Beges Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Så, jeg kjøpte meg idag et Nikon D70s-kamera hos Japan Photo, med deres SuperSikring. Her er hva som er med: 1. Dekningsomfang: Forsikringen dekker de anførte apparater mot: * Normale reparasjonsomkostninger ved enhver skade som følge av plutselig og uforutsette utenfra kommende hendelser, som gjør produktet uanvendelig, herunder hendelige uhell, som f.eks støt- eller fuktskade. * Skade oppstått ved normal slitasje, eksempelvis på mekaniske deler. * Omkostninger til rensning av apparatet i forbindelse med nedbrudd. * Alle forsikringsdekninger er tegnet i Bankers Insurance Company Limited, reg. nr. UK-2341082. 2. Forsikringsperioden Forsikringsperioden er 4 år (Mp3-spillere 2 år) og regnes fra produktets kjøpsdato. 3. Skadeanmeldelse Skade skal umiddelbart, og senest 3 måneder etter skaden er inntruffet, meldes til forsikringsselskapet via Japan Photo. 4. Erstatning Forsikringen erstatter reparasjon hos Japan Photo. Den maksimale erstatning er produktets verdi som nytt. Såfremt reparasjonsomkostningene vil overstige den maksimale erstatning, erklæres produktet totalskadet. Forsikringsselskapet erstatter med et annet tilsvarende produkt, dog høyest svarende til den maksimale erstatning. Reparasjon kan kun foretas av Japan Photo eller av reparatør anvist av forsikringsselskapet. 5. Forsikringen dekker ikke: * Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign. * Brann. * Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt. * Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi. * Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd). * Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater. * Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet. * Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade. * Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse. Denne forsikring dekker subsidiert i forhold til andre forsikringer, som måtte dekke samme apparat. Dekker annen forsikring likeledes subsidiert, anvendes Forsikringsavtalelovens bestemmelser om dobbeltforsikring. 6. SuperSikring bortfaller helt eller delvis såfremt: * Det med vilje er tilbakeholdt eller gitt feil opplysninger av betydning for bedømmelse av skaden. * Forsikringstaker med vilje har fremkalt forsikringsbegivenheten. * Det er ytet totalskadeerstatning. Forutbetalt premie tilbakebetales ikke. For forsikringen gjelder at såfremt risikoen ufrivillig opphører på apparatet, f.eks. fordi det er tale om tyveri, som bekjent ikke dekkes av nærværende forsikring, tilbakebetales som forholdsmessig premie. 7. Oppsigelse: Fra kjøpsdatoen er det 30 dagers angrerett for tegnet forsikring. Etter det kan forsikringen ikke sies opp, dog gjelder nedenstående regler: Ved enhver skade kan både forsikringsselskapet og forsikringstaker senest 14 dager etter avgjørelsen, si opp forsikringen til nestkommende 1. i måneden. Forutbetalt premie tilbakebetales. For SuperSikring gjelder Forsikringsavtaleloven. I følge betjeningen fikk jeg med gratis rensing av ccd-brikken, og at jeg måtte regne med å rense denne for støv i løpet av noen få måneder. Er dette tilfelle? Hvor ofte mener dere at dere må rense? Har dere i det hele tatt gjort det? Kjæresten min har hatt sitt D50-kamera i ett år snart og aldri renset brikken, og hun har ikke merket noen forskjell. Vil dere mene det er verdt det å betale 800 kr for denne forsikringen som varer i 4 år? Uten denne forsikringen vil kameraet mitt med utstyr koste snaue 7597,- kontra 8396,- MED forsikring... Lenke til kommentar
pederk Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg hadde slått til. Hadde følt meg mer modig og trygg om jeg hadde ei forsikring i ryggen. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Nja! Hvor ofte bildebrikken må renses er vel litt forskjellig. På et og et halvt år har jeg renset brikken to ganger. Nå skal det litt til for å se støvet på bildene ved vanlig fotografering. Jeg hadde kamraet i et år og merket ingenting til støv på bildene før jeg tok noen bilder av solnedgangen. Liten blender og lys bakgrunn... Kjempefine bilder... Fulle av mørke flekker! Da var ikke dette lenger noe som bare andre plagdes med. Hvis denne forsikringen også omfatter rensing av brikken i fire år er det ikke så verst pris. Renseutstyr for bildebrikker er ikke så direkte billig det heller. Første gangen jeg renset brikken brukte jeg en slik blåsebelg man spyler ørene med. Billig men plagsomt. Det virket som jeg bare flyttet støvet frem og tilbake. Nå har jeg kjøpt renseutstyr og det er ikke noe problem å gjøre dette selv hvis man følger bruksanvisningen og er forsiktig. Men hvis selger hadde lovet meg ren bildebrikke i fire år for 800 i tillegg til forsikring av kamraet kroner hadde jeg sikkert ventet med å kjøpe renseutstyr. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Nja! Hvor ofte bildebrikken må renses er vel litt forskjellig. På et og et halvt år har jeg renset brikken to ganger. Nå skal det litt til for å se støvet på bildene ved vanlig fotografering. Jeg hadde kamraet i et år og merket ingenting til støv på bildene før jeg tok noen bilder av solnedgangen. Liten blender og lys bakgrunn... Kjempefine bilder... Fulle av mørke flekker! Da var ikke dette lenger noe som bare andre plagdes med. Hvis denne forsikringen også omfatter rensing av brikken i fire år er det ikke så verst pris. Renseutstyr for bildebrikker er ikke så direkte billig det heller. Første gangen jeg renset brikken brukte jeg en slik blåsebelg man spyler ørene med. Billig men plagsomt. Det virket som jeg bare flyttet støvet frem og tilbake. Nå har jeg kjøpt renseutstyr og det er ikke noe problem å gjøre dette selv hvis man følger bruksanvisningen og er forsiktig. Men hvis selger hadde lovet meg ren bildebrikke i fire år for 800 i tillegg til forsikring av kamraet kroner hadde jeg sikkert ventet med å kjøpe renseutstyr. 7653794[/snapback] Kanskje ikke dumt å kjøpe på Japan da... Selv leste jeg om en som på de sterkeste advarte folk mot å rense brikken selv, bortsett fra vha blåsebelg. Dette var på en nettsted som tester kamera og av en som påsto han hadde tatt 60000 bilder, men kanskje bare med nytt utstyr til test. Hva slags utstyr bruker du ? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Har de ansatte hos JP misforstått, eller er det virkelig slik at de renser brikka uten videre? Slik jeg leser teksten gjelder dette ved reparasjoner og som en generell service. Jeg ville ikke gått ut fra at de renset brikka. Og etter å ha diskutert litt med forskjellige butikkansatte om rensing, ville jeg uansett aldri latt en ansatt her rense noe på mitt kamera. På et verksted er det greit, men jeg tviler sterkt på at JP sender inn et kamera kun p.g.a. støv på brikka. Jeg ville droppet alt av "superforsikring" da forbrukerne står såpass sterkt. Det er ikke veldig komplisert å rense ei brikke, og jeg mener dette er noe alle bør gjøre selv. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg har slik forsikring på mitt kamera, og synes det er greit å kunne betale en liten sum for denne type sikkerhet. Har enda 2,5 år igjen av mitt forsikring. Om jeg mister kamera i bakken, så får jeg nytt kamera. Synes det er en grei deal jeg... Lenke til kommentar
berland Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hva betyr "ved nedbrudd"? Jeg anslår at jeg har hatt kanskje 100 objektivbytter i løpet av et drøyt år med D70s, og har alltid fått vekk støv med slik øre-blåsebelg. Tar bilde av hvit opplyst vegg med f/13, finner støvet på kameraets display og blåser det så vekk. Foreløpig ikke behov for rens. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 De kan rense brikka i noen av butikkene deres. Om det er nødvendig å rense den, kommer jo an på om du har fått noe støv el. på den. Lenke til kommentar
MissTee Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg skal også kjøpe mitt kamera hos JP - og litt av grunnen er denne forsikringa. Og at de ikke er så langt borte Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Støv på sensoren fikser du forsiktig med en Q-tip som du dra flossen litt frem på. (For å mykne tuppen) -Pass på at det ikkje er lause hår etc. på den. Null problem. Bare pass på å ha fullt batteri når du låser speilet for rensing, for sikkerhets skyld. En fotograf demonstrerte for meg, då eg hadde fått to støvkorn på sensoren. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Støv på sensoren fikser du forsiktig med en Q-tip som du dra flossen litt frem på. (For å mykne tuppen) -Pass på at det ikkje er lause hår etc. på den. Null problem. Bare pass på å ha fullt batteri når du låser speilet for rensing, for sikkerhets skyld. En fotograf demonstrerte for meg, då eg hadde fått to støvkorn på sensoren. 7661224[/snapback] Ja de burde vel vite det de som skifter linser hele dagen og tar 1000 ganger så mange bilder som oss amatører. Bare ikke bruk Q-tipsen i øret først...... Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 7653794[/snapback] Kanskje ikke dumt å kjøpe på Japan da... Selv leste jeg om en som på de sterkeste advarte folk mot å rense brikken selv, bortsett fra vha blåsebelg. Dette var på en nettsted som tester kamera og av en som påsto han hadde tatt 60000 bilder, men kanskje bare med nytt utstyr til test. Hva slags utstyr bruker du ? 7658523[/snapback] Jeg kjøpte komplett rensepakke fra Copper Hill. Den koster 875,- hos Tyler Olson (Norsk firma). Jeg ser det er en del som bruker Q-tips. Jeg har også sett at det er blitt advart på det sterkeste å bruke q-tips. Hva som er rett vet jeg ikke, men jeg tror det er fornuftig å bruke utstyr som er beregnet for jobben. I bruksanvisningen til mitt kamra står det at bruk av blåsebørste kan gjøre uopprettelig skade på bildebrikken, så.