Kaizeren Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Er på jakt etter et nytt digital kamera. Jeg er ikke noe proff fotograf, men for at jeg skal gidde å ta kamera med meg rundt forbi bør det være minst mulig. Helst lommekamera. Jeg ønsker et stillig kamera, helst svart med stor LCD-skjerm som tar gode bilder. Prisen bør ligge som omtrent på 2.500 - 3.500 kroner. Har falt for designet på sony kameraet DCS-T10. Lurer på om dette kameraet (Sony DCS-T10) er et godt kjøp og hvilke andre kamera kan jeg sammenligne det med? Hva mener du? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det kommer jo helt an på om du vektlegger bildekvalitet eller størrelse mest. De minste kameraene har bitteliten og stort sett uskarp optikk, noe som går ut over skarpheten i bildet. Men generelt sett er jo Sony et godt merke, så i denne størrelsesklassen er det sikkert et bra kjøp. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 DU bør ikke kjøpe det kameraet. En kvinne kjøpte det på butikken der jeg jobber å hun kom tilbake fordi hun klage det på blide kvaliteten. Etter som jeg testa 2-3stk til så var det ikke noe forbedringer. Kameraet duger ikke til bilder tatt i mørket, også blir det for mye støy å uklart i dagslys. konklusjon: alt for dårlig objektiv, det er mer et designe kamera. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Ikke er det så veldig pent heller. Dette er da ikke SÅÅ mye mindre enn de ixus 60 lignende kameraene. Du får VELDIG mye mer ut av et slikt kamera, og, de er faktisk billigere og mange ganger bedre. Altså, hvor lite skal et kamera være? Lenke til kommentar
Kaizeren Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takker for gode råd, har bestemt meg for å ikke kjøpe Sony DCS-T10. Kommer nok ikke til å kjøpe et lite lommekamera alikevel. Tror jeg da vil satse mer på selve bildekvaliteten enn designet. Hvilket kamera bør jeg da kjøpe i stedet for? Og hvilket er markedets beste kamera under 5.000 ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Pentax Optio A10 eller den nye A20 er vel blant markedets beste kamera om du skal ha de i Ixus 60-størrelse. De koster fra 2-3000 kroner så vidt jeg husker (avhengig av om du velger A10 eller nye A20), og har optisk bildestabilisator pluss en fysisk større bildesensor enn f.eks. Ixus 60 og de fleste andre kamera i denne størrelsen, for bedre lysfølsomhet og skarpere bilder. Anbefales på det varmeste. Ellers blir det større kamera, om du skal ha markedets beste til under 5000 kroner. Da snakker vi f.eks. Canon Powershot G7 eller Panasonic Lumix LX-2. Begge er "semiprofesjonelle" kompaktkamera. Det vil si at profesjonelle som vil ha et lommekamera i tillegg til sitt speilrefleks gjerne kjøper et av disse. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Lurer på om ikke jeg ville satset på et Fuji F31fd, eventuelt ventet på F40 i mars (for å få 8 mp vs 6, og mulighet for SD-kort). Lenke til kommentar
Kaizeren Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 HEI Takker igjen for gode svar! Men jeg har forsatt ikke klart å bestemme for hvilket kamera jeg skal kjøpe. Kamera bør ha god bildekvalitet, være raskt, god batterilevtid, se kult ut. Men man kan ikke få i pose å sekk i hvert fall ikke i prisklassen min som er 2.500-3.500 kr. I desember la akam inn tre ambefalinger i prisklassen 3.000-4.000. 1. Fuijifilm F30 Linker: - komplett.no - digit.no - Test av F30 2. Panasonic Lumix LMC-FX01 Pris: ca. 2.500,- Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Linker: 3. Sony CyberShot DSC-T30 Generell info: Cyber-shot T30 - i en slank og glanset mørkeblå aluminiumkonstruksjon. Har dobbel "anti-uklarhet"-teknologi, kjempestor 3,0-tommers LCD-skjerm, innebygd funksjon for lysbildefremvisning med musikk, CCD med 7,2 effektive megapiksler, Carl Zeiss®-linse med 3x optisk zoom og STAMINA-batterivarighet. Spørsmål om Kameraet: Som tråden viser hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg Sony DSC-T10, dette ombestemte jeg meg om. Er dette kamera like dårlig - eller snakker vi her om et bedre kamera enn Sony DSC-T10? Pris: ca. 3.500,- Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Linker: - akam.no - Test av Sony DCS-T30 - digit.no - Test av Sony DCS-T30 I tillegg har jeg fått ambefalt: 4. Pentax Optio A20 Generell info: Digitalkamera med 10 megapiksler (stor 1/1,8” CCD), 3x optisk zoom med “sliding lens system”, brukervennlig, ultrakompakt kamera i aluminium, 2,5’’ LCD-skjerm med høy oppløsning, MPEG-4 Video(VGA) med lyd, USB 2.0 for overføring i høy hastighet, lader med mulighet for å lade 2 batterier, SDHC card ready Pris: ca. 3000 Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Linker: - akam.no (jeg fikk også ambefalt noen andre kamera når jeg spurte etter markedets beste kamera under 5.000, men disse ble litt for store for meg) Ikke nok med det men jeg også funnet et kamera til som jeg synes ser kult ut og er ganske bra også (Exilim EX-Z1000) og så kommer snart et Casio kamera med 7x optisk zoom. 5. Casio Exilim EX-Z1000 Generell info: EX-Z1000 med 10,1 megapikslers oppløsning, ekstrem batterikapasitet og seriebilder med blits. EXILIM EX-Z1000 med 10,1 megapiksler, en stor 2,8” Wide Screen TFT fargeskjerm, 3x optisk Zoom, hurtig seriebildefunksjon med blits (3 bilder på 1 sekund), Super Life batteri, best shot og mange flere innovative funksjoner. Leveres med dockingstasjon, USB kabel, AV kabel, nordiske manualer og 10 MB internt minne(tilsvarer ca. 5 bilder). Spørsmål om Kameraet: Dette kameraet synes jeg ser bra ut og jeg kjenner noen som har Exilim-kamera og de er veldig fornøyd. Er dette det kameraet jeg bør satse på i forhold til de andre kameraene nedenfor? Pris: ca. 3.000,- Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Linker: - digit.no's test av Casio Exilim EX-Z1000 6. Casio Exilim Hi-ZOOM EX-V7 Generell Info: Et nytt kamera fra Casio i lommekamera størrelser med hele 7x optisk zoom. Spørsmål om Kameraet: Er det noen som vet når dette kommer i salg og omtrent hvor mye det vil koste? Er det bedre enn de andre kameraene ovenfor? Pris: Ukjent Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Linker: - akam.no - Artikkel om Casio Exilim Hi-ZOOM EX-V7 __________________________________________ Det betyr at jeg står mellom 6 kameraer. 1. Fujifilm FinePix F30 2. Panasonic Lumix LMC-FX01 3. Sony CyberShot DSC-T30 4. Pentax Optio A20 5. Casio Exilim EX-Z1000 6. Casio Exilim Hi-ZOOM EX-V7 Personlig synes jeg Kamera 3 og 5 (k3 og k5) ser kulest ut, men jeg er åpen for innspill. Hvilket av disse 6 kameraene er best på papiret. Hvilket er best for meg hvis man tar litt ensyn til design og størrelse også? Håper på hjelp! Lenke til kommentar
Kaizeren Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg takker for all hjelp jeg har fått. Valget har falgt på Casio Exilim EX-S770. Den har jeg kjøpt i dag. Ellers har ein god dag forsatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå