Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelper kompis med anlegg - basskasser

Anbefalte innlegg

Jada, en kompis av meg som har kjøpt anlegg med 4x12" subber. Og jeg var med og satte det opp slik at vi fikk lyd i det i dag. Så tenker å bygge kasser i morgen, eller nærmeste framtid. Problemet er at vi ikke finner noe om disse subbene på nett, og jeg har heller ikke peiling på hva de heter. Isåfall, han mener å ha lest en plass at anbefalt kassevolum var 120-130 liter. Men kan det være så lite? (for alle subbene sammen) Jeg fant nettopp ut at kassene til mine 12" er i overkant av 60 liter hver (kasser bygd etter spec fra MDS tilpasset mine subber).

Uansett, alle 4 subbene skal inn i én portet kasse. Noen som har tips til størrelse på kasse/porter (antall og diameter). Litt teknisk info som jeg leste på eska: 350W maks, 4 ohm, 12", dB 92. Noe annet dere trenger? Er ikke så nøye her :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan stemme med volumet du oppgir! 120L/4=30L pr. element kan stemmakke, men da er det helst sn om en lukket (tett) kasse?! Vet du noe om hva det tallet 120-130L gjelder for slag kasse?

Kassen din er kanskje portet/bassrefleks?

LOZER ;)

Lenke til kommentar

Mener å huske noe som at hvis du har 1 12" Så ble d 60L, har du 2 stk så blir d 90 L, har du 3 så blir 115, så da regner jeg med at det er mulig at du må ha 125/130 når du har fire.. Om dette var lukket eller ikke husker jeg ikke. Men er litt nysgjerrig... Hva slags bil har kompisen din når han skal ha 4 12" ? Må jo være stasjonvogn eller varebil??

:tease:

Lenke til kommentar

Vil bare få påpeke at størrelsen på kassa, om den skal være lukket eller portet og dimensjonene på porten er HELT avhengig av hvert enkelt element, hva slags bil det skal stå i, hva slags lyd man ønsker å oppnå, hva som er kravene til effekttålighet osv. Det finnes IKKE hovedregler på kassestørrelser eller porttuning.

Å si at en tolvtommer skal ha sånn og sånn stor kasse er som å si at biler med over 2-liters motor skal ha 215-bredde på dekkene... ;)

Lenke til kommentar
Vil bare få påpeke at størrelsen på kassa, om den skal være lukket eller portet og dimensjonene på porten er HELT avhengig av hvert enkelt element, hva slags bil det skal stå i, hva slags lyd man ønsker å oppnå, hva som er kravene til effekttålighet osv. Det finnes IKKE hovedregler på kassestørrelser eller porttuning.

Å si at en tolvtommer skal ha sånn og sånn stor kasse er som å si at biler med over 2-liters motor skal ha 215-bredde på dekkene... ;)

7662697[/snapback]

Godt sagt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...