Simen1 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Er 18 måneders binding lov? Lenker: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Amobil 2003: Strid om bindingstid Forbrukerrådet 2003: Forbrukerombudet ser på bindingstider på mobiltelefonmarkedet Forbrukerrådet 2003: Søkelys på bruk av bindingstid i forbrukerkontrakter Forbrukerrådet 2003: Telenor Mobils og NetComs vilkår om bindingstid er urimelige Forbrukerrådet 2004: Forbrukerombudet fornøyd: Kortere bindingstid på mobilabonnement Amobil 2004: Slutt på 18 måneders binding Forbrukerrådet 2006: Dersom det skal være bindingstid/oppsigelsestid, må det være en tilsvarende fordel for forbrukeren Grunnen til at jeg spør er på grunn av et dødsfall og han som hadde abonnementet hadde skrevet under på en kontrakt om 18 måneders binding fra og med 10. mars 2006. Familien ønsker å avslutte abonnementet. Jeg lurer også på hva som skjer med abb i forbindelse med dødsfall. Arver familien automatisk telefon, abonnement og binding? Abonnementet er Telenor bedrift. Jeg fant ingenting i avtalen om dødsfall. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 ja, jeg tror du kan betale summen for abonnementet ut de 18mnd da. Altså vis han betalte 100kr per mnd for selv abn. så ganger du det med 18mnd=1800,- Lenke til kommentar
yhagger Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Jeg ville ringt operatøren og pratet med de. De burde være såpass greie at de avslutter abonementet hvis den som bruker det har gått bort. EDIT: Og ja, på bedrift er det vel lov til å ha 18 mnd binding. Endret 5. januar 2007 av yhagger Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Simen1: Alle de sakene gjelder hva som er et urimelig vilkår for en forbruker. Bedrifter har langt mindre rettigheter, og der er praksis 18 måneder hos telenor, og 24 hos netcom. Er jo ikke den avdøde personen som har hatt 18 måneders bindingstid, men firmaet hans. Hva som skjer med bindingen har jeg ingen erfaring rundt dessverre.. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Vet ikke hva praksisen er rundt dødsfall hos Telenor, men hos NetCom blir abonnementet slettet selv om det er dødsfall. Dødsfallet må enten dokumenteres eller man må vente til det er registrert i folkeregisteret. Angående bindingstid så er det lov med inntil 24 mnd på bedriftsabo :-) -snubbel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Takk for svarene alle sammen. Er jo ikke den avdøde personen som har hatt 18 måneders bindingstid, men firmaet hans.7649707[/snapback] Firmaet var hans enmansforetak. Jeg vet ikke om det endrer på noe. Skal ringe Telenor og høre hvordan de ordner dette. Per i dag ser det ut til at familien enten må betale ut 9 måneder * 119 kr = 1071kr eller 1200kr i gebyr for å avbryte abonnementet i bindingstida. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Sender du inn en dødsattest så sletter de som regel abb, de gjorde det i Canal Digital der jeg jobbet for 6 år siden hvertfall. Telenor eier jo Canal Digital og har sikkert ganske like rutiner. Et enkeltmansforetak blir jo oppløst når en person avgår ved døden da vedkommene er økonomisk ansvarlig for firmaet. Så det ville være rart om de behandlet dette noe annerledes enn privatabbonnement. Lenke til kommentar
johanness1 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Denne personen som dødde her hadde en 24 mnd binding hos netcom, sendte inn døds atest og alt papirer som trenges. Med det første så ville de ikke slette det, men etter litt krangling så gikk det, ser du har hentet litt info på nettet fortsett med det* svar i veldig korte trekk* Du kan få avsluttet abben etter døds fall og ikke betale 2400,- i dette tilfelle Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Først av alt: kondolerer jeg... Ett enkeltmannsforetak er pr. definisjon ikke "en forbruker" - andre rettigheter gjelder derfor for disse. Innkreving av utestående fordringer rettes derfor mot dødsboet, skjønner ikke hvorfor det skal være mer urimelig at en teleoperatør kan kreve sine "utestående fordringer/utestående gjeld/kontraktsforhold" dekket av dødsbo? Hva hvis enkeltmannsforetaket hadde kjøpt inn firmabil - med gjeld på flere 100.000? Burde da banken slette gjelden? Mange bekker små, gjør en stor elv... Dersom teleoperatøren går med på å avbryte kontraktsforholdet vederlagsfritt - så ære være dem for det. Men det er da vitterlig hverken uetisk - eller dårlig forretningskikk å stå ved at en kontrakt er en kontrakt... Dersom det nylig (mars 2006) er blitt utlevert susidiert mobiltelefon (telefon med binding altså ) så er det ikke urimelig at operatør forventer at kunde/enkeltmannsforetak oppretholder sin del av avtalen... Ikke meningen å virke ufølsom og kynisk, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor TeleNor, NetCom osv skal slette "gjeld" pga. dødsfall når INGEN andre i bransjen forventes å gjøre det samme... Endret 8. januar 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Merken Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Vet ikke hva praksisen er rundt dødsfall hos Telenor, men hos NetCom blir abonnementet slettet selv om det er dødsfall. Dødsfallet må enten dokumenteres eller man må vente til det er registrert i folkeregisteret. Angående bindingstid så er det lov med inntil 24 mnd på bedriftsabo :-) -snubbel 7650139[/snapback] Det innebærer nok ikke riktighet. Når det gjelder bedrifter er det ingen regler for bindingstid. Hvis begge parter er enige kan bindingstiden være 10 år for den slags skyld. Lenke til kommentar
McFoss Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei! Jeg jobber selv med salg av mobiler med bl.a telenorabbonement, og har derfor litt kjennskap til saken. Telenor har egne retningslinjer for behandling av abbonement med bindingstid ved dødsfall. Kontakt de, eller eventuelt en forhandler, så vil det uten større problemer bli avsluttet. Jeg gjorde dette for en kunde en gang, og de krevde ikke en gang dødsattest. Det er likevel relevant å merke seg at dette er et bedriftsabbonoment. I utgangspunktet er pris for å si opp binding 1200 eller 1500 (husker ikke helt) uavhengig av hvor lenge det er igjen av bindingen. Står han registrert som eier på bedriftsabbonementet? Da vil det ikke være noe problem. Hvis f.eks AKER eller et annet stort og uavhengig firma stod som eier, ville nok de bare fjernet han som bruker av dette nummeret. Men ettersom du sier det er et enkeltmannsforetak står nok han som ansvarlig eier og. Da blir det som sagt ingen problem. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
glosi Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Hadde du lest litt bedre vill du skjønt at det ikke var et telenor abb, disse har ikke 24 mnds binding, men 18 mnd. Simen1: Jeg kondolerer også, håper dene saken med teleoperatøren ordner seg, det er kjedelig å ha en slik sak hengende over seg i en trist stund. Endret 8. januar 2007 av glosi Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Abonnementet er Telenor bedrift. Jeg fant ingenting i avtalen om dødsfall. 7649324[/snapback] Det er telenor bedrift det er snakk om her. Noen andre nevnte netcom nedover og om deres praksis, men i trådstarters sak så gjelder det telenor. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg så det etter å ha tenkt litt fort, på tide å legge seg for meg og ikke kritisere andre merker jeg Natta Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hvis de ikke vil slette abonnementet, kan dere jo bare la være å betale. Skulle likt å se den bedriften som sender inkasso etter en død person. (Med all respekt for den døde) Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hvis de ikke vil slette abonnementet, kan dere jo bare la være å betale. Skulle likt å se den bedriften som sender inkasso etter en død person. (Med all respekt for den døde) 7677225[/snapback] hørt om dødsbo? Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Noen nevner at brytningskostnaden blir redusert per måned, det stemmer ikke når det kommer til Telenor Bedrift. Her er kostnaden like høy uansett, og om du skal måtte komme til å betale for enten binding eller brytningskostnad er det bare å gange månedskostnad med de ni (?) gjenværende månedene og se om dette er mindre enn 1200kr (om GSM Bedrift) eller 1700kr (om Bedrift Proff). Når det kommer til privatabonnementer er det rett at bindingstid lett sies opp om kunden er avdød, jeg har til og med opplevd at Telenor har godtatt nybinding når en par uker gammel telefon har blitt med i vaskemaskinen. Når det kommer til bedriftskunder er nok dessverre praksis anerledes. Uansett utfall ville jeg tatt en telefon og hørt da dette ofte kan bli en god investering. Kondolerer. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Nei jusses... på forsiden av amobil og greier... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hehe, Simen1 er jo i forumstyret da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jøss, det hadde jeg ingen aning om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå