Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal bygge to høyttaler kasser.. trenger hjelp..

Beyma

Anbefalte innlegg

Hei..

det jeg trenger hjelp med er mål og volum Jeg skal ha to kasser til 6*9 høytalere..

Hvor mye volum skal kassen ha? og hvor stor bør den være.. har dere noen skisser av en kasse tar jeg gjerne imot det..

Endret av crimar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes nå at 6x9 låter mye bedre i lukket kasse enn i hathylle.. Du får rettet lyden i riktig retning på denne måten.. Selv skal jeg ha kasse under 6x9 mens de står i hathyllen etterhvert, for å få bedre lyd bak i biln og for at 12" min ikke smelle membranet på 6x9 til blokksberg.

Se om du finner kasser til 6x9 på nettet, de oppgir gjerne størrelsen på kasse for at du skal få vite hvor stor plass den vil ta i bilen, derfra vet du hvor stor kassen skal være....

Lenke til kommentar

Kasser til feks JBL decade, skal være 55 liter til hvert element, altså 110 liter totalt, som bassrefleks... Så dine 6x9 skal sikkert ha ganske store kasser også, tatt i betraktning at de er ment for åpen montering... Skal du bruke dem sammen med sub, så kan kassene godt være små, da du skal ta bort de laveste frekvensene fra 6x9 uansett... Men små kasser til 6x9, uten noe sub i tillegg, låter ikke så bra, da blir montering i en skikkelig hatthylle mye bedre... Ta ut hylla di, og bruk den som mal og tegn opp på en 19mm sponplate, så får du ny hatthylle i spon... trekk den gjerne med noe stoff etterpå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...