Gå til innhold

Kan jeg bruke XP-nøkkel som er klistret på PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvar einaste kopi av Windows XP er identisk (så lenge det er same versjon). Dei er ikkje knytta opp mot nøkkelen. Du kan med andre ord bruke ein hvilken som helst CD til å installere Windows med.

Meiner eg las noko om at kodar til Home og Pro ikkje gjekk om kvarandre, men det kan eg ikkje bekrefte.

Spørsmålet er om nøkkelen er i bruk på ein PC, er den ikkje det så kan du bruke den. Mogleg du får problemar med å aktivere og må få ny kode, men nøkkelen er knytta opp mot ein PC, ikkje CD.

Lenke til kommentar

Nøkkelen som er på siden, brukes av den samme maskinen så nei: den er ikke i bruk av noen andre maskiner. Jeg prøvde å installere min student XP PRO på maskinen og aktivere med nøkkelen men det fungerte ikke. Helst sikkert pga denne versjonen er en upgrade-versjon. Er det ulovlig å laste ned Windows XP Professional og bruke en ordentlig lisens?

Lenke til kommentar

Det finnes ikkje lovlege versjonar av XP på nett, utgitt av Microsoft, men du har jo allerede nøkkelen, er tross alt den du betalar for. Eg har ikkje noko problem med å laste ned XP og bruke ein gyldig nøkkel, men lovleg er det nok ikkje.

Lenke til kommentar
Du kan sikkert ringe Microsoft og be om å få tilsendt en ny CD hvis du gir de lisensnøkkelen. De pleier å være greie mot de kundene som faktisk betaler for varene ;p

7653820[/snapback]

Hvis det er en OEM lisens bør han heller kontakte leverandøren av maskinen. Microsoft har ikke support på OEM lisenser.

Lenke til kommentar

De sender ham sikkert korrekt CD hvis han betaler porto eller lignende. Som sagt, MS support strekker seg temmelig langt i slike tilfeller har jeg hørt.

Nå har jeg riktignok mest erfaring med microsoftprodukter i forbindelse med en MSDN avtale, da.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
De sender ham sikkert korrekt CD hvis han betaler porto eller lignende. Som sagt, MS support strekker seg temmelig langt i slike tilfeller har jeg hørt.

Nå har jeg riktignok mest erfaring med microsoftprodukter i forbindelse med en MSDN avtale, da.

7654057[/snapback]

OK. Jeg følte ikke noen stor imøtekommmenhet da jeg skulle reaktivere en Vista RTM lisens jeg skulle flytte fra en defekt maskin til min andre PC. Men etter en mail til beta folkene og et nytt aktiveringsforsøk hvor jeg traff en litt hyggeligere person gikk det greit.

Jeg tror nok Microsoft har en litt annen innstilling til OEM kunder enn MSDN abbonenter, men det er alltid verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...