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Supersikring selges av én grunn... de tjener masse penger på det. De gjør det ikke for å være snille, og statistisk sett vil man tape penger på å kjøpe en slik forsikring. En blåsebelg koster noen få tiere, og du slipper å være uten kamera i en måned mens JP har det inne til rens. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Supersikring selges av én grunn... de tjener masse penger på det. De gjør det ikke for å være snille, og statistisk sett vil man tape penger på å kjøpe en slik forsikring. En blåsebelg koster noen få tiere, og du slipper å være uten kamera i en måned mens JP har det inne til rens. 7677382[/snapback] Sant nok. El-kjøp er jo også veldig flinke til å pushe slik forsikring. De gjør det neppe for å være snille de heller. Man hører om en av annen som har vært uheldig med ikke om alle de som har betalt inn tusenvis av kroner uten å hatt bruk for det, men slik er det jo med all forsikring Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Hei Afseth, your "all-insurrance-companies-are gangsters" statement is popular but completely wrong. Naturally, inssurrance companies put a margin between the money to cover the risk and the risk itself. The same as any other company - including yours - is also doing. Don`t you have a n y inssurrance? Not for your car, not for your house, not for your health, not for anything? Don`t you think that these insurrance companies earn good money on you? And don`t you think that it still make sense to have these insurrances? When it comes to our Supersikkring, we have sold ten thousands to our customers - and very important - to our employees. By far the most of our employees are buyng the supersikkring themself. Because they are all stupid? It covers the full value of the camera, absolutely no self contribution and necessary cleaning. And we do not ask any question why and how a camera or MP3 could have fallen down or how it could fall in the bath. No questions about it and you get a new camera. Also your downtalking of the cleaning is not very professional. You mix up repairments (if Nikon Norge sends a camera to Latvia for repairment it can take long time) with maintenance (cleaning is either done directly in the shop or by authorised norwegian contract partners). The cleaning at ie. Interfoto (Nikon) or in Bergen (Canon) takes a week, not a month. As a professional, you know that and you should not mislead others. Let`s compete with prices, service, assortment, layout, competence, whatever. But not with gossiping or downtalking. Your shop is good and (really) competitive enough, you don`t need it ;-) Thanks in advance Stephan Endret 9. januar 2007 av JPstoney Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Don`t you have a n y inssurrance? Not for your car, not for your house, not for your health, not for anything? Don`t you think that these insurrance companies earn good money on you? And don`t you think that it still make sense to have these insurrances?Erfaringsmessig er det tap å forsikre noe som helst, det er jo det forsikringsselskapene tjener på. Jeg har kun forsikret de av mine ting jeg ikke har råd til å miste, det vil si forsikring på innbo og på min egen helse (har ikke bil, og leiligheten er forsikret gjennom sameiet). Har man ikke forsikret disse tingene, kan man risikere å gå personlig konkurs. Et mistet kamera eller mobil gjør ikke at man går personlig konkurs... man har alltids/får fort råd til å kjøpe nytt. I løpet av mine snart 30 leveår, har jeg ikke mistet ett kamera, én mobil eller noe som helst, så hadde jeg kjøpt forsikring til disse tingene, hadde det vært rent tap for meg, noe som gjelder de fleste. Så det er stor forskjell mellom å forsikre huset ditt og kameraet ditt.When it comes to our Supersikkring, we have sold ten thousands to our customers - and very important - to our employees. By far the most of our employees are buyng the supersikkring themself. Because they are all stupid?Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg sier at man bør tenke seg litt om før man sier ja til supersikring, og ikke bare høre på selgeren. Har man virkelig behov for det? Hvor mange kamera/mobiler har man mistet/ødelagt i løpet av de siste 10 årene? For eksempel. For dere tjener penger på det, det kan du ikke nekte for? Man vil selvsagt tjene penger på tjenester man tilbyr. Det kritiserer jeg dere ikke for. Men jeg ber normalt forsiktige personer vurdere om de trenger forsikring.Also your downtalking of the cleaning is not very professional. You mix up repairments (if Nikon Norge sends a camera to Latvia for repairment it can take long time) with maintenance (cleaning is either done directly in the shop or by authorised norwegian contract partners). The cleaning at