One-wise-man Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg har lenge lurt på dette spørsmålet. (det er egentlig en skole sak, men jeg lurer på det for det) -Hvorfor stiller kirken kritiske spørsmål til homofilt partnerskap ? og jeg skjønner ikke helt, hvorfor kan ikke homofile få ekteskap ? hva er forskjellig når de gifter seg ? så det var alt, håper på svar Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Fordi kirken er motstander av homofili, siden det i følge bibelen er synd, og homofile skal straffes med døden. Lenke til kommentar
One-wise-man Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) jeg trenger også deres meninger og sitater. (skolen) Og pliz skriv mye Endret 5. januar 2007 av One-wise-man Lenke til kommentar
Royo Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Enkelte kristne hevder at det som står i Bibelen om hvor syndig homosex er, kun ble tatt med for å bekjempe smitten av seksuelt overførbare sykdommer, i en tid hvor hygiene, prevensjon og medisin var lite utviklet. Dvs. at vi kan se bort ifra alt Bibelen sier om homofili, fordi det ikke lenger er gjeldende i vårt moderne samfunn. Også har du de konservative kristne som mener at Bibelen er Guds uforandelige ord. Det er vel en god del av disse også i Den Norske Kirke. Kirken lider av schizofreni - derfor. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Så når de skrev bibelen (basert på guds ord) inkluderte de rettferdiggjøringen av drap på grunnlag av seksuelle preferanser for hygeniske grunner? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Så når de skrev bibelen (basert på guds ord) inkluderte de rettferdiggjøringen av drap på grunnlag av seksuelle preferanser for hygeniske grunner? 7652432[/snapback] Det du nå snakker om er fra det gamle testamentet - og det er ingen kristne som bryr seg, fordi det ble 'opphevet' når kristendommen/nytestamentet kom. Det står utrolig mange påbud og ritualer der, men Jesus sa at de gjelder ikke for de kristne (men det gjelder selvsagt fortsatt for jødene). Det eneste som står i bibelen som relaterer direkte til de kristne er det Paulus skrev (som står i nytestamentet), han sa at menn som ligger med menn ikke kommer til himmelriket, altså vil de ende i helvetet. Ikke at jeg tror på noe av dette, men jeg mener det er viktig å få med seg rette fakta. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Gamle testamentet er jo fortsatt guds ord. Er gud så upålitelig at han har lov til å ombestemme seg? Lenke til kommentar
Royo Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det eneste som står i bibelen som relaterer direkte til de kristne er det Paulus skrev (som står i nytestamentet), han sa at menn som ligger med menn ikke kommer til himmelriket, altså vil de ende i helvetet.7652686[/snapback] Da virker det som at vi rett og slett har med en homofob forfatter å gjøre. Lurer på om jeg noen gang vil forstå hvordan kristne kan tro at det som står i Bibelen er 'objektive' sannheter. Det er en bok. Det er mennesker som har skrevet den. Mennesker har subjektive meninger. Mennesker fordreier sannheten, finner på ting og rett som det er, lyver. Hvordan er det mulig å stole så blindt på folk som levde for mange hundre generasjoner siden? Det er tusenvis av mennesker som hevder de har hørt Guds ord. Hvorfor blir disse ignorert, men ikke Lukas, Markus, Johannes og Matteus? Skjønner ikke hvordan det er mulig å oppnå slike urokkelige høyder av godtroenhet. Lenke til kommentar
Øyh Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Noen kjekke linker: Den Norske Kirke svarer - "Aksepterer kirken homofile" er den aktuelle her Wiki svarer - Under development/review, så litt rotete for øyeblikket Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Fordi kirken er motstander av homofili, siden det i følge bibelen er synd, og homofile skal straffes med døden. Regner med du sikter til dette 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse... 32 De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Mange ateister vrir dette til at "kristendommen sier vi skal drepe de homifile", dette er selvfølgelig ikke tilfelle. I så tilfelle skulle vi ha drept de som lyver, baktaler, har sex utenfor ekteskap etc. Men dette er straffen vi ifølge Bibelen fortjener. Det finnes heldigvis noe som heter tilgivelse Uansett, ifølge Bibelen er homofili synd. Vi skal ikke støte bort folk fordi de er homofile, i og med at vi alle er syndere. Men kirken kan jo allikevel ikke vie homofile. Det vil jo være å velsigne en synd. På samme måte som vi ikke skal støte bort en person fordi han f.eks. har hatt sex utenfor ekteskap. Men allikevel kan ikke kirken velsigne og oppfordre til utukt Regner med de som _vil_ skjønne det jeg skriver forstår det Endret 6. januar 2007 av cp-nilsen Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) 3Mos 18,22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." 