ViperOz Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Har en venn som har hatt problemer med en shuttle pc han kjøpte fra databutikken det er 3 gang han har sendt den inn til "reparasjon" , over en tidsperiode på 10 mnd Pcen låser seg ved bios og kommer seg ikke lenger , tidligere byttet de ram og harddisk , og en gang skjermkort , ingenting har hjulpet . pcen har fungert ca en mnd per gang han har fått den tilbake og den har ikke blitt tuklet med . Nå begynner pcen å bli ganske så utdatert uten han har fått brukt pc skikkelig Lurer på om det er noen lover etc som kan enten gjør slik han kan få en ny pc fra databutikken til samme sum som han kjøpte den gamle for eller få pengene tilbake . Takker for svar mvh Christian Lenke til kommentar
lazt Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Om han har rett på en pc med bedre specs tviler jeg på. Men nå har de ikke lov til å prøve å rette den flere ganger (maks 3 ganger) så da har han hvertfall rett på HELT ny pc Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Om han har rett på en pc med bedre specs tviler jeg på. Men nå har de ikke lov til å prøve å rette den flere ganger (maks 3 ganger) så da har han hvertfall rett på HELT ny pc 7653647[/snapback] Delvis rett. Det skal være SAMME feil 3 ganger før man kan heve kjøpet. Er det forskjellige feil hele tiden så kan de i teorien holde på i det uenderlige. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Delvis rett. Det skal være SAMME feil 3 ganger før man kan heve kjøpet. Er det forskjellige feil hele tiden så kan de i teorien holde på i det uenderlige. 7653899[/snapback] Av OP så tyder det jo på at det faktisk er samme feil (låsing ved oppstart). Da burde han kunne heve kjøpet og få refundert kjøpskostnaden. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Samme feil 3 ganger, forskjellige feil 4... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Forskjellige feil 4 ganger er ikke lovfestet, men vanlig praksis (i hvert fall var det slik der jeg jobbet). Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hei Har en venn som har hatt problemer med en shuttle pc han kjøpte fra databutikken det er 3 gang han har sendt den inn til "reparasjon" , over en tidsperiode på 10 mnd Pcen låser seg ved bios og kommer seg ikke lenger , tidligere byttet de ram og harddisk , og en gang skjermkort , ingenting har hjulpet . pcen har fungert ca en mnd per gang han har fått den tilbake og den har ikke blitt tuklet med . Nå begynner pcen å bli ganske så utdatert uten han har fått brukt pc skikkelig Lurer på om det er noen lover etc som kan enten gjør slik han kan få en ny pc fra databutikken til samme sum som han kjøpte den gamle for eller få pengene tilbake . Takker for svar mvh Christian 7653485[/snapback] Lukter jo hovedkortproblem lang vei her .. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Samme feil 3 ganger, forskjellige feil 4... 7655275[/snapback] Det er vel vanlig praksis ja. Men ikke noe du faktisk har krav på etter loven Lenke til kommentar
ViperOz Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Takker for gode svar Vi får vel skrive en mail til de og se hva de svarer burde vel gå greit Mvh Lenke til kommentar
torslo Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 hovedkortet som har fucka seg bra her.. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Og loven sier "tilsynelatende samme feil". Dvs ovenfor forbrukeren virker det som om det er samme feilen. Og hvis det er som OP sier at den henger seg ved oppstart så er det revnende likegyldig om det er hovedkortet eller harddisken som er synderen. Han har all rett til å heve kjøpet og få tilbake hele kjøpesummen, men han har ikke noe som helst krav på en ny pc som noen "synser" her. (Det kan han jo forsåvidt kjøpe for pengene han får tilbake) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Rookie_NO: Så lenge han har krav på å heve kjøpet, har han vel også krav på omlevering dersom ønskelig? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Han har all rett til å heve kjøpet og få tilbake hele kjøpesummen, men han har ikke noe som helst krav på en ny pc som noen "synser" her. (Det kan han jo forsåvidt kjøpe for pengene han får tilbake) 7671123[/snapback] Altså - omlevering er jo et mindre gunstig alternativ for kjøper - så hvorfor han skulle ha krav på å heve, men ikke kunne få omlevering, gir ingen mening overhodet. Det klart mest gunstige for forbrukeren er heving. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Og loven sier "tilsynelatende samme feil". Dvs ovenfor forbrukeren virker det som om det er samme feilen. Og hvis det er som OP sier at den henger seg ved oppstart så er det revnende likegyldig om det er hovedkortet eller harddisken som er synderen. Han har all rett til å heve kjøpet og få tilbake hele kjøpesummen, men han har ikke noe som helst krav på en ny pc som noen "synser" her. (Det kan han jo forsåvidt kjøpe for pengene han får tilbake) 7671123[/snapback] Når du skal uttale deg skråsikkert om loven hadde det kanskje vært en fordel å lese den? Loven sier ikke noe om "tilsynelatende samme feil". Den sier: Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Han kan ikke kreve hele kjøpesummen tilbake. Det er vanlig praksis å gi hele kjøpesummen tilbake fordi det er enklere, men det eneste loven gir krav på er dette: Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den. Men siden det også er slik at kjøper da kan kreve renter, så er det oftest enklere å bare betale tilbake den orginale kjøpesummen. Har han ikke krav på ny PC? Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. For selger vil det ofte være billigere å gi omlevering, altså en ny PC med like eller noe bedre spesifikasjoner enn å gi tilbake kjøpssummen. Kunden kan også fremme et krav om dette hvis han ønsker det, som du ser av den siterte teksten fra loven. Kanskje faktisk finne fram lovteksten neste gang du skal "sitere" den? Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hev kjøpet. Om pcen kosta 14000 ny er den ikke verdt mer enn 5000nå. Krev 14 og kjøp evt en ny til 5000. Ang renter så (ikkeskytmegnå) er det vel rundt 10-12% per år delt på antall mnd. 1% mnd. Så om selgeren ikke går med på og gi deg kjøpesum tilbake, start og regn på saken og si at du skal f.eks ha en ny pc i bytte + evt renter. Sier dem at dem skal trekke beløp pga du har hatt "nytte" av pcen, så kan du vel nekte og si at du ikke har hatt nytte pga stadig bytting av deler. Og at du stadig må sette deg inn i nye ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå