Gå til innhold

Sony DCR-HC24E (hjelp)

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg er ny her på forumet, så dette er det første innlegget mitt.

Ja, jeg har da kjøpt SONY DCR-HC24E kamera... Jeg har fått med en Firewire som jeg skal overføre film med. Men hva skal jeg åpna filmen med? Skal ikke redigere eller noen ting skal bare ha videoen rett in på dataen. Og blir filmen i bedre kvalitet hvis man åpner den i f.k.s windows movie maker?

Også har jeg kjøpt med noen nye taper til å ta opp film med...Det står at det kan ta opp film intill 60min, men når jeg skrur på kameraet så står det 63min.. Hvorfor det?

Er det noen her som har det kameraet? Har pare et par spørsmål? :)

Msn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... SONY DCR-HC24E kamera...

7652355[/snapback]

Hei og velkommen.. :)

HC24? Eller HC42? Jeg har et DCR-HC42E widescreen.

Uansett, med fw overfører du via f.ex moviemaker eller et annet (dyrere) program f.ex Adobe Premiere Elements (phuh, riktig denne gangen :thumbup: )

I moviemaker (og andre program) kan du selv bestemme hvilken ut-fil du vil ha når du starter opp et prosjekt. Hvis du vil etterbehandle/redigere, er det best å overføre tapsfritt, men da går det ca 180mb/min HD-plass. Eller du kan komprimere direkte i .avi (.mpg). Har du et DivX eller Xvid filter, kan du jo velge komprimeringsgrad til en bestemt størrelse.

Lenke til kommentar
HC24 skulle ein tru. Når ein overfører filene med firewire, via eit program som Moviemaker, vert filene lagt på disken, so du treng ikkje gjere noko meir for berre å sjå dei. Kan nemne at ein i Moviemaker ikkje har mogelegheit for å lagre i filmane i anna enn Windows Media-formatet og DV AVI (same som råfilene).
Lenke til kommentar
Også har jeg kjøpt med noen nye taper til å ta opp film med...Det står at det kan ta opp film intill 60min, men når jeg skrur på kameraet så står det 63min.. Hvorfor det?
Det er fordi dv-taper vanligvis er ca. 62-63 minutter lange. Akkurat hvorfor, vet jeg ikke, men det kan være for å gi plass til colorbar, testtone, et sort strekk og nedtelling før opptaket begynner, og allikevel ha 60 minutter tilgjengelig. Profesjonelle brukere har gjerne dette slik at man kan synkronisere tapen og opptaket mot redigeringssystemet før redigering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...