3Mos 20,13 "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem." 1Sam 18,1 "Da Jonatan hadde hørt samtalen mellom David og Saul, kjente han seg straks knyttet til David, og han fikk ham så kjær som sitt eget liv." 1Sam 20,30 "Da ble Saul rasende på Jonatan og sa til ham: "Du sønn av en dårlig og gjenstridig kvinne! Var det ikke det jeg visste at du har utvalgt deg denne Isai-sønnen til skam for deg selv og til skam for din mor som fødte deg." 2Sam 1,26 "Bittert sørger jeg over deg, Jonatan, min bror! Jeg hadde deg inderlig kjær. Din kjærlighet var mer verd for meg enn kvinners kjærlighet." Så befriende og fantastisk det må være å kunne endre syn og vinkle "sannheter" alt etter som man selv ønsker. Endret 6. januar 2007 av dot_ Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er på tide at kirken bestemmer seg om de vil ha en konservativ og diskkriminerende kirke eller en folkelig kirke som alle kan vær medlem av. Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er på tide at kirken bestemmer seg om de vil ha en konservativ og diskkriminerende kirke eller en folkelig kirke som alle kan vær medlem av. 7657600[/snapback] Synes du ikke det er i det minste betenkelig (latterlig, unnskyld meg!) at etablerte bestemmelser endrer seg i god takt med samfunnets økende kunnskapsnivå, ser du ikke den noe kamuflerte ironien i dette? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er på tide at kirken bestemmer seg om de vil ha en konservativ og diskkriminerende kirke eller en folkelig kirke som alle kan vær medlem av. Det er på ingen måte snakk om hvem som skal få være medlem og ikke Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Skummelt å bevitne hvor avgjørende og mektig indoktrinering er. Jeg er så uendlig takknemlig for at jeg slapp unna denne skatten. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Mange ateister vrir dette til at "kristendommen sier vi skal drepe de homifile", dette er selvfølgelig ikke tilfelle I følge bibelen skal vi drepe de som er homofile. Det står svart på hvitt ovenfor. Det er guds ord, hvem er du til å manipulere og forandre guds ord? "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem." Jeg ser virkelig ikke hvordan det kan mistolkes. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem." Jeg ser virkelig ikke hvordan det kan mistolkes. 7659425[/snapback] Nei, det kan ikke mistolkes. Jeg synes de kristne kan stå for dette. På samme måte som de ikke tviler på jomfrufødsel og en hel del andre fantastiske saker. Vi andre, derimot, behøver vel ikke bry oss. Jeg forstår ikke hvorfor de homofile bryr seg om hva kirken mener. La bare kirken kjøre fram med sine reaksjonære standpunkter. Da mister de oppslutning. Og det er vel på tide å slutte med overtro i 2007.... Lenke til kommentar
One-wise-man Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 3Mos 18,22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." 3Mos 20,13 "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem." 1Sam 18,1 "Da Jonatan hadde hørt samtalen mellom David og Saul, kjente han seg straks knyttet til David, og han fikk ham så kjær som sitt eget liv." 1Sam 20,30 "Da ble Saul rasende på Jonatan og sa til ham: "Du sønn av en dårlig og gjenstridig kvinne! Var det ikke det jeg visste at du har utvalgt deg denne Isai-sønnen til skam for deg selv og til skam for din mor som fødte deg." 2Sam 1,26 "Bittert sørger jeg over deg, Jonatan, min bror! Jeg hadde deg inderlig kjær. Din kjærlighet var mer verd for meg enn kvinners kjærlighet." Så befriende og fantastisk det må være å kunne endre syn og vinkle "sannheter" alt etter som man selv ønsker. 7657597[/snapback] Dette er jo homoseksuelt og ikke partnerskap. jeg lurte på partnerskap ikke seksuelt forhold. Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Dette er jo homoseksuelt og ikke partnerskap. jeg lurte på partnerskap ikke seksuelt forhold. Vet ikke om jeg har overskudd til å kommentere den der. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Når vi i følge bibelen skal drepe alle som er homofile, er det vel logisk å tro at vi også skal nekte dem å inngå partnerskap i kirken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå