Gå til innhold

Bruker du Photoshop?


Anbefalte innlegg

Hmm... GIMP ser meget interessant ud! Kan det lave RAW conversion?

7696261[/snapback]

Har ikke brukt RAW-konvertering selv, men et søk på internett sier dette:

rawphoto.c -- basic plugin for GIMP 1.2 & 2.0

After installing "dcraw", do "gimptool --install rawphoto.c". My plugin provides a simple dialog box for loading raw files into the Gimp. Udi Fuchs and Joseph Heled have written much nicer plugins, with live preview, histograms, and color curves.

For interesserte, er sitatet hentet fra: denne lenken.

Selv hentet jeg en "red-eye remover" som et plug-in til Gimp. Fungerte meget bra for meg, og selvfølgelig gratis det også. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Elements 5. Har mange av de gode funksjonene til Photoshop, men noen ting savner jeg:

* Layer Mask

* Channels

* Actions

* Paths (Pen Tool)

 

Andre ting som er mere "kjekt å ha" som mangler i Elements som er morsomt å bruke er:

* Liquify (filter)

 

Ellers har Elements en del Autofunksjoner som ikke Photoshop har. Disse gjør det enkelt å gjøre raske og automatiske forbedringer hvis en har mange bilder og en ikke gidder å bruke mye tid

 

Bruker også "Camera Raw" sammen med Elements 5 (en litt enklere utgave enn for Photoshop, men har det viktigste)

 

Chico

Lenke til kommentar

Jepp, Elements er jo også billig sammenlignet med "storebroren". Må i samme slengen si at GIMP har funksjoner som layer mask, channels, transparente layer (alphachannel), paths og curves. Nye plug-ins dukker opp stadig. Det jeg savner er en form for makro-funksjon for massebehandling av bilder, men mulig det finnes som et plug-in det også. Har ikke undersøkt den saken. GIMP er tilgjengelig for Linux, Mac og Windows. Nedlasting av kildekode også mulig.

Lenke til kommentar

Ja jeg bruker Photoshop. Og er ikke redd for å si at jeg har et falskt et. For Adobe har egentlig sagt at det er greit at man laster det ned, så lenge en ikke tjener mye penger på det. men til vanlig hobby bruk går det så fint så.

Jeg bruker verisjon 7.0 da, den er jo gammel, men gjør jobben sin. Men jeg har kommet over et "tilbud" eller en frynsegode som kanskje gjør at jeg får det svært svært billig, men det gjenstår å se.

 

Jaja, men det var en annen på forumet som skrev det samme, men jeg vet ikke hvor jeg så det.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Jeg bruker Elements 5. Har mange av de gode funksjonene til Photoshop, men noen ting savner jeg:

* Layer Mask

Som sagt tidlegare i tråden, so er det mogeleg å få masker i PSE:

http://graphicssoft.about.com/od/pselements/p/layermasks.htm

http://graphicssoft.about.com/od/pselement.../layermasks.htm

7705450[/snapback]

 

Så ikke den i farten :-) Ser interessant ut. Bruker du den selv?

 

Edit: Da har jeg testet det så vidt. Fungerer veldig fint. Takk for bra tips, incanus :thumbup:

 

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar
For Adobe har egentlig sagt at det er greit at man laster det ned, så lenge en ikke tjener mye penger på det.

Fikk svar fra på mail til adobe...

utsnitt..

no, we encourage everyone to use legally licensed software.

 

Den inntrykket jeg fikk er at Adobe ikke ønsker at folk skal bruke piratversjon (merkelig nok), og er glade for all informasjon om piratvirksomhet...

* rapporter * rapporter * rapporter * rapporter *

 

Spørreundersøkelse, om det er interesangt med billigere tidsbegrensede lisenser... Betale en brøkdel for 6mnd lisens foreksempel...

Spørreundersøkelse:

http://www.hostedsurvey.com/takesurvey.asp?c=adobepslicenses

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
For Adobe har egentlig sagt at det er greit at man laster det ned, så lenge en ikke tjener mye penger på det.

Fikk svar fra på mail til adobe...

utsnitt..

no, we encourage everyone to use legally licensed software.

 

Den inntrykket jeg fikk er at Adobe ikke ønsker at folk skal bruke piratversjon (merkelig nok), og er glade for all informasjon om piratvirksomhet...

* rapporter * rapporter * rapporter * rapporter *

 

Spørreundersøkelse, om det er interesangt med billigere tidsbegrensede lisenser... Betale en brøkdel for 6mnd lisens foreksempel...

Spørreundersøkelse:

http://www.hostedsurvey.com/takesurvey.asp?c=adobepslicenses

7730742[/snapback]

 

Jeg bruker en prøveversjon som går ut om 1 uke. Fikk lyst til å kjøpe programmet men dersom elements 5 er nesten like bra vil jeg nok klare meg med det. Det har jo nesten alle funksjonene så jeg tror ikke jeg kommer til å savne noe! Har faktisk prøvd det også! Så det er en superhot deal! Elements til rundt 600 kr er bra! Lovelig lisens og greier! jeg pleier å kjøpe de programmene jeg virkelig liker! Dermed støtter man opp godt arbeid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...