Gå til innhold

NTFS og Winsows 98


Filius_two

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem.

 

Jeg har en harddisk på 15GB som jeg har delt i 2 én på 9.5 og resten hadde jeg liggende som ingen partisjon.

På den største installerte jeg win2k som NTFS og noen dager etter tok jeg og opprettet resten av plassen til en primær partisjon og installerte windows 98 på den.

Tanken var altså å har begge OSene, men etter installeringen av win98, forsvant win2k.

 

Jeg hadde en del viktige ting liggende der, er det noen som vet hvordan jeg kan komme meg inn i win2k

 

Jeg har forsøkt med fdisk (gjøre NTFS partisjonen aktiv) men når win2k starter får jeg en feilmelding at det ikke finner "bootable partition".

 

Hvis noen har noe å skrive vil jeg gjerne lese det.

 

På forhånd takk.

 

 

MVH Filius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er jeg ingen ekspert...men jeg skal gjøre et forsøk på å svare...

 

det går fint an å ha begge os'ene inne samtidig...men problemet er rekkefølgen du gjorde det i...

 

når du innstallerte partisjon nummer to som primær partisjon...kommer maskinen til å prøve å boote fra denne partisjonen først hver gang(en sannhet med modifikasjoner)...siden win98 ikke støtter ntfs vil ikke den finne win2000, og gi deg alternative boot-muligheter...

 

hadde du derimot lagt inn win2000 etter du la inn win98, ville du fått valget om hvilket os du ville starte opp når du startet maskinen...

 

sa da kan du enten formatere og gjøre alt på nytt(da får du også muligheten til å gjøre begge partisjonene til fat hvis du ønsker det)...eller du kan prøve å boote fra win2000-cd'en...og kjøre en repair innstallasjon på win2000, og sjekke om det fikser problemene dine...

 

vh

krister

Lenke til kommentar

Det du kan prøve på er å slette primær partisjonen og starte pc på nytt da tror jeg du vil få tak i Win2k som os igjen? :???:

 

Vis du har pqmagik og du har viktig informasjon på win98 så kan du prøve å lage en logisk partisjon og legge det dit.

 

Du får feilmeldingen fordi boot.ini filen er satt til å laste ifra forste partisjonen.

 

Eventuelt så kan du lagge en boot disk med ntfs støte og editere boot.ini filen slik at den blir rett.

 

_________________

Just admit you're a freak :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-11-25 12:35 ]

Lenke til kommentar

Siden du starte opp i win 98 så kan du ikke win2k partisjonen fordi at win 98 enkelt og greit ikke kan lese NTFS-filsystemet (noe som andre oppfor og har sagt).

 

Skal du få opp en meny før du loader noen som helst OS'er på maskinen din må du inn i skrive i boot.ini filen.

 

Hos meg står det:

[boot loader]

timeout=30 <-- hvor lang tid du har på å bestemme deg

 

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

<-- hva den går inn på hvis du ikke velger noe som helst. Partition (1) vil si c:, Partition (2) vil si d: osv...

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

Hos deg legger du til:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Navn på windows versjon" /fastdetect

og

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Navn på windows versjon" /fastdetect

 

Mener at det skal stemme.

Håper for all del at jeg ikke skrev noe feil nå, er det noen som ser noe feil så må det for all del påpeke den! :???:

 

mvh

En farlig Tiger

:razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: En Tiger på 2002-11-25 13:48 ]

Lenke til kommentar

For å komme inn på problemet igjen, hvis det er noe du bare MÅ ha på den ntfs-partisjonen, ville jeg ha vært svært forsiktig med noe formatering. Hvis det var min maskin, ville jeg gjort følgende: lånt/kjøpt en annen disk, innst. w2k med ntfs på den, satt opp alle rettigheter/brukernavn/passord som på den du har fra før, satt den gamle disken som slave, og hentet opp de dataene du trenger fra w98/w2k-partisjonene, brukt ett eller annet diskprog og fjernet alt på den gamle disken, og satt opp alt på nytt (hvis du ikke kjøper deg en ny disk, da kan os'et jo bare være på den fortsatt.

Lenke til kommentar

men jeg mener at hvis han har windows 2000, og det var jo den partisjonen han ikke fant. så mener jeg at det er bare å installere windows 98 på nytt over windows 2000 partisjonen, det er fordi at windows 98 konverterer jo tilbake til FAT 32 selv tror jeg. og når du er ferdig med installasjonen så er det bare å få ut den viktige informasjonen, og formatere harddisken etterpå, og installere alt på nytt igjen. jeg tror det går an å legge windows 98 over windows 2000, men jeg er ikke helt sikker selv. har holdt litt på med det der en gang jeg også. men det var ikke så kritisk som det er til deg, fordi at når jeg holdt på så hadde jeg ikke noen viktig info på pc`en.

 

Håper at dette vil hjelpe deg litt videre.

men som det var noen andre som sa du hvis du hadde partition magic så hadde vel det vært like greit.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:52, skrev slowcooler:

For å komme inn på problemet igjen, hvis det er noe du bare MÅ ha på den ntfs-partisjonen, ville jeg ha vært svært forsiktig med noe formatering. Hvis det var min maskin, ville jeg gjort følgende: lånt/kjøpt en annen disk, innst. w2k med ntfs på den, satt opp alle rettigheter/brukernavn/passord som på den du har fra før, satt den gamle disken som slave, og hentet opp de dataene du trenger fra w98/w2k-partisjonene, brukt ett eller annet diskprog og fjernet alt på den gamle disken, og satt opp alt på nytt (hvis du ikke kjøper deg en ny disk, da kan os'et jo bare være på den fortsatt.


 

Hei

Har lest det du har skerevet og det høres jo fornuftig ut.

Tror ikke du at jeg kan bare installere win2k med NTFS på den andre partisjonen instedenfor 98. Og hente dataene i det ney OSet

 

 

MVH Filius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...