Gjest medlem-117775 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hovedsakelig, hva er forskjellen på Windows' hjemme- og bedrifts-OS? Hvilke muligheter (gjerne belyst ved konkrete eksempler) har jeg ved det ene kontra det andre? Har lest på Microsofts hjemmesider, men det som står der er litt vagt, så skulle gjerne ha litt hjelp fra mannen-i-gata ; ) På forhånd takk Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Er verl ikke noe forskjeller, iallefall ikke når det gjelder XP. Hvis det er XP pro versus home så finner du en sammenlikningstabell her. En annen ting er gjerne at maskiner i en bedrift ofte står i et domene. Det betyr at mye av resursene en bruker har tilgang til ligger på en server. Det være seg programmer, start-meny samt skrivebord. Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Er verl ikke noe forskjeller, iallefall ikke når det gjelder XP. Hvis det er XP pro versus home så finner du en sammenlikningstabell her. En annen ting er gjerne at maskiner i en bedrift ofte står i et domene. Det betyr at mye av resursene en bruker har tilgang til ligger på en server. Det være seg programmer, start-meny samt skrivebord. 7650725[/snapback] Ja, takk, men hvordan er dette med Vista? Lenke til kommentar
roac Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 En annen ting er gjerne at maskiner i en bedrift ofte står i et domene. Det betyr at mye av resursene en bruker har tilgang til ligger på en server. Det være seg programmer, start-meny samt skrivebord. 7650725[/snapback] WOW, rolig nå. Det betyr ikke at ressursene typisk ligger på en server, men dataene ligger som regel på en server. Det det betyr er at du har et nettverk der du kan bruke den samme brukeren (brukernavn+passord) på alle maskinene, og at administrator (den ansvarlige personen) kan gi og frata brukere rettigheter til å gjøre ting, som f eks å lagre en fil i en bestemt mappe. Erfaringsmessig ligger vanligvis rogrammer, start-meny og skrivebord på den enkelte pc, men man kan riktignok legge det på en server. Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 En annen ting er gjerne at maskiner i en bedrift ofte står i et domene. Det betyr at mye av resursene en bruker har tilgang til ligger på en server. Det være seg programmer, start-meny samt skrivebord. 7650725[/snapback] WOW, rolig nå. Det betyr ikke at ressursene typisk ligger på en server, men dataene ligger som regel på en server. Det det betyr er at du har et nettverk der du kan bruke den samme brukeren (brukernavn+passord) på alle maskinene, og at administrator (den ansvarlige personen) kan gi og frata brukere rettigheter til å gjøre ting, som f eks å lagre en fil i en bestemt mappe. Erfaringsmessig ligger vanligvis rogrammer, start-meny og skrivebord på den enkelte pc, men man kan riktignok legge det på en server. 7651425[/snapback] Og disse mulighetene har du ikke dersom du bruker Home? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hvis du bruker Pro, har du ikke muligheten for avansert nettverk, to fysiske prosessorer, eller domene oppkobling. Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Hvis du bruker Pro, har du ikke muligheten for avansert nettverk, to fysiske prosessorer, eller domene oppkobling. 7654913[/snapback] Og er det sånn at alle maskinene i nettverket må ha Pro for å dra nytte av disse mulighetene, eller holder det at administrator bruker det? Endret 6. januar 2007 av medlem-117775 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hvis du bruker Pro, har du ikke muligheten for avansert nettverk, to fysiske prosessorer, eller domene oppkobling. 7654913[/snapback] Du mener, Hvis du bruker Home... Men dette er i all hovedsak kjernen, pluss at du ikke får med Internet Information Services (ASP og ASP.NET og FTP server) Det er mye, mye mer, leste en liste over hva som var i pro, men ikke i home, og den var ganske lang, men disse er vel de viktigste. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 jeg ser du ikke får mye svar gotmyselfanuzi ^_^ jeg kan gi deg noen forskjeller mellom home og pro. Pro maskiner kan meldes inn i et nettverks domene I bedrifter er dette som regel et must. de fleste bedrifter som har flere ansatte og som har mange pc'er har som regel et domene. et slikt domene styres av en server som er satt opp som en såkalt domene-kontroller. denne domene kontrolleren styrer brukere, datamaskiner og ressurser osv. på nettverket. for at domene-kontrolleren skal kunne styre en maskin i bedriften, så må maskin kunne meldes inn i domene. av XP OS-ene er det kun Pro som kan dette. Pro maskiner kan kobles til med eksternt skrivebord eksternt skrivebord er en funksjon som lar det koble til og bruke maskinen din selv om du er et helt annet sted. (så lenge du får kontakt med maskin din i hvertfall ^_^ ) Home har ikke denne funksjonen, noe som vil si at hvis du har XP home så vil du ikke kunne koble til maskinen din, men hvis du har XP pro så kan du det. mulighet for å hoste en web-server med IIS ikke mange hverdags brukere vil ha nytte av dette. IIS (internet infomation services) er Microsoft sin web-server løsning. I XP Pro så har du mulighet til å installere å bruke IIS til å sette opp din egen web-server. denne muligheten har du ikke i XP Home (men du kan selvfølgelig bruke andre web-server løsninger på begge XP'ene ^_^ ) støtte for flere prosessorer XP home mangler denne lille funskjonen. Kun XP Pro støtter flere en 1 prosessor. for en vanlig pc'bruker har ikke dette noe å si, da de som regeler bare bruker 1 prosessor. dette må ikke missforståes med at du ikke kan bruke de nye dobbel-kjerne og quad-kjerne prosessorene! både XP Home og XP Pro støtter prosessorer med flere kjerner, men kun Pro støtter flere prosessorer. støtte for fil kryptering XP Pro har støtte for fil kryptering. dvs at hvis du har aktivert dette, og noen skulle klare å snike til seg filene dine på et ymst vis, så vil de ikke kunne lese filene dine. denne funskjonen krever at harddisken som du skal aktivere krypteringen på er formatert med NTFS-filsystemet. støtte for restriksjon av brukeres tilgang til mapper og filer i XP Pro så kan du velge jvilken brukere som skal ha tilgang til filer og mapper. du kan gi brukere f.eks lese-tilgang, men ikke endre tilgang. da vil en bruker kunne se og kjøre filen, men de vil ikke kunne endre den. denne funskjonen er spesielt viktig på maskiner med flere brukere, og vhor de forskjellige brukerene skal ha tilgang til forskjellige områder på pc'en. det er noen flere store forskjeller også, men disse forskjellene er mest bruk i domener. dette er funskjoner som fjern-installasjon av programmer, og fjern-administrasjon av datamaskiner. begge disse krever at maskinen du skal gjøre det på er installert med XP Pro og helst er med i et domene. jeg håper dette hjalp deg litt ^_^ Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Ja, det var svært informativt og oversiktlig. Takk for det. Men litt konkret da, dersom jeg velger å benytte meg av Home (det være seg XP, eller Vista), og jeg inntar en bedrift med nettverk - kan jeg likevel ta del i nettverket med Home til tross for at jeg får mindre fleksibilitet? Du skriver: denne domene kontrolleren styrer brukere, datamaskiner og ressurser osv. på nettverket. for at domene-kontrolleren skal kunne styre en maskin i bedriften, så må maskin kunne meldes inn i domene. av XP OS-ene er det kun Pro som kan dette. "for at dome-kontrolleren skal kunne styre ..." Betyr dette at jeg fortsatt kan være med i nettverket, bare ikke la meg styre? hmm... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Du kan være med i nettverket i den forstand at du får internett og slikt, men du får ikke mulighet til å logge deg på serveren og lagre filer på den. Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Du kan være med i nettverket i den forstand at du får internett og slikt, men du får ikke mulighet til å logge deg på serveren og lagre filer på den. 7657741[/snapback] Joda, det får du. Men du får ikke single sign-on siden du ikke er med i domenet. Du kan likevel ha tilgang på ressurser i domenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå