernt fra byen) fått lyse bredbånd mens jeg bor ca 10 min fra stavanger sentrum og her kan vi ikke få lyse enda... helt tåpelig spør du meg...

7656759[/snapback]

Vel, sånn er det når det hele er markedsstyrt. Det er ofte alt for dyrt å grave i sentrale strøk, så man må regne med lang intjeningstid. I lit mere spredt bebyggelse kan man ofte legge kabel billigere og man tjener penger fortere. (Untaket på denne regelen er selvsagt boretslag, da man kan få mange kunder på et lite område. Selv om det er dyrt å kable.)

Lenke til kommentar

Alt er ikke bare fryd i Sverige heller:

Bredbånd og Internett (1. halvår 2006)

44 % av husholdningene i Sverige har bredbånd. Tilsvarende i Norge er 50 %

65 % av abonnentene i Sverige benytter xDSL, mens tilsvarende andel i Norge er 80 %.

34 % av abonnentene i Sverige benytter kabel-TV eller LAN som aksessteknologi til nternett, mens tilsvarende andel i Norge er 18 %

22 % av fasttelefonikundene i Sverige har oppringt aksess til Internett. Tilsvarende andel i Norge er 13 %

Lenke til kommentar

7655048[/snapback]

Flere land som har ISDN, husker ikke akkurat hvilke, men Sverige har.

7655120[/snapback]

Feil! Sverige har ikke isdn, Dette er netopp grunnen til at de nå er flere skritt foran oss her i Norge, netopp fordi de tenkte litt lengre og droppet Isdn. :yes:

Lenke til kommentar
Feil! Sverige har ikke isdn, Dette er netopp grunnen til at de nå er flere skritt foran oss her i Norge, netopp fordi de tenkte litt lengre og droppet Isdn.  :yes:

7659824[/snapback]

Ehm... :nei: Fra ISDN på den svenske wikipedia.....

Standarden var klar i mitten/slutet av 1980-talet och byggdes ut kraftigt i en del länder, däribland Finland och Frankrike. I Sverige bromsades utbyggnaden av Telias höga prissättning. Bland annat var den första abonnenten i ett område tvungen att själv bekosta utbyggnaden av hela telefonstationen, vilket ju var fullständigt orimligt. Först i slutet av 1990-talet har Telia börjat med lockpriser på ISDN, som går under flera varumärken, bland annat Telia Duocom.
Lenke til kommentar
Men sånn så det er her i stavanger så har de på bryne (fjernt fra byen) fått lyse bredbånd mens jeg bor ca 10 min fra stavanger sentrum og her kan vi ikke få lyse enda... helt tåpelig spør du meg...

7656759[/snapback]

Hmm, lurer hvem som lurer hvem her jeg :ermm:

Utover Sør-Jæren har de ikke hatt noen infrastruktur å ta av, derfor er det slikt at det legges fiber jevnt over der ute.

I Stavanger, som regnes som en "storby" gjør de jo ikke noe annet enn å grave, grave og grave. I Stavanger har de hatt en infrastruktur som har vært "fungerende". Helt til de fant ut at "vi" skal være hovedstad for 1000 år "ett eller annet".

Når det berører fiber ned legging andre plasser, vil en merke at dette vil ta seg opp i "lav infrastruktuerte" områder, som til idag har blitt regnet som "u-land". (Innen Norge).

Det vil etter politikerne gjøre mer for alle i "bygda" om de får bredbånd, slikt at det skal lønne seg å drive enhver tenkelig bedrift i fremtiden også. Dette gjelder jevnt over.

Les hva som står på de gjeldende sider til Dere`s kommuner.

Dere ville ha fått Dere en ahah opplevelse.

Her er ett skrekk eksempel :

Har en bekjent som på ute på Sør-Jæren, og der skulle de lage ny sykkelsti, i og for seg bra tiltak. Men på samme strekkning, ble det lagt ned rør for følgende firma.

Lyse, Klepp Energi, BKK og ett firma til som han ikke husker navnet på.

Altså 4-fire selskaper legger ned hver sin fiber rør gate.... :roll:

Dette er / var "tomme" rør, klar for fibernett.

Vi får se hva som skjer i fremtiden, ikke det at vår familie trenger mer enn maks 10mb linjer 10/10.

Hva skal en med mer ?

Vennlig Hilsen

WB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...