Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Blackout" når jeg reiser meg opp raskt

AiKi

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid vært "plaget" med en form for blackouts når jeg reiser meg opp fra en stol, seng e.l. til stående stilling. Svartner liksom for øynene, og blir helt borte i noen sekunder.

Såvidt jeg kan skjønne, er dette det samme som piloter opplever ved høye G-krefter, at blodet forsvinner fra hodet, og kroppen ikke jevner det ut.

Kjenner flere som har problemer med det, og lurer litt på hva det egentlig skyldes, og evt. om det er farlig (se bort fra faren med å gå rett i gulvet/besvime når en får et "anfall").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg merker det veldig ofte etter en hard treningsøkt (vanligvis interval, 3000m ol. ikke ofte etter langkjøring), hvor jeg har kommet inn, tøyd ut, satt meg ned 4-5 minutter forran pcen og slått på litt musikk, for så å skulle reise meg opp og ta en dusj. Blir ofte så ille for meg og at jeg enten må gå ned på kne eller holde meg fast i noe. Men har desverre ikke noe konkrekt svar på hva det kan være. Men svar vil jeg gjerne ha.

Kan den bare være at kroppen slapper helt av, og ikke takler den kraftige bevegelsen?

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde før. Er bare et kort fall i blodtrykket til hodet. en liten stund får du for lite oksygen, og synet er det første som forsvinner da.

Hadde det før, men har gått over.

Neppe noe å bekymre seg over. (går utfra at du ikke har andre lidelser)

Lenke til kommentar

Tror det kan skylder jernmangel.

Noe annet jeg har hørt er at hvis du er høy og ganske ung, så har du vokst, så blodårene dine ikke er lange nok, da blir de strekt og trange, som gjør at du kan få lite blod til hodet.

Kan hende det bare er bullshit.

Lenke til kommentar

Hvis du ligger rolig og slapper av, for så å hoppe opp etter en times tid vil du bare sette deg rett ned igjen, litt for lite blod til hodet i et par sekunder. Skjer hver gang med meg, må bare først reise meg i sittende stilling, og sitte i et par sekunder før jeg prøver å reise meg opp.

Lenke til kommentar

Jernmangel høres sannsynlig ut:

Hvis du likevel ikke får nok jern, og dette fortsetter over tid, vil til slutt jernlagrene dine tømmes. Da begynner det å gå utover produksjonen av røde blodceller og etter hvert også hemoglobinproduksjonen. Det kan gjøre deg syk. Hemoglobin er det som fyller de røde blodcellene. Det inneholder jern som tar opp, transporterer og leverer oksygen rundt om i kroppen. Når hemoglobinnivået synker i blodet ditt, reduseres kroppens evne til å transportere oksygen. Etter hvert kan du bli blodfattig og få jernmangelanemi. Dette merker du mest på at du blir slapp, trett og ikke orker så mye.

Få legen til å sjekke blodprosenten din (enkel blodprøve), eller kanskje jernlagerene dine vha å sjekke hvor mye ferritin du har i kroppen.

Prøv å spis mye jernholdige matvarer en stund og se om problemet vedvarer, muligens. Da snakker vi om korn, kjøtt, salat, lever(postei),...

Lenke til kommentar
Det er et blodtrykksfall i det du reiser deg, som gjør at blodet strømmer fra hodet. Jeg opplever det samme selv, og det er ganske kjipt.

7653864[/snapback]

Hadde det samm jeg også. Mange ganger jeg måtte sette meg ned eller holde fast i noe. Funka fint for meg å reise meg litt roligere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Jeg elsker den følelsen <3, pleier å holde pusten for ekstra effekt :p Håper ikke det er farlig? :p

7653988[/snapback]

Tja, det er vel ganske nært beslektet med denne "leken" som var populær på skoler, at kamerater kvelte hverandre for å oppnå en "rus" når man nesten besvimte.

Lenke til kommentar

En til artig liten effekt som kan skape blackout er å holde pusten... Nokså "artig" når man kjeder seg. Legg deg ned på sofaen, slapp av rolig mens du fylle lungene med all den lufta du klarer, og så venter du... Etter 1-2 min blir du svimmel >.<

Advarsel: Kan få hjerneskader :hmm:

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange sånne blackouts når jeg reiser meg opp. var veldig mye før, legen sa at det var pga puberteten, fikk litt ustabilt blodtrykk. Det at du er 16 år nå, gjør at det er helt normalt. Men hvis du plages veldig med det, sånn at du trur det kan bli farlig, så må du ta en tur til legen. Enkelte ting du kan gjøre for å unngå dette er å reise deg mer forsiktig, eller presse blod opp i hodet ved å holde pusten og prøve og presse lufta ut av lungene, dette gjøres av jagerflyvere for å unngå blackouts. Men det er nok bare lavt blodtrykk, noe som ikke er veldig farlig, hvis det ikke blir for lavt vel og merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...