Gå til innhold

Layers? Divs? Hva er best?

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg kan forstå, kan man kode med både divs og layers. Inntil i dag trodde jeg at divs som man satte inni hverandre og stilte floaten på osv. var det riktige. Men når vi hadde webdesign på skolen i dag(går VG1 Medier og Kommunikasjon) lærte vi å bruke layers, noe som for meg virket veldig lett og brukervennlig. Da ble webdesign nesten som bilderedigering, bare flytte div-elementene rundt på siden, også fikk de koordinater. Men synes det virket litt tvilsomt, vil det vises riktig i alle browsere?Er det lett å forandre siden senere?Og hva er standarden?

Inntil videre fortsetter jeg videre med å lære meg godkjent XHTML og CSS, men hvis layers er brukbart er det meget interessant.

Vet at Layers er div-tager stylet med CSS filer med z-index og koordinater for å bestemmme rekkefølgen på lagene, og hvor på siden de skal ligge ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem å bruke layer, men er ikke å anbefale.

Det er vel bedre å style f.eks kjente lovlige tagger som skal flyttes rund isteden for å ha en layer m/ stuff.

Asså du kan f.eks:

Hvor du kan style H1 tekst til enten være stor/liten, og kanskje 200 px fra venstre og 20px fra toppen på samme måten som du gjør med layer'n.

Lenke til kommentar
Layers er bare CSS stylet på en måte. De kan trygt bruke denne måten, men jeg mener at diverse nettlesere tolker position: absolute; forskjellig...

7660572[/snapback]

Er det sånn at nettlesere tolker position: absolute; forskjellig eller er det bare din mening?

Lenke til kommentar
Layers er bare CSS stylet på en måte. De kan trygt bruke denne måten, men jeg mener at diverse nettlesere tolker position: absolute; forskjellig...

7660572[/snapback]

Er det sånn at nettlesere tolker position: absolute; forskjellig eller er det bare din mening?

7667088[/snapback]

Det er i alle fall også min oppfatning at nettleserne tolker position:absolute; forskjellig. Orker ikke og gogle det opp nå, men av erfaring så stemmer dette...

Lenke til kommentar

7667088[/snapback]

Nå er det lenge siden jeg brukte noe serlig position:absolute. Men utfra det jeg husker er det som ikke veldig mye problemer så lenge du ikke angir position: absolute på elementer som allerede har fått en position: absolute verdi. For det er først da de virkelig store forskjellen kommer mellom Firefox, Internet Explorer og Opera.

Uansett bør du egentlig ikke bruke position: absolute fordi du da låser elementene til en fast plass på skjermen, noe som gjør det vanskelig å se krympe siden vis man bruker en oppløsning på mindre enn det elementene er oppgitt på.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...