Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med en kald kjeller

Anbefalte innlegg

Har et forholdsvis stort kjellerrom (ca. 20kvadrat m. eller mer). Har innredet det med prosjektor og surroundanlegg, malt vegger (som er av mur) og gjort det så koselig som jeg klarer, men jeg trenger tips til hvordan jeg skal holde det varmt. Det blir ikke brukt så veldig ofte, vi har lan her til tider og ser vel film en gang i uka e.l. Veggene er som sagt mur (rommet er i hjørnet av huset så to av veggene er yttervegger. Det er to gamle vinduer som jeg ikke trur noen gang har vært åpna :S og en rotten gammel dør ut (heller deffinert som en lem).

Det tar vanvittig lang tid å varme opp rommet på en kald vintersdag og en 2000Watts ovn må stå på i flere timer før det ble ordentlig temperatur der inne og selv da er det en kamp for å holde temperaturen i sjakk. Jeg har lagt et vegg til vegg teppe av ul på gulvet (noe som hjalp en del) og har planer om å bytte døra til en helt vanlig dør. Det er også ikke spesielt langt opp til taket (2m trur jeg) og å helisolere frister ikke akkurat. Er det noen som har forslag om hva jeg kan gjøre for å få det mer levelig her inne? Evt. hva jeg kan legge på gulvet/vegger? Vinduene virker ikke som de trekker så veldig (prøver å kjenne, men kan ikke si det er så mye). Vet noen hvorfor det egentlig er så vanskelig å holde rommet varmt? Isolerer mur virkelig så dårlig? (er grønn forresten)

Takker for råd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe uttak for ved ovn :(

Men hvis propanovn ikke er spesielt billigere i drift vil vel flere strømovner gjøre samme nytten? Med tanke på invisteringsutgiften også. Det er en 16A sikring der nede så å henge flere ovner på veggen trur jeg ikke er noe problem. Men det jeg først og fremt tenkte på var isolasjon o.l. Hva kan gjøres her? Er det noe materiale man legge på gulvet e.l.? Kommer kulda hovedsakelig fra veggene eller gulvet med tanke på at det kun er murvegger og gulv.

Lenke til kommentar

Propanovnen varmer opp rommet mye fortere, det vat vrl det som var min hovedgrunn i de forrige postene. Vil du gjøre det bedre, isolér vegger og gulv, ha på tettelister rundt vinduer og dør om du kjenner det trekker der.

Lenke til kommentar
Ikke noe uttak for ved ovn :(

Men hvis propanovn ikke er spesielt billigere i drift vil vel flere strømovner gjøre samme nytten? Med tanke på invisteringsutgiften også. Det er en 16A sikring der nede så å henge flere ovner på veggen trur jeg ikke er noe problem. Men det jeg først og fremt tenkte på var isolasjon o.l. Hva kan gjøres her? Er det noe materiale man legge på gulvet e.l.? Kommer kulda hovedsakelig fra veggene eller gulvet med tanke på at det kun er murvegger og gulv.

7660116[/snapback]

Det beste er å isolere både vegger og gulv. Gulvet er spesielt viktig, siden mye av kulda kommer fra bakken. For vegger, så er Glava tingen. Blir litt kostnader på det, for du trenger også litt matrialer til å lekte ut veggen, + veggplater utenpå.

Men Glava har masse fine greier, både til isolasjon av vegger og gulv. Du kan lese noe mer om det her.

Pantera

Lenke til kommentar

Har gjort noe lignende i en kjeller, bare at jeg laget et lite kontor (ca 9 m2).

Jeg gjorde følgende, og etter det har det blitt meget varmt:

* Lektet ut murveggene med 5 cm og la glava.

* Bygget opp gulvet med 2 (eller var det 3) cm isopor. Lagt varmekabel og så støpt og lagt flis. Dette bygger ca 7-10 cm, tenker jeg.

* Skiftet et gammelt enlags vindu til nytt isolert vindu!

Men, dette er jo noe som koster litt. Du kan nok kanskje hoppe over varmekabel, og bare legge isopor, og så plater og et godt og varmt tepe.

Har som reglet er par PCer på på dette rommet, så varmekabelen har kanskje stått på i 10 timer til nå i vinter og ingen annen oppvarming enn PCer og varmekabel.

Hvor tykke er betongveggene dine?

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke mye tepper i en kjeller hvor det er muligheter for høy luftfuktighet.

Dette fører bare til oppsamling av fukt som igjen fører til sopp og råteskader med tilhørende mugglukt.

Beste løsning som er rimelig er en god vifteovn som tørker opp og skaper sirkulasjon for luften.

Det beste er å legge isoporplater på gulv med gulvplater derpå også nytt gulvdekke som gulvbelegg osv.

Vegger bør også isoleres med isoporplater og lektes ut ( inn ), men dette kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Lim 3 eller 6 mm depronplater på gulvet. Legg fuktsperre over. f.eks. "blå platon". Oppå dette legges gulvplater og evt. et teppe e.l.

På denne måten får du et tørt og lunt gulv.

For veggene gjør du som nevnt i andre innlegg. Lekt ut og isolèr.

Her er det mange fuktfeller å gå i, så pass på.

Anbefaler boka "Kjeller som bolig" av Dag Thorstensen.

Lenke til kommentar

Isoler og bytt den gamle døra du prata om - siger nok mye luft ut der. vinduene kan også med fordel byttes ut, men spørs hvor mye penger du vil gjøre i dette. En annen mulighet er jo også bare å kjøpe enda flere ovner, men hvor økonomisk dette er etter en stund kan man jo spørre seg om ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...