olavh Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hva synes du om å ha prøver på en mandag? (Grunnskole, videregående) Personlig så liker jeg det ikke, siden vi elever har fri i helgene, og da bør vi få slappe av, uten å måtte gjøre skolearbeid. Tror for øvrig at en del gir mer blaffen i å forberede seg til en prøve når de har helg\ fri. Noen som er enig, eller er uenig? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Du kan jo ikke tenke sånn! Skolen skal jo forberede deg på arbeidslivet. "Nei, jeg gidder ikke å gå i retten på mandager. Jeg skal jo ha fri i helgene." Hvis du aldri gjør noe i helgene, så skal det mye til for å gjøre det virkelig bra på skolen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvorfor i svarte helvete skal man alltid forberede seg så forpult mye til prøver egentlig? I arbeidslivet må du kunne tingene der og da, ikke si "bare vent litt, så går jeg hjem og leser litt et par timer før jeg kommer tilbake og kan svare deg". Hvor relevant er egentlig testen når du pugger i to dager + mange timer rett før prøven, og har glemt det igjen to dager etterpå? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg liker heller ikke og ha prøve på en mandag. Må lese i helgen Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvorfor i svarte helvete skal man alltid forberede seg så forpult mye til prøver egentlig?I arbeidslivet må du kunne tingene der og da, ikke si "bare vent litt, så går jeg hjem og leser litt et par timer før jeg kommer tilbake og kan svare deg". Hvor relevant er egentlig testen når du pugger i to dager + mange timer rett før prøven, og har glemt det igjen to dager etterpå? 7652134[/snapback] Utdanninga er det du har igjen når du har glemt det du har lært. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Du må da ikkje sitte inne i helga å lese sjølv om du har prøve på ein måndag. Lese kan du gjere resten av veka. Så nei, eg har ingen problem med å ha prøve på måndag. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Selvfølgelig kjipt å få prøver på mandagen, men prøver er alltid gjennomgått pensum, så dersom man får en prøve med materiale fra forrige uke er det bare litt planlegging som skal til for å slippe å lese i helgen hvis man absolutt ikke øsnker dette. Endret 5. januar 2007 av Vice Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er ikke bra å bli tvunget til å jobbe for mye i helgene, fridagene er der fordi vi skal slappe av. En og annen mandagsprøve må man kunne bite i seg, men det bør ikke bli for ofte eller i verste fall konsekvent. På den annen side skal man kunne det man skal ha prøve i bra nok til å bli testet i det når som helst, så har du jobbet jevnt og trutt med faget skal du ikke trenge å pugge ræva av deg i helgen. Av og til (et par ganger i semesteret) må man kunne tåle, men klag hvis det blir for ofte. Dessuten bør skoler på ungdoms- og videregåendenivå passe seg for hvordan de behandler elevene sine, da disse gjerne er overmodne for skoletretthet fra før. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Lett å tenke at det er kjedelig med prøver på en mandag. Men det er heller ikke så uvanlig på høyskole/universitet heller, da innleveringer og slikt ofte er på mandager. Ingen sier at du MÅ gjøre det i helgen eller bruke hele helgen.. du kan godt gjøre det uken før. Det handler om å planlegge... planlegger og prioriterer du riktig går nok alt som en lek. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Dessuten bør skoler på ungdoms- og videregåendenivå passe seg for hvordan de behandler elevene sine, da disse gjerne er overmodne for skoletretthet fra før. 7652270[/snapback] At den videregående skolen skal ta hensyn til skoletrøtte elever er dummeste jeg har hørt. De som kjører et hardt løp og går allmenn, har valgt det av egen fri vilje. Da har de å tilpasse seg, så de ikke ødelegger for de elevene som virkelig ønsker å få et godt grunnlag for høyere utdannelse. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Faen, her var det enkelte arrogante svar... Og alle tar ikke høyere utdanelse.. Noe kanskje enkelte hadde funnet ut den dagen eletrikeren ikke kom, dass sluttet å funke, boss ikke ble hentet osv osv.... Seff skal ma ta hensyn til skoletrøtt undgdom i ungd. og viderg. skole. Å tilpasse for flerne grupper gjør ikke kvaliteten dårligere.. Endret 6. januar 2007 av Blacki Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Man må forholde seg til tingene slik de er og være formålsrettet i stedet for å sutre og moralisere. Altså: Blir elevene skoleleie, er det noe skolene må gjøre noe med, systemet må tilpasse seg brukerne og ikke vice versa. Dessuten er det ikke noe omvendt 1/1 forhold mellom ressursstyrke og skoletretthet; det er gjerne de smarteste som blir skoleleie. De som klarer å kjøre et hardt løp gjennom hele vgs er gjerne først og fremst flinke til å jobbe, noe de har lært seg fordi de er gjennomsnittlig glupe og derfor har vært nødt til å henge i for å få resultatene de ønsker i en grunnskole som hyller det middelmådige. De sterkeste har aldri måtte løfte en finger gjennom hele det samme løpet, og kjenner ikke godfølelsen man får av å jobbe for belønningen. Når det så plutselig stilles krav til dem, er det ikke fritt for at de møter veggen. Jeg tviler på at det er så skrekkelig mange allmenn-elever som er der utelukkende av egen fri vilje. At man i teorien har mulighet og rett til å foreta et fritt valg av videregående utdanning betyr ikke at alle gjør det. Det du sier om at allmennskolene ikke bør ta såpass hensyn til elevene er ikke nødvendigvis tull, men argumentasjonen bak påstanden din er det. Fungerer ikke et tiltak, er det fordi tiltaket er dårlig, ikke fordi folkene det er beregnet på er umoralske. Skolen bør altså tilpasse seg elevene i høyere grad enn det motsatte, selv om litt velvilje selvfølgelig også er nødvendig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Så du mener altså at "Jeg blir skoletrøtt av prøver på mandag" skal føre til fjerning av prøver på mandag. Så blir jeg skoletrøtt av lekser, ok skolen tilpasser seg og gir mindre lekser. Men det er fortsatt for mye lekser, jeg blir fortsatt skoletrøtt. OK, da fjerner vi alle lekser. SÅ blir jeg skoletrøtt av for lange dager....ok kortere dager. etc. etc. Dette må jo være noen av de mer hårreisene forslag som er reist. At skolen skal tilpasse seg mer skoletrøtt ungdom. Å være skolelei/trøtt betyr på ingen måte at skolen er for hard eller at man har for mye å gjøre. Skoletrøtt er vel noe de aller aller fleste har vært en eller annen gang(eller flere), og det betyr rett og slett bare at man må jobbe mer med seg selv. Ikke forvente at andre skal synes synd på deg og at de skal tilpasse seg deretter. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Lekser burde vært avskaffet. Bruken 6-8 timer på skolen hver dag burde holde i massevis. Tenker da på grunnskolen og vidergåede. Var det ikke en kar som sa høyt i media at lekser brøt med diverse noremr? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Så du mener altså at "Jeg blir skoletrøtt av prøver på mandag" skal føre til fjerning av prøver på mandag. Så blir jeg skoletrøtt av lekser, ok skolen tilpasser seg og gir mindre lekser. Men det er fortsatt for mye lekser, jeg blir fortsatt skoletrøtt. OK, da fjerner vi alle lekser. SÅ blir jeg skoletrøtt av for lange dager....ok kortere dager. etc. etc.Dette må jo være noen av de mer hårreisene forslag som er reist. At skolen skal tilpasse seg mer skoletrøtt ungdom. Å være skolelei/trøtt betyr på ingen måte at skolen er for hard eller at man har for mye å gjøre. Skoletrøtt er vel noe de aller aller fleste har vært en eller annen gang(eller flere), og det betyr rett og slett bare at man må jobbe mer med seg selv. Ikke forvente at andre skal synes synd på deg og at de skal tilpasse seg deretter. 7656477[/snapback] Nei, det mener jeg ikke. Skolen skal ikke være nødt til å tilpasse seg skoletrett ungdom, den skal komme problemet i forkjøpet og hindre at de blir leie i første omgang. Det virker som om mange mennesker mener at systemene er slik de er, og at folket bør finne seg i det uten å mukke. Saken er at menneskets natur er mye mer "evig og uforanderlig" enn all verdens policyer, og derfor bør både skoleverket, politikere og alt annen i høyere grad tilpasse seg brukerne enn andre veien, uten at det siste heller utelukkes. Det høres ut som om vi har forskjellige definisjoner av ordet skoletretthet. I min bok er skoletretthet noe som i stor grad kunne vært unngått med et system som i høyere grad tillot individualitet, og rammer først og fremst folk (de veldig sterke og de veldig svake) som ikke passer inn i den litt vel snevre læreplanen. Trettheten kommer ikke bare av at man har for mye å gjøre, men det kan selvsagt være en faktor (jeg tror faktisk det at man har for lite å gjøre er en viktigere årsak). Skoletretthet er ikke noe som rammer de fleste heller, selv om klubben blir stadig større. Man skal selvfølgelig prøve så godt man kan å tilpasse seg systemet, men et sted går grensen. Problemet er at så mange tror at det bare er enkeltindividene som kan og bør gå i seg selv, og at systemene er så bra som de kan få blitt. Det er helt på jordet. Og ja, lekser ER en uting. Uansett var dette med skoletretthet bare et lite tilleggspoeng i posten min om mandagsprøver, det blir OT å diskutere det videre her. Start gjerne en ny tråd om emnet. Endret 6. januar 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
olavh Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Lekser burde vært avskaffet. Bruken 6-8 timer på skolen hver dag burde holde i massevis. Tenker da på grunnskolen og vidergåede. Var det ikke en kar som sa høyt i media at lekser brøt med diverse noremr? 7656595[/snapback] Helt enig. Jeg bor et stykke unna skolen (videregående), og er borte fra 07:30 til 16:00. Da er jeg nokså sliten når jeg endelig kommer hjem, og da blir det et tiltak å sette igang på leksene. Skoledagen burde heller vært lagt til rette slik av vi elever slipper å måtte gjøre lekser på ettermiddagen og kvelden. Er det ikke på skolen undervisningen skal foregå, og ikke hjemme? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Prøver på mandager er greit for min del. Når man har prøve, blir man gjerne klar over det mange dager i forveien. Det handler om å begynne å lese i tide. Man må ikke legge all lesingen til helgen. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Å si at man har lekser på vidregående blir bare teit. Det handler bestandig om hva du selv gjør det til. Hvorfor er det et problem å gjøre en time skolearbeid hver dag? Gjør du så mye annet fornuftig på denne tiden? Litt vanskelig å føle noe sympati for denne sytingen... Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Gir faen i om jeg glemmer det jeg har pugget dagen etter prøva. Bare det holder til en 5'er er jeg fornøyd. Synes det er greit å jobbe i helgene jeg. Bare ikke på fredag! Søndag er og forblir en leksedag for meg... Kan nok også skyldes at jeg ikke jobber like bra i skoleuka. Prøver på mandag er ikke noe problem imo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå