Gå til innhold

Ny norsk nettavis!


Anbefalte innlegg

Hei alle brukere av diskusjon.no

 

Jeg regner med at vi alle her har en forkjærlighet til IT. Jeg er fast leser av både hardware, itavisen, digi, itpro og itidag. Men det er noe som irriterer meg for hver gang jeg leser disse avisene.. Gammelt og uintressant stoff..

 

Derfor, som webutvikler har jeg den nødvendige kunnskapen for å lage et nettavise, både design og backend-løsning. Det jeg mangler er skriveferdigheter :blush:

 

Planen er å lage en nettavis om IT, uten reklame og der alle har muligheten for å skrive artikkler.. Hvordan?

 

Alle som ønsker, registrerer seg på siden. Alle som er registrert kan logge seg inn på kontrollpanelet og skrive artikkler

29544.jpeg

Kun administrator kan publisere innsendte artikkler

 

For hver artikkel du får publisert, får du 10 poeng.

Når noen gir artikkelen din stjerner (1 til 6) får du også poeng (1 til 6).

Når noen sender artikkelen din til en venn får du 8poeng

 

Ikke missforstå, dette er ikke som digg..

Poengene er bare "gulleroten".. Tanken er å få sponset premier/gaver til de brukerene som har så-så-mye poeng

 

Noen som har idéer, tanker?? Noen som kan være interessert?

Trenger også noen administratorer.. kan ikke gjøre alt alene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg "studerte" det bildet av CMS systemet (kanskje ikke akkurat hva jeg skal kalle det, men uansett...); hvordan får du til at du for eksempel trykker på et bilde som det står B i, så blir det automatisk f. eks satt inn "<b>her kommer den fete teksten</b>"?

 

Skal ha mitt eget CMS system, men gidder ikke skrive for eksempel <b>tekst</b> selv, hver gang jeg skal ha det. Har sett koden før, men jeg husker ikke hvor, eller hva det heter så vanskelig å søke det opp.

Lenke til kommentar
Jeg "studerte" det bildet av CMS systemet (kanskje ikke akkurat hva jeg skal kalle det, men uansett...); hvordan får du til at du for eksempel trykker på et bilde som det står B i, så blir det automatisk f. eks satt inn "<b>her kommer den fete teksten</b>"?

7712262[/snapback]

studer bildet litt mer så ser du:

http://www.sofor.com/web/sofwebeng.nsf/siv...id=content242FC

 

^^

 

Morsom ide, men hvordan skal du ordne gaver/o.l. til folk som skriver der om det ikke er noen reklameinntekter eller noe?

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Jeg "studerte" det bildet av CMS systemet (kanskje ikke akkurat hva jeg skal kalle det, men uansett...); hvordan får du til at du for eksempel trykker på et bilde som det står B i, så blir det automatisk f. eks satt inn "<b>her kommer den fete teksten</b>"?

 

Skal ha mitt eget CMS system, men gidder ikke skrive for eksempel <b>tekst</b> selv, hver gang jeg skal ha det. Har sett koden før, men jeg husker ikke hvor, eller hva det heter så vanskelig å søke det opp.

7712262[/snapback]

 

Du kan kalle dette et CMS ja, bildet er en del av artikkel systemet på CMS'et "iPublisher" som jeg har drevet og utviklet nå i 3år..

 

iPublisher bruker en 3'dje parts html-editor kalt TinyMCE, denne er laget av Moxiecode AB. Denne er meget kjekk å ha, og om du kan javascript er den ganske lett å modifisere.. Jeg har laget en egen filbehandler til denne, for å sette inn bilder. Orginalt på man skrive adressen til bildet, noe som til tider kan bli ganske irriterende..

 

http://tinymce.moxiecode.com/

 

Demo her -> http://tinymce.moxiecode.com/example_full.php?example=true

 

Trenger du hjelp til denne, sjekk ut forumet.. Jeg vet det finnes en annen gratis filbehandler, men jeg likte ikke den, så jeg skrev min egen..

Lenke til kommentar
Jeg "studerte" det bildet av CMS systemet (kanskje ikke akkurat hva jeg skal kalle det, men uansett...); hvordan får du til at du for eksempel trykker på et bilde som det står B i, så blir det automatisk f. eks satt inn "<b>her kommer den fete teksten</b>"?

7712262[/snapback]

studer bildet litt mer så ser du:

http://www.sofor.com/web/sofwebeng.nsf/siv...id=content242FC

 

^^

 

Morsom ide, men hvordan skal du ordne gaver/o.l. til folk som skriver der om det ikke er noen reklameinntekter eller noe?

7712312[/snapback]

 

Den siden du referer til er ikke systemet.

Systemet kalles iPublisher, http://www.ipublishercms.no og er laget av me myself & i.

Jeg har ikke fått opp siden til systemet enda. (er litt lat). Men sjekk www.speedwarnings.com eller www.aaviksmolt.no

Begge sidene bruker systemet mitt og er designet av meg.. (er ikke fornøyd med speedwarnings, men kunden var det..)

Lenke til kommentar
hvor kan jeg laste ned ipublisher..?

7713072[/snapback]

 

Beklager, iPublisher er ikke et gratis-cms.. :( Jeg har brukt så mange år og penger på det. men til sommeren kommer "iBlogg", dette er et gratis system.

 

men om du ønsker den html-editoren, gå til moxiecodes hjemmeside

 

Litt om hva som kommer i "iBlogg"

-Systemet er ikke større en 2 filer, selve systemet + språkfil

-Du kan opprette uendelige kategorier og underkategorier

-Brukere kan kommentere dine innlegg

-Brukere kan tipse venner om innlegg

-Brukere kan tipse sammlesider om innlegg (digg.com etc.)

-støtte for RSS

-støtte for PDF

 

Systemet kommer ikke bundlet med en HTML-editor (Slik som TinyMCE). Men dette kan man selv innstallere.

Endret av MrNeeon
Lenke til kommentar
ser bra ut det, og vil prøve det når du er ferdig men har du noen bra gratis CMS løsning som virker bra og det bør følge med en guid til oppsett av ditt eget design, viss du skjønner hva jeg mener...

 

mvh

Glad

7713910[/snapback]

 

Det er mulig at vi kanskje legger ut en gratis versjon av iPublisher, men den blir ikke like omfattende.

Det med design, iBlogger styrer kun artikkler/blog-innlegg, og har dermed ingen ting med design å gjøre.

 

Men om du ønsker et greit og til tider lett å bruke CMS, sjekk ut http://www.joomla.org/

Lenke til kommentar

Det visste jeg fra før av. jeg lager mine egne design selv det er bare det at de fleste cms som finnes der ute så må man sitte å studere default template for å finne ut hvilke php tagger man må bruke for å få designet dynamisk for det er jo hele vitsen med en cms løsning.

 

har prøvd joomla og jeg mener at det er litt "overkill" altså for tungt for bare en liten side men kan alltids prøve joomla igjen..

 

Jeg mener at ved en god CMS løsning så bør det følge med en slags guide for hvilke template tagger man må/kan bruke i sitt eget design.

Endret av glad
Lenke til kommentar

Joa.. I mitt system ligger alt dette i brukermanualen, kaller disse for PREKEYS

 

f.eks

 

%DESIGN_MAPPE% = Mappen der design filene ligger (CSS + bilder)

%SIDE_TITTEL% = sier seg selv

%SIDE_URL% = Skjønner?

%INNHOLD% = Sier også seg selv

%HOVEDMENY% / %SIDEMENY% / %IBLOCK%

 

Så om du en gang føler for å kjøpe et cms, så si bare ifra

Lenke til kommentar

dette var svært mye enklere enn men joomla, utrolig smart løsning du har her med brukervennlige navn og alt, de fleste andre CMS bruker rare php tagger med helt uforståelig tekst spessielt for en som ikke kan php. Lurte på om du kunne gi meg en pris for viss jeg ikke finner ett tilfredsstillende CMS så kan det jo hende jeg kjøper men det spørs jo på pris og sånt.

 

Noen som vet om en enkelt og gratis CMS som ligger fritt tilgjengelig under GPL eller bsd lisensen..?

 

har vært mye innom en side som heter OpenSourceCms men finner ikke noe særlig bra der. skal lete mer men viss noen hadde visst om et hadde det vært flott.

Endret av glad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...