Gå til innhold

kritiske spørsmål om homofilt partnerskap ?

Anbefalte innlegg

Mange ateister vrir dette til at "kristendommen sier vi skal drepe de homifile", dette er selvfølgelig ikke tilfelle. I så tilfelle skulle vi ha drept de som lyver, baktaler, har sex utenfor ekteskap etc.

Nemlig!

Bibelen er en diger selvmotsigende smørje, og de kristne ignorerer glatt utallige påbud derfra, samtidig som de følger noen av dem.

Kristendommen i dag er en gigantisk selvmotsigelse, nøyaktig som dens hellige bok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange ateister vrir dette til at "kristendommen sier vi skal drepe de homifile", dette er selvfølgelig ikke tilfelle. I så tilfelle skulle vi ha drept de som lyver, baktaler, har sex utenfor ekteskap etc.

Nemlig!

Bibelen er en diger selvmotsigende smørje, og de kristne ignorerer glatt utallige påbud derfra, samtidig som de følger noen av dem.

Kristendommen i dag er en gigantisk selvmotsigelse, nøyaktig som dens hellige bok.

7672068[/snapback]

Leste du sammenhengen i det jeg skrev? Det står "De FORTJENER å dø".

Hvis jeg gjør noe galt og faren min sier "du skulle hatt bank" betyr ikke det at han kommer til å banke meg.

Det som står er at den som praktiserer homofili, lyver, snakker drit etc. _fortjener_ å dø, ikke at vi skal drepe dem.

Lenke til kommentar
Hvis noen fortjener å dø så vil vel det si at det er fritt fram for å drepe dem?

7688357[/snapback]

Hvis du velger å plukke ut en enkelt setning og fokusere på det, så går det fint an å tolke det slik.

Derimot, når man leser bøker er det vanlig å lese ting i en sammenheng. Det står også at det ikke er opp til oss å dømme, altså vi skal hverken drepe eller plage de homofile.

Lenke til kommentar
Det står da ikke at de fortjener å dø i bibelen, det står "De skal dø". Les sitatet på forrige side.

7689633[/snapback]

Joda, jeg som siterte på forrige side ;)

Teksten omhandler også alle andre synder, slik at hvis vi skulle tolket det som at vi skulle drepe dem, så måtte vi drept oss selv og alle andre også.

Edit: ser nå du siktet til verset fra moseloven.

Det stemmer at etter moseloven var det dødsstraff for en del ting. Jeg skal ikke si hvorfor, men regner med det var den "greieste" måten å gjøre det på den tiden, i og med at de ikke hadde politi, fengsler, domstoler i samme grad som i dag. Derfor var det kanskje greiest..

Uansett hva grunnen var, ble vi fridd fra loven ved NT.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Uansett hva grunnen var, ble vi fridd fra loven ved NT.

7691782[/snapback]

Så da kan vi bare ture fram som vi vil? Så beleilig. Regnet med at det var noen forbehold. Hvis lovene i GT er ugyldige, hvorfor er de da med i Bibelen?

7692005[/snapback]

Det er fremdeles galt å bryte de ti bud, men Jesus har tatt straffen for oss ;)

Men det betyr ikke at vi skal gjøre så mye dritt vi vil av den grunn, det går allikevel an å prøve å gjøre så bra man kan, selv om man blir tilgitt hvis man feiler.

Lenke til kommentar
Enkelte kristne hevder at det som står i Bibelen om hvor syndig homosex er, kun ble tatt med for å bekjempe smitten av seksuelt overførbare sykdommer, i en tid hvor hygiene, prevensjon og medisin var lite utviklet.

Dvs. at vi kan se bort ifra alt Bibelen sier om homofili, fordi det ikke lenger er gjeldende i vårt moderne samfunn.

Også har du de konservative kristne som mener at Bibelen er Guds uforandelige ord. Det er vel en god del av disse også i Den Norske Kirke.

Kirken lider av schizofreni - derfor.

7651967[/snapback]

Jesus sa aldri at homofili var en synd. Jødene derimot hevder i sine skrifter (les: Det Gamle testamentet) at homofili var en synd som måtte straffes med døden. Jesus tok faktisk avstand fra alle de jødiske skrifter, derfor var det viktig å samle alle hans gjerninger og uttalelser i en ny skrift som skulle være som en bauta for kristne den dag i dag. Har enda ikke lest en eneste setning om at homofili er en synd, i NT...

Lenke til kommentar
Jesus sa aldri at homofili var en synd. Jødene derimot hevder i sine skrifter (les: Det Gamle testamentet) at homofili var en synd som måtte straffes med døden. Jesus tok faktisk avstand fra alle de jødiske skrifter, derfor var det viktig å samle alle hans gjerninger og uttalelser i en ny skrift som skulle være som en bauta for kristne den dag i dag. Har enda ikke lest en eneste setning om at homofili er en synd, i NT...

7692148[/snapback]

Jesus tok på ingen måte avstand fra de jødiske skrifter. Når han diskuterte med fariseere henviste han alltid til moseloven eller david.

Jeg siterte forøvrig angående NT og homofili på forrige side.

Lenke til kommentar

7692148[/snapback]

Jesus tok på ingen måte avstand fra de jødiske skrifter. Når han diskuterte med fariseere henviste han alltid til moseloven eller david.

Jeg siterte forøvrig angående NT og homofili på forrige side.

7692217[/snapback]

Sier ikke Jesus "Forkast alt som dere før har lært"?

Lenke til kommentar
Så når de skrev bibelen (basert på guds ord) inkluderte de rettferdiggjøringen av drap på grunnlag av seksuelle preferanser for hygeniske grunner?

7652432[/snapback]

En liten oppklaring:

Mange forstår bibelen slik at "døden" betyr fortapelse, dette da kristne mener at de som "arver guds rike" ikke dør - men fortsetter å leve i en annen eksistens i evighet. De som "dør" lever videre i en evig fortapelse (som meget godt kan være at man opphører å eksistere).

Det er kun ekstremister som tolker bibelen slik at man skal drepe homofile, horkarer, etc etc. "let them die the death" står det i King James Bibel. "Die the death = dø døden" som slik jeg ser det blir at de skal dø fra denne eksistensen til en evig død (fortapelse). Dog, betyr ikke det at man skal drepe dem. "Straffen" fra Guds side ligger ikke i å dø fra denne eksistens, men at man "dør fra evigheten" / mister sin plass i evigheten.

Lenke til kommentar

[-Hvorfor stiller kirken kritiske spørsmål til homofilt partnerskap ?

og jeg skjønner ikke helt, hvorfor kan ikke homofile få ekteskap ?

hva er forskjellig når de gifter seg ?

så det var alt, håper på svar thumbup.gif ]

Kristne blander seg ikke oppi om folk velger å leve i homofilt partnerskap... Men Gud har sagt at homofili ikke er bra for noen eller synd om du vil, derfor vil ikke kirken støtte dette... Ikke tro at kristne tror de er bedre enn ikke kristne - vi har hvertfall ikke no grunn til å tro det:) - Kristne synder masse i likhet med ikke kristne.

Men dere skjønner at når kristne tror at homofili er feil, fordi Gud har sagt at mannen skal holde seg til kvinnen og omvendt, vil den da hvertfall ikke støtte homofilt ekteskap.

Dette var på en måte det bibelske grunnlaget, men det er selvfølgelig også andre årsaker til at hvertfall jeg er kraftig imot det. (jeg sier ikke at folk ikke kan få være homofile, men at jeg aldri vil støtte opp om ekteskap)

Hvor unaturlig er det vel ikke? klar over at samfunnet har blitt mer og mer skeivt de siste åra, og dere ser kanskje ikke lenger problemet med det, men det er noe som skurrer kraftig hos meg. Dessuten: de fleste homofiles legning kan faktisk ofte forklares med tidligere vonde opplevelser, så hvorfor ikke heller støtte disse og eventuelt hjelpe de med behandling.

Den siste tingen jeg vil nevne er at mange sier kristne ikke burde si så my eom homofili fordi det (hvis det fins en Gud) må være han som har skapt dem med det. Den Kjærlige, KUN gode Guden jeg KJENNER, ville aldri sende noen av sine barn ut i verden med homofil legning som han faktisk sier er synd! Makan til selvmotsigelse det ville vært...

Lenke til kommentar

Hvis homofile ikke skal få gifte seg fordi Bibelen sier det er synd, hvorfor får løgnere, de som tidligere har brutt ekteskap, mordere, voldtekstsforbrytere, de som begjærer andres koner osv. lov til å gifte seg? Det er bakvendt, og viser bare hvor selektivt noen kristne velger å tolke Bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...