Gå til innhold

Slå av dynamisk kontrast på Samsung LE32R72?

Anbefalte innlegg

Begge skærme har en funktion, der øger/sænker contrasten i forhold til det aktuelle, der vises på skærmen. Dette kan som standard ikke slåes fra på R72. Det kræver, at man får adgang til service menuen.

Leste dette på ett dansk forum.

Har nettop bestilt meg Samsung LE32R72 og den er her innen få dager, men lurer på hvordan jeg får tak i denne "service manualen"?

For jeg har nemlig hørt at den dynamiske kontrasten var ganske irriterende, men visste ikke at det ikke gik an å slå av?

EDIT:

Kontrastforholdene er netop tal som folk sluger råt.

Et godt eksempel er følgende:

Samsung LE32R72 - opgivet kontrast 5000:1

Ansi Standard 500:1. Ansi kalibreret 250:1

Toshiba32WL66Z - opgivet kontrast 1200:1

Ansi Standard: 1100:1. Ansi kalibreret: 1100:1

Dette leste jeg nettop, er dette også sant? :(

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt LE40F71B slo jeg av noe som heter "dynamisk dimming" i service menyen, med dette på synes jeg kontrasten hoppet veldig alt etter hvor mye lys som var i bildet. Altså mer behagelig bilde med dette av. På min skjerm ihvertfall, er det "power off" -> "info" -> "menu" -> "mute" -> "power on" med fjernkontrollen, for å få tilgang til service menyen.

Lenke til kommentar

Siden hele internet sier det best uten den dynamiske kontrasten så skrudde av med metoden over nesten med en gang jeg fikk apparatet.

Men nå har jeg nesten lyst til å skru den på igjen midlertidig, for jeg fikk jo nesten ikke testet med så jeg aner jo ikke forskjellen ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gjorde som jeg sa litt lenger opp, og slo på dynamisk dimming igjen forrige uke for å få et bedre inntrykk av hva den gjør. Det fikk jeg, og nå er den av for godt :) Spesielt var det under en Monty Python episode helt vilt hvordan lysnivået justerte seg hele tiden.

Hvordan men skal stille inn TVen vareier fra rom til rom og fra TV til TV, men det blir nok bedre hvis du justerer contrast ned fra 100 som er standard til under 80 en plass. Sharpness synes jeg ser OK ut mellom 40 og 60, kommer litt an på hvilken kilde du bruker.

Sondre05: Hvilken instilling endret du på? Jeg har alt unntatt dimming på default hos meg, kanskje jeg kan finne den korrekte verdien for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...