Gå til innhold

Hva er best DVD/CD analog eller digetal?


Anbefalte innlegg

Hva er det beste alternativet for best lyd? (CD-lyd)

1: Vanlig DVD spiller med digetal utgang og

en forsterker med digetal inngang.(Rimelig DVD)

2: En veldig god DVD spiller sammen med en

moderat analog forsterker. (Dyr DVD)

 

Grunnen er at jeg har det ene av begge alternativ.

En rimelig DVD med ditetal utgang.

Og en bra forsterker av eldre årgang. (Analog)

 

Så spørsmålet er vel om man skal kjøpe en god

DVD spiller eller en god forsterker.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: hans a på 2002-11-25 13:19 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er da om du er fornøyd med bildet på den rimlige DVD-spilleren. Forskjellen mellom rimlige og dyrere DVD-spillere vil som oftest være størst i bildekvaliteten.

 

Hvis du kjøper en dyr forsterker, har du høytalere som rettferdiggjør den forbedrede lyden denne forsterkeren kan gi?

 

Hva er viktigst for deg, god lyd eller godt bilde?

Lenke til kommentar

hvis du hører mye på musikk, vil jeg anbefale en nyere surround reveiver med dolby Pro logic II, da dette er vesentlig bedre enn vanlig pro logic, særlig til musikk. Slik som jeg har oppfattet det er nyere forsterkere ganske mye bedre enn de første surround forsterkerene som kom på markede, fordi da var det bare surround som gjalt, og ikke lydkvalitet (dette får du ta med en klype salt:)) Jeg merket VELDIG forksjell fra min gamle Marantz SR670 (gammel pro logic surround forsterker, ikke digital) til min nye Onkyo TX-DS595 (med Pro logic II og i ca samme prisklasse som den gamle marantzen). Hvis du kjøper en ny forsterker nå burde du passe på at den er DVD-ASACD klar (24bit dac ellerno). Min erfaring er også at forsterker har mye mer å si enn cddvd i denne prisklassen, særlig hvis du bruker digital ut og bruker derfor forsterkerens DAC. Du kan jo evnt også kjøpe ny dvd om et par år og dra nytte av de nye formatene, DVD audio og SACD i 5 diskrete kanaler (med forsterker som støtter det) og også det nye medie, "Blue ray" som blir lanser i 2003 og som har betydelig større lagringskapasitet enn DVD. Hvis forsterkeren din nå ikke er vil dra god nytte av en ny digital forsterker til film også, som er MYE bedre i Dolby Digital og DTS!

 

GÅ FOR NY FORSTERKER! er min mening...

Lenke til kommentar

Hører du virkelig på 2-kanals musikk prosessert til flerkanals? Ick.

 

DVD-A/SACD får man uansett ikke ut av digitale ikke-proprietære grensesnitt ennå, så det er liten vits og bortkastede penger å kjøpe reciever med integrert DAC for høyoppløselig bitstrøm.

 

Blu-Ray (merk stavemåten) er langt fra akseptert som en standard og det er heller tvilsomt at forbrukerelektronikk og programvare vil bli tigjengelig i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det er jo poenget med et forum, nettopp å legge fram hva som lønner seg, også for folk som ikke kjøper nytt utstyr hvert år, men som fortsatt vil henge med i utviklingen. Tror det er liten tvil om at DVDASACD vil ta over, det er bare et spørsmål om tid.

 

Når det gjelder blu-ray, vil denne oppgraderingen gå mye enklere enn dvdasacd ettersom den blir bakoverkompatibel og det er bare snakk om et nytt medie, ikke et nytt format.

 

Får bare håpe at det ikke kommer en million andre alternativer til blu-ray så slipper vi enda en "standard" krig.

Lenke til kommentar

Krigen mellom de forskjellige fabrikatene

vil nok fortsette i årene som kommer.

Det er slik resultatet blir bedre og bedre.

Når det gjelder den digetale utgangen på

dvd spilleren er det en DTS coax utgang.

Spilleren har også 6 utganger for

surround.

(Dolby Digital/DTS/Dolby ProLogic (5.1))

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-12-14 11:05, skrev tore-:

COAX er vel digital-analog hvis jeg ikke tar feil, den sender digitala signaler men gjør dette analogt ved at de ikke kan komunisere med hverandre....



kan være jeg er på bærtur nå


 

Tore er på sporet...

 

Du har to kjente typer.

 

1. Optisk digital som er mest vanlig

2. Elektronisk digital

 

Coax digital er som kjent type 2. 0'er og 1'er sendt i en ledning som pulser av strøm og ikke som lys i.h.h.t type 1

 

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...