Gå til innhold

16 år å vil kjøre, trenger info.

RimArt

Anbefalte innlegg

hei..

Jeg er snart 16 år og skal begynne å kjøre med L med en voksen som har hatt førekort i flere år. Men det jeg lurer på er om jeg må ta noen form for test eller noe føre jeg kan begynne å kjøre med en voksen ?

Har hørt folk sier at det er en liten test, men har ikke noe info om den å slikt :p

Takker for alle svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra 1.Juli 2003 ble det innført trafikkalt grunnkurs for de som skal ta førerkort for personbil og som fyller 16 år etter denne dato. Kurset må gjennomføres før eleven kan starte øvingskjøring privat eller ved trafikkskole.

Det trafikale grunnkurset er på 17 undervisningstimer

- Trafikal forståelse 10 timer

- Førstehjelp 4 timer

- Mørkekjøringsdemonstrasjon 3 timer

(Gjennomføres i den mørke årstiden)

Bevis for fullført grunnkurs og legitimasjon med bilde må medbringes under øvingskjøringen. Trafikalt grunnkurs kan tas fra fylte 15 år, mens øvelseskjøringen kan starte tidligst etter fylte 16 år.

Dette er et tiltak fra myndighetenes side for å bedre sikkerheten for den som skal øvingskjøre og senere ut som selvstendig trafikant på eget ansvar.

Trafikalt grunnkurs skal bidra til å ansvarliggjøre de som skal ta førerkort. Opplæringen skal fokusere på risiko i trafikken og bidra til selvkritisk vurdering og selvinnsikt. Det skal gis en grunnleggende forståelse av trafikk før en begynner øvingskjøringen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681351

Lenke til kommentar

trur ikke du må ta noen form for test, eneste er at du må fullføre trafikalt grunnkurs, slik var det i hvertfall sist år når jeg var 16 og skulle begynne å øvelsekjøre, så når du har tatt ferdig kurset må du vente på bevis som du da må ha med deg når du kjører,

men om du har moppedlappen så "slipper" (for da har du det fra før av :p) du dette, da holder det med at du har med deg mopped lappen

EDit: Zeph var 1 min før meg xD

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Her finner du info - Statens Vegvesen - Trafikalt grunnkurs

Hvis du går på videregående skole, så kan det hende at de tilbyr dette som valgfag.

Er 5 år siden jeg gikk ut fra videregående, så da var ikke det påkrevd med trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring, men vi kunne likevel ta det som valgfag. Vi hadde 2 timer i uka i et semester mener jeg. Jeg tok det samme semesteret som jeg tok lappen. Fikk lappen i månedsskiftet februar/mars, men hadde likefullt trafikkundervisning ut mai :D

Lenke til kommentar
Landeveien er din venn for øvelseskjøring.

Nesh..

Først kjører man på en tom parkeringsplass for å kunne gire/clutche, slik at du ikke stopper opp hele trafikken med en gang du skal ut. Etter dette kan du kjøre litt rundt på veien, og så er det på tide med bykjøring for å lære deg å navigere deg rundt der. Landeveiskjøring er ikke noe å øve seg på, bare å kjøre rett fram og gire.

Lenke til kommentar
Landeveien er din venn for øvelseskjøring.

Nesh..

Først kjører man på en tom parkeringsplass for å kunne gire/clutche, slik at du ikke stopper opp hele trafikken med en gang du skal ut. Etter dette kan du kjøre litt rundt på veien, og så er det på tide med bykjøring for å lære deg å navigere deg rundt der. Landeveiskjøring er ikke noe å øve seg på, bare å kjøre rett fram og gire.

Landveien er et fint sted å bli kjent med kjøretøyet og kjøringen. Bilkjøring handler om mer enn å holde i rattet å gire. En god sjåfør, skal kunne observere alle hendelser langs veien i god tid, å da er landeveien et fint sted å øve seg på, ettersom det er lenger distanse mellom hendelsene (som feks kryss, fotgjengere, andre biler). Så ved å begynne på landevei kan man gradevis vende seg til denslags, å da blir det lettere å kjøre i byen når du har et visst begrep om hvordan du skal opptre i forhold til andre. Er viktig å finne roen i kjøretøyet før man skal ut å stresse i byen. Mye bedre å kjøre når man er rolig å behersket, å ved bykjøring er det lett å bli stressa om du ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar

Hvis foreldrene er kjørelærere så kan det hende fyren oppnår noe stort ved å kjøre på landeveien, men hvis det er normale foreldre så ender han bare opp med å kjøre 1-2 timer på rette strekninger og det eneste han vil se er et par lyskryss...

Selvsagt, man skal ikke kastes rett ut i bykjøring, først skal man lære seg litt basiskunnskaper som å clutche/gire/se i speil før man svinger/rygge. Etter dette er han klar, og da kan man gradvis kjøre inn på tettbygde steder.

Personlig lærte jeg mer om landeveiskjøring fra å lese Veien Til Førerkortet enn å kjøre med moren min. Startet ikke på den boka før jeg tok teoriprøven.

Lenke til kommentar
Hvis foreldrene er kjørelærere så kan det hende fyren oppnår noe stort ved å kjøre på landeveien, men hvis det er normale foreldre så ender han bare opp med å kjøre 1-2 timer på rette strekninger og det eneste han vil se er et par lyskryss...

Selvsagt, man skal ikke kastes rett ut i bykjøring, først skal man lære seg litt basiskunnskaper som å clutche/gire/se i speil før man svinger/rygge. Etter dette er han klar, og da kan man gradvis kjøre inn på tettbygde steder.

Personlig lærte jeg mer om landeveiskjøring fra å lese Veien Til Førerkortet enn å kjøre med moren min. Startet ikke på den boka før jeg tok teoriprøven.

Ledsagere som ikke er helt borti natta, bør vøre en forutsettning, ellers er øvelseskjøring nesten helt bortkasta. Selv begynte jeg på landvei som 11-åring, å fikk min første bil da jeg var 13, og har kun øvelseskjørt med morra mi EN gang, å det var da jeg kjøpte min første jaguar som 17-åring, å skulle ha den fra punkt A til B. Og helt erlig, mødre er noe herk å ha med å øvelseskjøre. Beste er å kjøre med en som har litt interesse og kunnskap om bil som man kan lere litt av, å ikke ei/en som er likegyldig når det gjelder bilkjøring å øvelseskjører med deg bare fordi vedkomende syns det er en foreldre-plikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...