ie. Interfoto (Nikon) or in Bergen (Canon) takes a week, not a month. As a professional, you know that and you should not mislead others.Jeg har dessverre ennå ikke opplevd at Interfoto har brukt mindre enn en måned på noe som helst. Det er ikke "downtalking" mot Japan Photo, men mer mot Nikons servicepartner. Gjøres det direkte i butikken, er det selvsagt bra. Når det gjelder Serviceproffen (Canon) varierer det fra 3 dager til 3 måneder fra vi sender noe fra oss til vi får det tilbake, samme hva saken gjelder.Let`s compete with prices, service, assortment, layout, competence, whatever. But not with gossiping or downtalking. Your shop is good and (really) competitive enough, you don`t need it ;-)Kan ikke se at jeg har snakket nedsettende om Japan Photo som butikk. Jeg setter kun spørsmålstegn ved om supersikring (eller konkurrerende forsikringer) virkelig er nødvendig for alle og enhver. Klart, om man har for vane å miste eller ødelegge kamera, er det en god ting. Men jeg prøver å få folk til å tenke over om de virkelig har behov for det. Som allerede sagt... jeg hadde tapt mange tusen kroner om jeg hadde forsikret alle mine småting hver gang jeg kjøpte noe bærbart. At jeg nevner Japan Photo angående å sende inn til rens, så er det ene og alene fordi det er nettopp Japan Photo man diskuterer i denne tråden. Det kunne like gjerne vært Elkjøp, Lefdal, Expert eller noen andre, samt informasjon om at en blåsebelg til noen tiere kan gjøre samme nytten. Det er uansett bedre å bruke ti sekunder på det, enn den ene uken Interfoto visstnok bruker på rensing. Vi har sluttet å sende småting til Interfoto på grunn av lang tidsbruk, og gjør f.eks rensing i vår egen butikk. Men anbefaler at kunden prøver selv med en blåsebelg først. Det løser stort sett disse problemene, og støvproblematikken er uansett sterkt overdrevet om man ser prosentandel av DLSR-kunder som enten kjøper renseutstyr, blåsebelg eller ber oss om å rense kameraet for de. Konklusjon: Trenger du supersikring? Statistisk sett, nei. Men er du uforsiktig... da bør det vurderes sterkt. Og det var ikke din butikk jeg kritiserte, Stephan Fortsatt venner? Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Afseth peker på en del vesentlige poenger vedr. slike forsikringer. Verdt å nevne er også att man i mange tilfeller er dekket av annen forsikring eller kjøpsloven. Om man legger kjøpsloven til side, så vil man i mange tilfeller være dekket av reiseforsikring eller innboforsikring. De fleste forsikringsselskap tilbyr også en form for "uflaks" forsikring som dekker alle eiendeler for ett par hundrelapper i året. Mange har også en slik "uflaks" forsikring inkludert i ordinær innboforsikring og dermed blir nytten av de forsikringene butikkene prakker på kundene svært liten. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Hei Afseth and lykkeliten, Very sorry for overreacting (quite) a bit! I was just so tired for reading negative things about the supersikkring. We have had so many happy people who got a brand new camera or mobile or MP3 without any complications...but... as usefull the supersikkring is for many of our customers and employees, as clear it is, that there are some customer groups that have less need for it. lykkeliten is describing some of these cases. So no hard feelings about it. We can not complain about Interfoto, Serviceproffen & co concerning waiting times with cleaning. Just repairments can take long if they have to send the products further or have to wait for spare parts. @ Afseth: Yes Rune, fortsatt venner! *laugh* Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 @ Afseth: Yes Rune, fortsatt venner! *laugh* 7708819[/snapback] Nice one. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Very sorry for overreacting (quite) a bit! I was just so tired for reading negative things about the supersikkring. (...)@ Afseth: Yes Rune, fortsatt venner! *laugh* 7708819[/snapback] Hey! Ikke avslør hele navnet mitt i forumet da. Mange ustabile folk der ute i verden :!: . Faktisk så var det feil navn uansett, så ingen skade skjedd. Er man ansvarlig for en større butikkjede, må man regne med å lese/høre nedsettende meninger, enten de er faktiske eller gir et feil bilde av virkeligheten. Du gjør en god jobb med å dementere det som kan gi feil rykter, men du har ikke bare snakket pent om frittstående butikker heller, selv om du sier mye pent om "min" butikk. Så det går nok begge veier, en slik unødvendig krig Når det er sagt, så var det altså ikke JP direkte jeg kritiserte. Har ingen grunn til det, da JP er en av pådriverne for å få folk til å handle i butikker. Uten JP og Fotovideo sin fysiske butikk i nabolaget hadde vi nok hatt færre kunder der jeg jobber... ironisk nok. Så jeg har ingen grunn til å ønske de "dit pepper'n gror". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå