Gå til innhold

Nytt Harddisk kjøp. - Mulig raid 0 oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som topicen sier vurderer jeg et nytt harddisk kjøp, delvis grunnet at jeg trenger mer plass og at jeg føler jeg trenger mer ytelse. Uten at det skal koste for mye heller.

Har i dag 1 stk. Samsung Spinpoint 160GB S-ATA disk.

Denne er litt i mindste laget.

Jeg spiller WoW mye, og føler at jeg laster ting ganske tregt, windows bruker også ganske lang tid på å boote. Driver også en del med fildeling.

Spørsmålet blir da: Hva slags oppgradering vil det være lurt å foreta?

Har vurdert å kjøpe 2x Samsung 80GB S-ATA II Harddisker. for så og kjøre i Raid 0.

(Vil da installere Windows og WoW på disse og bruke den 160GB disken jeg har fra før til filmer/musikk/generell data lagring).

Men jeg vet lite om hvordan dette vil fungere i praksiss, vil jeg få noen betydelig ytelses økning?

Eventuelle forslag/kommentarer mottas med stor takknemelighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80GB i disse dager? da hadde jeg heller spart opp og kjøpt 2x 250GB disker eller noe slikt.

Og jeg må ærlig si at en dobling av RAMen din vil gjøre 10x mer for WoW opplevelsen enn Raid disker noensinne vil gjøre

1GB ram + 250GB harddisk, så er du der...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Som MrLee delvis sier. Raid 0 gir, til normal bruk, særdeles liten ytelsesøkning. Ville heller kjøpt mer RAM så slipper du stort sett paging til disk. Og om du insisterer på å øke hdd ytelse kjøper du en raptor eller en annen kjapp disk. Raid 0 er stort sett bare penisforlenger for folk som ikke kan lese benchmarks. "Ooh, jeg har to Raptor X Raid 0, jeg kan sløse med penger!!" :p

EDIT:

Kan forøvrig anbefale WD5000YS 500GB disken fra Western Digital. Meget bra ytelse til normal bruk, og den er stor :)

Endret av araziel
Lenke til kommentar
80GB i disse dager? da hadde jeg heller spart opp og kjøpt 2x 250GB disker eller noe slikt.

Og jeg må ærlig si at en dobling av RAMen din vil gjøre 10x mer for WoW opplevelsen enn Raid disker noensinne vil gjøre

1GB ram + 250GB harddisk, så er du der...

7651448[/snapback]

Har allerede 2GB RAM :) Har bare glemt å editere profil :p

1gig Kingston hyperx og 1gig Geil.

Men, ja, mulig man skal vurdere litt større disker, får tenke litt på dette, men det skal ikke koste mye, samt at jeg ikke trenger 500GB lagringsplass :p

Lenke til kommentar
Som MrLee delvis sier. Raid 0 gir, til normal bruk, særdeles liten ytelsesøkning. Ville heller kjøpt mer RAM så slipper du stort sett paging til disk. Og om du insisterer på å øke hdd ytelse kjøper du en raptor eller en annen kjapp disk. Raid 0 er stort sett bare penisforlenger for folk som ikke kan lese benchmarks. "Ooh, jeg har to Raptor X Raid 0, jeg kan sløse med penger!!" :p

EDIT:

Kan forøvrig anbefale 500GB til WD5000YS disken fra Western Digital. Meget bra ytelse til normal bruk, og den er stor :)

7651505[/snapback]

Ok, så en raptor disk ville vært bedre?

Uansett, Hvordan ville dere fordelt programmene på diskene med tanke på ytelse?

Høres windows og wow på en disk greit ut, eller ville det vært lurere å ha det på hver sin disk?

Lenke til kommentar

En liten bump. Henviser til posten jeg skrev over.

Men regner med at jeg kjøper en helt vanlig harddisk og installerer windows og wow på denne på nytt, mens jeg bruker den andre disken til div. filer.

Med mindre det er noen som har et annet forslag :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to samsung 250 GB og satte i raid 0.

Selv om ytelsen i alle HD tester viser meget gode resultater merker jeg svært lite i praksis. Jeg så for meg en lang større forskjell og må innrømme at jeg er skuffet.

Hadde jeg vist dette på forhånd hadde pengene gått til ram istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...