Plank Plank Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Ligger på Rundt 20-30 grader på CPU. Hva er det verste som kan skje og hva er risiko ved å koble den av? Må demontere hele hovedkortet for å skifte vifta og det er litt stress..... Den lager så sinnsyk stygg lyd at jeg vil ikke ha den på.... Hovedkort: MSI k8n plat. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Chipset er ikke cpu Så lenge tempraturen ikke overstiger en 55*C ved load er det vel greit vil jeg tro. Å ta av hk vet jeg ikke hvordan gjøres, om det er lett eller ikke. Skal snart installere ny vifte jeg og (Noctua NH-U12F)... Hvilken CPU har du ? Du kan jo altids kjøpe en cpu vifte som du ikke trenger å ta av HK for å montere... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) uansett, begge er viktige. Uten chipsettvifte går det ikke lange stunden før alt fryser seg. CPU'n kan også ligge opptil 65+- grader hvis det er stabilt. Men du bør helst unngå så høy load temp 24/7 men det tar ikke noe skade om tempen ligger der. Kobler du den av stopper pc'n rimelig kjapt, og det kan ende i ødelagt cpu også. Endret 5. januar 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Du kan jo sette på en passiv Zalman kjøler. Om du ikke vil ta ut hk så kan du evt lime den på med termisk lim Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Limer du den på med termisk lim har du ingen mulighet for å ta den av/bytte ut uten å risikere å ødelegge chipen. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Kan si at jeg har kjørt denne maskinen i 1.5 år uten den chipsett viften.. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Passiv kjøling på chipset går bra dersom den får litt "trekk" fra cpu eller kabinett vifte. Ville for eks. ikke satset på passiv kjøling av chipset i et system som ellers var vannkjølt, med liten luftsirkulasjon i kabinettet. Har også erfart at passiv kjøling av chipset ikke holder ved overklokking. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Takk for gode svar! jeg mente at hk-temp ligger på ca 30 grader stabilt. Har kjørt PC nå en stund med vifta koblet av og det har gått helt fint. problemet er at den kan bli ødelagt uten forvarsel. 1) jeg får ikke koblet AV viften uten å remontere HK først. 2) Skal ha nytt stort skjermkort, så har ikke plass til passiv kjøler. 3) Brian_N - snakker du om cpu-vifta nå? 4) regga: Hvilket hovedkort har du? 5) Kommer ikke til å oveklokke prosessoren. EDIT: stock-viften er festet med sånne clips som grafikk-kort ofte er festet med. Tror dere at det funker å bare røske viften ut, uten å presse på clipsen fra baksiden? spm: I everst står det at HK-temp ligger på ca 27grader. hvor måles dette? Endret 6. januar 2007 av nils_wie Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 det er nok ikke å anbefale. hva er så stress med å ta ut hk? Tar jo en halvtime å remontere, maks Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 er ikke så veldig viktig med chipset-vifte men kjøleribber er et must, ellers vil chipset brenne opp... selve chippen har en form for HS på seg, men det holder ikke... spesielt ved HT/FSB overklokking... Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 jeg er ikke 1337 så tar litt lengre enn 30min med meg.... pluss at kabinettet mitt er så tungvindt satt sammen at det går ikke an.... Jeg tror jeg likevel går for en ny vifte... Kommer kanskje til å overklokke senere når jeg tenker meg om, så bytter ut stock med denne. Takk for hjelp alle! Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Personelig ville jeg aldri funnet på å kjøpe den kjølern der fordi den så veldig bråkete ut og ikke spesielt effektiv. jeg ville gått for en passiv en fra zalaman. Hvis den ikke passer med nye skjermkortet kan du fint knekke av noen av finnene på den uten noen risiko. Iallefall hvis du ikke har vannkjøling... Bountyhunter Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Du bør ha en form for kjøling på chipen. Det holder i de fleste tilfeller å ta ut kontakten til viften. I mitt tilfelle monterte jeg en passiv kjøler fra zalman. Mulig denne hadde blitt for høy hvis du skal ha et skjermkort liggende over. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 har du sett på DENNE chipsettkjøleren? skal ha en ny selv og skal kjøpe denne og feste på en 80mm vifte. Det bør kjøle bra tenker jeg. Den er også formet slik at den passer hvis det er liten plass ved skjermkort og slikt. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 har du sett på DENNE chipsettkjøleren? skal ha en ny selv og skal kjøpe denne og feste på en 80mm vifte. Det bør kjøle bra tenker jeg. Den er også formet slik at den passer hvis det er liten plass ved skjermkort og slikt. 7661054[/snapback] Hehe, den var så svær at den ikke trenger noen vifte Dessuten tror jeg den skaper problemer for PCI-kortene? Virka litt tøff da men. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hehe, den var så svær at den ikke trenger noen vifte Dessuten tror jeg den skaper problemer for PCI-kortene? Virka litt tøff da men. 7662168[/snapback] neida, det går greit. Hvordan kan den komme i veien for PCi portene? det er jo bare å snu den så den bøyen bøyes oppover over skjermkortet. Det gjør det iallefall på mitt hk. Skal likevel ha vifte på min, skal ha maks kjøling. Endret 7. januar 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå