Gå til innhold

Hvilket stativ til min D70?


Anbefalte innlegg

Begynner å få objektivene på plass nå, og føler det er på tide med et stativ.

 

Jeg ønsker å kunne bl.a ta bilder av stjernehimmelen (natt bilder). Har kjøpt meg fjernkontroll til kameraet nå, og mangler derfor bare et stativ.

 

Ønsker et som er støtt og stabilt, men som ikke veier mye og som er lett å bære med seg ute.

Og prisen bør ligge på max 1000 kroner.

 

Har kikket litt på Foto & Video, men det er jo 1000 typer å velge mellom.

 

Noen som kan komme med et konkret forslag som inneholder "sko" eller "hode" som passer mitt D70 kamera (er vel standard på alle kameraer?? )

 

Tyngste objektiv jeg har nå er vel Nikon 18-200 VRII objektivet.

 

Takker for forslag og er klar til å bestille fra Foto & Video......

 

Ps Godt nyttår til alle her på forumet.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det ligger en del slike poster om dette temaet her fra før av.

 

OT: Hvis du skal ha et godt stativ og stativhode som kan holde ditt D70 og 18-200mm må du nok i litt høyere pris enn 1000 kr.

 

Selv liker jeg å ha litt høyde på stativet og da må du også litt opp i pris.

 

Stativ

 

Stativhode

 

Nå er ikke jeg ekspert på stativer, men det har funnet fungerer bra. Kjenner en som bruker det.

 

 

(El-kjøp har jo noen stativer til 249,- som fungerer til sitt bruk.)

Lenke til kommentar

Tok meg bare tid til å lese de siste fire sidene med innlegg.....og søke funksjonen kunne jeg jo ha brukt....men men

 

Så rundt 2000 må jeg ut med....

 

Ingen som har personlig erfaring med noe som er billigere, men like bra? Eller blir det dette jeg må bestille?

Lenke til kommentar

Tror jeg ville vurdert å spart litt til et litt dyrere stativ.

Ønsker et som er støtt og stabilt, men som ikke veier mye og som er lett å bære med seg ute.

Ikke lett å få et stativ som tilfredsstiller kravene dine for en tusenlapp. De rimelige lette stativene blir fort utstødige og de stødige rimelige blir fort tunge.

 

Er selv i ”stativ-vurderings-stadiet”. Funnet ut at jeg vil legge noen kroner i et skikkelig stativ med hode.

 

Et alternativ som jeg tror er bra er Manfrotto M055PROB. Koster 1250 hos FotoVideo (http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12596). Trenger da et kulehode eller en treveis. Fins mye forskjellig her. Tror også her jeg ville valgt et litt solid kulehode som tåler litt vekt. Riktignok har du ikke noen tunge teleobjektiver, men det kommer kanskje etter hvert?? :-) En liten tusenlapp for et kulehode og du ender opp med rundt 2000 kroner.

 

Du må bestemme selv om du syns det er verdt å bruke ca 2000.

 

Ellers så har Manfrotto mange andre modeller, men fått inntrykk av at M055PROB er en av bestselgerne deres. Se over de andre modellene og vurder om du klarer deg med en rimeligere en. Eller kan det også nevnes at Benro har en del interessant (koster litt mer). Kikk evt på Velbon sine stativer også.

 

Lykke til med valget :-)

Chico

Lenke til kommentar
18-200 VR veier 560 gram, det er peanuts for et stativ, hverfall sammen med D50...

Det blir fort litt verre når du har objektiver som veier litt mer, typ 1.2-1.4kg.. da kreves det litt mer av både stativ og hode for å holde ting stabilt...

7653365[/snapback]

 

Det er jeg enig i. Men dette var jo det tyngste objektivet trådstarter hadde.

Lenke til kommentar
18-200 VR veier 560 gram, det er peanuts for et stativ, hverfall sammen med D50...

Det blir fort litt verre når du har objektiver som veier litt mer, typ 1.2-1.4kg.. da kreves det litt mer av både stativ og hode for å holde ting stabilt...

7653365[/snapback]

 

Det er jeg enig i. Men dette var jo det tyngste objektivet trådstarter hadde.

7653437[/snapback]

 

Evnen til å holde et par kilo er bare en liten del av kravene man bør stille til et stativ system som skal vare.

- De billige stativløsningene har håpløse hurtigplater som løsner hvis man bruker selv lette kameraopsett over fra horisontal til vertikal posisjon.

- Låsemekanismene til beina bør tåle sjøvann og la seg operere med hansker hvis man skal jobbe i fjæra.

- Makrofotografering ute er mye mer praktisk med kulehode, mens arkitektur og panorama fotografering gjøres enklest med 3-veis hode...

- Stålpigger er nyttige ute men lite populære ved innendørs familiefotografering.

Lenke til kommentar

Ville startet med en Velbon cx660 som koster 5-600kr. og er stødig nok for de fleste mindre speilrefleks og linser. Skal takle iallfall 3kg, og funker bra på mitt canon 350d med en sigma 70-300 APO macro. Hvis du regner med å bruke blitz trådløst eller med blitzkabel etter hvert, gjør det jo ikke noe å starte opp med et eller to billige stativer, og så kan du heller kjøpe deg et dyrere etter hvert hvis du ender opp med å kjøpe ei linse på flere kg. De lette billige stativene kan jo så brukes til den / de eksterne blitzen(e).

Jeg har den nevnte cx660 og en enda billigere cx300 eller hva den heter som koster 2-300kr. Angrer ikke kjøpet av noen av de, da jeg også har blitzene 430ex og 580ex. Nå trenger jeg da faktisk enda et stativ, om jeg ikke kun skal skyte på frihånd når jeg bruker blitzene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...