Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Blackout" når jeg reiser meg opp raskt

AiKi

Anbefalte innlegg

Ja , jeg har akkuratt samme problemet som deg. Det kan være ganske slitsomt til tider.

Gå å støtte seg med en gang du her reist deg opp er ikke noe særlig. Er selv snart 16 år, og jeg har hatt dette 1-2 år. Jeg ble anbefalt å spist jerntabbeletter, men det følte jeg fikk ganske dårli effekt.

Legen sa at det var lite blod i kroppen som var årsaken. Du har nok for lite jern. Samme som meg :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Har dette jeg også. Kommer når jeg har sittet lenge og slappet av, og reiser meg brått. Har besvimt et par ganger på grunn av dette. Det kommer av lavt blodtrykk. Jeg synes det er en deilig følelse. :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg og..

Jeg har også hatt dette tidligere. Tror fenomet forsvant når jeg var i militæret en gang. Skjedde med størst hyppighet når jeg var rundt 15-17 og hadde 7-10 økter i uka. Vet ikke om det er noe sammenheng. Jeg hadde forøvrig jernmangel. Så jern er nok et viktig aspekt. Selv om jeg ofte fikk små blackouts, opplevde jeg aldri noe farlig. Riktig nok så må det ha sett noe rart ut, da jeg ikke klarer åpne en dør pga det svartner helt for meg.. Men aldri noe utover det.

Eller, besvimte faktisk en gang. Trodde jeg var ute i 30min minst.. Viste seg at jeg kom til full bevisthet 2sec etter jeg "landet" på bakken :innocent:

Lenke til kommentar

jepp... noen ganger virker det som om du er borte i minst 5 min, men så får du synet tilbake igjen og får høre at du bare det bare har gått et sekund eller to :ohmy:

bryr meg egentlig ikke om det, det skjer med alle jeg vet om ihvertfall :tease:

helt normalt i min alder høres det ut som :w00t:

Endret av hr_krabbe
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg får sånn nesten hele tiden hvis jeg reiser meg for fort, eller er sliten å setter meg ned å reiser meg igjen. Gikk til legen, og hun tok noen undersøkelser, så fikk jeg jerntabletter. Har ikke hatt det siden da.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg har slik selv. Og legen sa at jeg hadde alt for lite jern i blodet, så jeg begynnte å spise c-vitaminer og jern, og det hjalp det! Men nå som jeg har sluttet med det har det blitt det samme igjen :p Men skal kjøpe et par bokser til.

Lenke til kommentar

Kanskje prøve å få i meg noe mer jern jeg også da, siden det ser ut til å være litt av problemet. Starter med den ødlagte harddisken min. Er vel nok i 1. omgang regner jeg med.

Men det er bare viktig å ikke spise jerntabletter uten legebesøk? Har ikke noe å si så lenge jeg bare spiser litt mer mat med jern i?

Lenke til kommentar

Jeg har det samme, blir helt svart i en 4-6 sekunder også blir det normalt igjen, blir sinnsykt svimmel av det... Mitt verste tilfelle var når jeg fikk dette og datt ned på gulvet. Ble liggende der etpar minutter, var svimmel ganske lenge da. Uansett, hos meg skyldtes det jernmangel og jeg fikk jerntabletter mot det. Det funket etterhvert, og jeg ble kvitt det. Går ikke på de tablettene lenger og har fått det igjen...

Lenke til kommentar

Var allerede sliten pga. sykdom og penicillin en gang, så hadde jeg satt meg og slappa av på gulvet i dusjen (meget fuktig og varmt) så jeg slapp å stå oppreist. Vi har en oljefyr rett utenfor det ene badet, som naturligvis lager litt lyder når den går. Når jeg reiste meg opp og gikk ut av dusjen falt jeg sammen på gulvet og så ingen ting.. Oljefyren hørtes ut som om at den tok fullstendig av, så jeg ble redd for at den skulle eksplodere og jeg la meg i fosterstilling i hjørnet av badet. Etter ca. ett minutt mens lydene i ørene mine økte kraftig, kravlet/løp jeg på et merkelig vis forbi fyren og opp trappa "i sikkerhet". Lydene var fremdeles kraftig forsterket i et minutt til, og synet og balansen nedsatt.

Siden har jeg aldri hatt noen liknende reaksjon, men jeg lurer på om det er samme fenomen (men bare mye kraftigere) som når man blir svimmel om mister synet i noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Dette kalles stillingsavhengig blodtrykksfall, eller ortostatisk hypotensjon på fint :cool:

Det skyldes nedsatt blodtilførsel til hjernen i forbindelse med stillingsendringer. Det kan skyldes lavt blodtrykk, men kan også oppstå hos folk med normalt eller høyt blodtrykk, som har trange blodkar til hjernen. Trange blodkar skyldes ofte alder, gener eller livsvaner. Lav blodprosent kan også gi lignende symptomer som følge av for lav blodtilførsel til hjernen. Friske mennesker kan også få slike symptomer, men da er det oftest kortvarig.

Jeg får slike "anfall" innimellom selv, som regel når jeg er litt syk, har spist lite og akkurat har stått opp. Som regel på badet, som ikke akkurat er det beste stedet å falle på (klarer ikke stå på beina når det skjer). Svartner for øynene og suser i ørene. Tror jeg skal dø hver gang. Og så får jeg kaldsvette når det over. Men det går som regel over bare jeg får lagt meg ned.

Det er ikke noe farlig (tror jeg), men kan jo være greit å få målt blodtrykk og blodprosent. Og passe på å sette/legge seg ned når det skjer, slikt at man ikke ramler og slår seg...

Lenke til kommentar

skjer det samme med meg også av og til, men det var værre før. Spiser leverpostei hver dag nå for tiden, så kansje det hjelper på litt? Veldig drygt når det skjer. Jeg reiser meg opp og alt blir først helt hvitt og så kommer det piping i ørene og jeg blir svimmel. Mor mi fikk panikk de første gangene det hendte med meg. :p Og etter 3-5sek er det normalt igjen. Klarte faktisk å prestere å besvime på legevakta en gang. :!: Det var litt arti, full panikk da jeg deisa i golvet på vei ut derifra, og jeg som trodde jeg var ferdig med besøket. Men neida inn igjen det. :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...