Gå til innhold

Sony DCR-SR50E HDD Camcorder

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg overnevnte video kamera (hard disk basert). Merker at video klippene jeg filmer ikke er av skarp kvalitet, men heller litt "kornete". Kjører på High Quality (HQ). Jeg er aldeles ikke noen dreven kar på video kamera (dette er min første vidoe kamera). Noen tips om hvordan jeg kan få skarpere video klipp? Noen som har erfaring med Sony HDD kamera? Var dette et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoen er sterkt komprimert på harddisk-kamera i høve til, for eksempel, DV-kamera, noko som kan vere grunnen til kvaliteten. Det du kan gjere er å stikke innom ein el-butikk og spørre om du kan få prøve eit DV-kamera dei har og samanlikne med opptak frå ditt kamera. Panasonic og Sony lager dei beste DV-kameraa i dei lågaste prisklassane trur eg.

Lenke til kommentar

Du har et veldig godt poeng der. Men burde ikke kvaliteten, tross komprimering, være nogelunde ok? HQ kvalitet lager en MPEG fil (som skal være DVD kvalitet) som er på 1.15 MB/sec. Har tidligere sett AVI filer som er importert fra DV kasett via firewire. Kvaliteten på de filene er ganske suveren - men størrelsen er da (ukomprimsert) på 4.5MB/sec.

Finnes det noen settings som jeg kan endre på for å forbedre opptaket?

Lenke til kommentar

Vurderer faktisk å levere tilbake video kamera jeg kjøpte. For det første er jeg ikke fornøyd med selve opptaket (slik nevnt i posten over). Videre, når jeg komprimere MPEG filene med DivX (fra www.divx.com) til MPEG4, så blir video klippene, inkludert de som er filmet i daglys, enda mer kornete. Et par spøsmål:

- hva vilære den beste konvertereren å bruke fra Spny MPGE2 til divx?

- er det mulig å slå av komprimeringen på DCR-SR50 slik at den tar opp i "ukomprimert format"?

- hvis ikke, finnes det HDD kameraer som kan ta opp video uten komprimering?

- vil jeg slippe problemet med korning påvideo klippene hvis med HDD kamera som kan ta opp uten komprimering?

- jeg lagrer alle mine video klipp som mpeg4/divx. Gitt dette, noen anbefalinger angående type kamera jeg burde kjøpe?

Endret av imran
Lenke til kommentar
- er det mulig å slå av komprimeringen på DCR-SR50 slik at den tar opp i "ukomprimert format"?

- hvis ikke, finnes det HDD kameraer som kan ta opp video uten komprimering?

Nei til det fyrste, og nei, ikkje til ein fornuftig pris til det andre. (Heilt ukomprimert PAL-video vil forresten vere på rundt 2GB i minuttet trur eg.)
- jeg lagrer alle mine video klipp som mpeg4/divx. Gitt dette, noen anbefalinger angående type kamera jeg burde kjøpe?
Veit ikkje heilt eg, men DV-kamera er dei som komprimerer minst i denne prisklassen, so dei vil kanskje gje eit betre utgangspunkt for vidare komprimering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...