SweetAngel2000 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei! Jeg har kjøpt meg boken "Rett på Java" for å øve meg på programmering. Jeg benytter meg av DrJava til programmering, og støtte på et problem jeg tenkte noen av dere kunne svare på. Når jeg skal kjøre dette programmet: (etter kompilering) * * Løsning på Oppgave 1 i kapittel 2 * * Programmet legges i en fil med navnet: Rektangel.java * */ class Rektangel{ public static void main(String[] args) { int bredde, lengde, areal; bredde = 3; lengde = 5; areal = lengde * bredde; System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde + " og lengde " + lengde + " er " + areal); bredde = 7; lengde = 3; areal = lengde * bredde; System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde + " og lengde " + lengde + " er " + areal); bredde = 4; lengde = 9; areal = lengde * bredde; System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde + " og lengde " + lengde + " er " + areal); } // slutt på metoden main } // slutt på klassen Rektangel får jeg ikke kjørt det ved å skrive inn >javac Rektangel.java ( Interactions Pane) Har DrJava egne regler for hva som skal skrives i Interactions Pane? Takk For All Hjelp! Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 fila di heter "Rektangel.java"? selv kjenner jeg ikke til DrJava, men i konsollen skal man kunne skrive javac Rektangel.java java Rektangel På windows: Det er mulig du må legge inn filstien til javac-kommandoen under systemvariabler, eventuelt navigere deg til den mappa hvor javac eksisterer Lenke til kommentar
zissou Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Hei, Som qualbeen sa, så kjører du programmet med "java"-kommandoen, ikke "javac" (javac kompilerer) Hvilket operativsystem kjører du? Har du installert JDK'en? Har du fått kompilert og kjørt annen Java kode? Hvis ikke, sjekk denne. Mvh, Z. Edit: skriveleif Endret 6. januar 2007 av zissou Lenke til kommentar
SweetAngel2000 Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Hei igjen! Fila mi heter "Rektangel.java" Jeg kjører Win-xp pro Jeg har installert JDK'en Jeg har tidligre kjørt annen Java kode... problemet mitt er at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal skrive i interaction pane for å kjøre programmet etter kompilering.. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 og du har prøvd å skrive "java Rektangel"? (altså uten filendelse, kun navn på klassen) Lenke til kommentar
Vasily Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 http://drjava.org/quickstart.shtml Klikk på "Compile all", trykk så F4 Lenke til kommentar
SweetAngel2000 Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Tusen Takk for all hjelp! =) Vasily, ditt tips redda dagen Lenke til kommentar
Vasily Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 det står mye fint i "quickstarten" vettu.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå