okasin Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hei, jeg har lest gjennom hele forumet for nettverk og føler at jeg har prøvet alt av tips og råd.. men får det likevell ikke helt til.. hør her: Jeg har følgende utstyr: -6 stk pc`r i huset, hvor 3 av dem har win XP home, en har win XP multimedia edition, og 2 er Win XP Pro. ( den ene av maskinene har xp pro engelsk, alle de andre er norsk). -Telenor ADSL 6mb. -Speedtouch 510i som er bridget -Linksys WRT54G router (ingen er kopplet trådløst til ) -Cnet CGS500 gb SWITCH Jeg prøver fortvilet å få til et hjemmenettverk, men alt ser ikke ut til å fungere.. 3 av pc`ne greier ikke å kommunisere med hverandre. Får opp denne meldingen: \\HTPC er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresursen. Kontakt Administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbane ble ikke funnet. Overnevnte eksempel er når jeg prøver å logge meg på HTPC (multimedia pc`n), det går heller ikke andre veien.. dvs ingen maskiner i huset kommer inn på kontor pc`n eller HTPC`n.. hvorfor ? Jeg har gjort følgende på disse pc`ne: -Aktivert gjestekontoen.. (på den "vanskelige" måten) -Deaktivert brannmurer (måtte bare prøve). -aktivert enkel fildeling. -kjørt veiviser for nettverksinstalasjon.. x antall ganger.. (og rebootet) -Delt en del mapper på begge maskinene,, -DHCP står på i router, og er også aktivert under TCP/IP instilingene på alle maskinene. -Prøvet også å slå av brannmur i router.. (måtte bare prøve det også). -Det må sies at alle maskinene kommer inn på filservern min.. så noe fungerer iallefall -Alle pc`ne kommer på internett. Er det noe jeg overser her,, ? Det MÅ det være !! forslag? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Er det ikke sånn at det må være noe delt på maskinen du skal hente med? synes jeg har hørt noe om det Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Skal ikke trenge å dele noe som helst for å kunne komme inn på andre pc'r.. det har ihvertfall aldri jeg hatt problemer med.. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Er det ikke sånn at det må være noe delt på maskinen du skal hente med? synes jeg har hørt noe om det 7654134[/snapback] Som du ser av det jeg har skrevet i innleget mitt... så har jeg delt en del mapper på alle maskinene.. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Er det ikke sånn at det må være noe delt på maskinen du skal hente med? synes jeg har hørt noe om det 7654134[/snapback] Som du ser av det jeg har skrevet i innleget mitt... så har jeg delt en del mapper på alle maskinene.. 7655158[/snapback] stemmer det at man må dele for å få tilgang... men det har du jo gjort, så det er greit. Trykk START - KJØR (run) - skriv REGEDIT, trykk enter - Naviger deg frem til, / HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CURRENT CONTROL SET / CONTROL / LSA - Der finner du keyen som heter "restrictanonymous", denne dobbeltklikker du på å setter til 0. Lenke til kommentar
Qubert Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 er alle medlem av samme arbeidskruppe? Har ikke det noe å si? Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Maskinene må i teorien ikke være i samme arbeidsgruppe, men det er en fordel da det er enklere og raskere å se de andre maskinene på "mine nettverkssteder". Jeg har dog erfart at noen ganger når jeg har lagt alle maskinene fks i "HOME" så fungerer plutselig fildeling som ikke har fungert før. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Maskinene må i teorien ikke være i samme arbeidsgruppe, men det er en fordel da det er enklere og raskere å se de andre maskinene på "mine nettverkssteder". Jeg har dog erfart at noen ganger når jeg har lagt alle maskinene fks i "HOME" så fungerer plutselig fildeling som ikke har fungert før. 7655277[/snapback] Alle maskinene er i samme arbeidsgrupp.. Satt dem til workgroup slik det kommer opp som standard på HTPC`n min.. men skal prøve nå å endre alle sammen til noe annet.. og prøve de andre rådene.. takk så langt til alle sammen.. hmm men jeg er straks tilbake om det ikke virker Lenke til kommentar
okasin Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Er det ikke sånn at det må være noe delt på maskinen du skal hente med? synes jeg har hørt noe om det 7654134[/snapback] Som du ser av det jeg har skrevet i innleget mitt... så har jeg delt en del mapper på alle maskinene.. 7655158[/snapback] stemmer det at man må dele for å få tilgang... men det har du jo gjort, så det er greit. Trykk START - KJØR (run) - skriv REGEDIT, trykk enter - Naviger deg frem til, / HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CURRENT CONTROL SET / CONTROL / LSA - Der finner du keyen som heter "restrictanonymous", denne dobbeltklikker du på å setter til 0. 7655183[/snapback] Den sto alerede til 0 dvs null.. poker heller, endelig noe jeg ikke hadde prøvet, også kunne jeg ikke endre noe.. poker, poker.. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg har selv strevd litt med å sette opp hjemmenettverk med fildeling. Jeg fikk forsåvidt til vanlig fildeling, men fant ut etter hvert ett par løsninger som jeg syntes var bedre. Den første løsningen min gikk ut på å sette opp en webserver på den ene maskinen min. Det funket ganske bra. Så satte jeg opp en FTP-server. Det var sinnsykt bra! Gikk utrolig mye fortere enn med vanlig fildeling eller webserver. Baksiden er at jeg måtte bruke en FTP-klient for å få fart på sakene. Men da var det sinnsykt lett å logge seg inn og hente det man vil ha. Satte etter hvert opp DynDNS også sånn at jeg kunne nå filene fra andre steder over internett. Men, for å få det til måtte jeg åpne noen porter i NAT-serveren i ruteren blant annet. Løsning nr 2 som jeg fortsatt er i oppstartsfasen med er Hamachi, men det ser veldig lovende ut. Hvis du ikke får til noen av de andre vil jeg anbefale deg en av de to overnevnte løsningene som alternativ. FTP-alternativet var definitivt raskt! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Når jeg har hatt dette problemet har det _alltid_ vært pga en brannmur. Dobbelsjekk at alle brannmurer er skrudd av og prøv på nytt. Prøv også gjerne med IPen istedenfor navnet. Altså \\10.0.0.2 evt \\192.168.0.2 eller hva den nå har. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 poker poker? 7655477[/snapback] Pokker pokker da vettu. Ikke irriter han mer enn nødvendig Lenke til kommentar
Inc Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg har selv strevd litt med å sette opp hjemmenettverk med fildeling. Jeg fikk forsåvidt til vanlig fildeling, men fant ut etter hvert ett par løsninger som jeg syntes var bedre.Den første løsningen min gikk ut på å sette opp en webserver på den ene maskinen min. Det funket ganske bra. Så satte jeg opp en FTP-server. Det var sinnsykt bra! Gikk utrolig mye fortere enn med vanlig fildeling eller webserver. Baksiden er at jeg måtte bruke en FTP-klient for å få fart på sakene. Men da var det sinnsykt lett å logge seg inn og hente det man vil ha. Satte etter hvert opp DynDNS også sånn at jeg kunne nå filene fra andre steder over internett. Men, for å få det til måtte jeg åpne noen porter i NAT-serveren i ruteren blant annet. Løsning nr 2 som jeg fortsatt er i oppstartsfasen med er Hamachi, men det ser veldig lovende ut. Hvis du ikke får til noen av de andre vil jeg anbefale deg en av de to overnevnte løsningene som alternativ. FTP-alternativet var definitivt raskt! 7655487[/snapback] Jeg støtter denne. Av en eller annen merkelig grunn kjører windows fildeling med bremseklosser på hele tiden Lenke til kommentar
okasin Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 FTP løsningen ville nok fungert fint det, men jeg er avhengig av at alle pc`ne har tilgang til hverandre.. om du skjønner? Dessuten så støtter ikke multismediasenteret mitt å hente / streame film og musikk fra ftp.. Men noen ganger begynner jeg å lure på om det er fordi jeg har engelske og norske versjoner av XP ? kan det være noe hold i det ? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 prøve dette: Start-> kjør-> cmd-> NET VIEW Da skulle du se en liste over pc ene som er på nettverket (Ivertfall på domenet du er på) og du kan prøve Start-> høyreklikk min datamaskin/my computer velg egenskaper/properities Bytt domene på nettverket til det samme på alle maskinene. og restart. Da burde det gå bedre Lenke til kommentar
hiper Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 har du aktivert fildeling på alle maskinene? ingen brannmurer er på? ingen kjører norton (virus) ? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Skrev net view i cmd, og fikk opp alle pc`ne i nettverket.. Alle maskinene er i samme arbeidsgruppe.. kalt WORKGROUP, men tror du kanskje det vil hjelpe å bytte til et annet navn ? eller mente du at jeg skal ha domene nettverk ? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Skrev net view i cmd, og fikk opp alle pc`ne i nettverket..Alle maskinene er i samme arbeidsgruppe.. kalt WORKGROUP, men tror du kanskje det vil hjelpe å bytte til et annet navn ? eller mente du at jeg skal ha domene nettverk ? 7665415[/snapback] Neida. Men du kan prøve å bytte domene til MSHOME. Tror det kanskje er noen innstillinger i ruteren som kan fikse dette (?) Lenke til kommentar
LarsEL Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Skrev net view i cmd, og fikk opp alle pc`ne i nettverket..Alle maskinene er i samme arbeidsgruppe.. kalt WORKGROUP, men tror du kanskje det vil hjelpe å bytte til et annet navn ? eller mente du at jeg skal ha domene nettverk ? 7665415[/snapback] Jeg har vært borti enkelt nettverksnavn som simpelthen ikke funker for noen PCer. For eksempel fungerte ikke PCene til et par kamerater i MSHOME. Da vi skifta navn til noe annet fungerte det med engang. Vi testa dette ved flere anledninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå