Hiromika Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei, må bare starte med å si at jeg helt fersk på linux og litt barnevennelig steg for steg guide er nok beste måten jeg kan forstå hvordan jeg skal gå frem Kjører suse 10.2 og prøver å legge inn Matroska som trengs for å legge inn vlc mediaplayer. Har lastet ned nyeste versjon her; http://dl.matroska.org/downloads/libmatroska/ men har ikke kommet lengre en det, hvordan skal jeg gå fram for å få det inn i systemet? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Først, installer pakken checkinstall i yast. wget http://dl.matroska.org/downloads/libmatroska/libmatroska-0.4.4.tar.bz2 tar xvjf libmatroska-0.4.4.tar.bz2 cd libmatroska-0.4.4 ./configure make Og som root: make checkinstall Endret 5. januar 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Hiromika Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Når jeg skriver ./configure kommer det bare opp; Ingen slik fil eller filkatalog Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hopp over den kommandoen da... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) FØRST skjekk om matroska kan installeres via YAST!! Installering fra kildekode kan skape problemer i fremtiden. YAST skal også automagisk løse avhengigheter, så matroska kan bli automagisk installert når du installerer vlc fra YAST. EDIT: Guide til å installere programvare på SUSE Guide til å legge til ekstra pakkebrønner i YAST EDIT2: Instruksjoner for installasjon av vlc på suse 10.2: VLC media player for SUSE Linux x86 and x86_64. Endret 5. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 FØRST skjekk om matroska kan installeres via YAST!! Installering fra kildekode kan skape problemer i fremtiden. YAST skal også automagisk løse avhengigheter, så matroska kan bli automagisk installert når du installerer vlc fra YAST. EDIT: Guide til å installere programvare på SUSE Guide til å legge til ekstra pakkebrønner i YAST EDIT2: Instruksjoner for installasjon av vlc på suse 10.2: VLC media player for SUSE Linux x86 and x86_64. 7650166[/snapback] olefiver: ro deg ned, trådstarter vet at programmet ikke er tilgjengelig via Yast... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Trådstarter har ingen info i første post om hva han vet eller ikke vet er tilgjengelig via standard YAST repositorie (pakkebrønn) Videre sier har at han har liten linux erfaring. Følgelig er det et dårlig råd, IMHO, å hjelpe ham med installasjon av matroska fra kildekode. SUSE har et godt verktøy for installasjon av programvare og han bør, igjen IMHO, hjelpes med YAST og dens konfigurering snarere enn installasjon fra kildekode. Jeg har linket til en guide for å legge til flere pakkebrønner i YAST. Neste steg blir å legge til pakkebrønn for vlc: Additional YaST Package Repositories - VLC VideoLan Client openSUSE VLC Repositories for SUSE Linux >= 9.3. It contains binaries for x86 and x86_64 including all the required libraries that are not shipped with original SUSE Linux / openSUSE. Endret 5. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Trådstarter har ingen info i første post om hva han vet eller ikke vet er tilgjengelig via standard YAST repositorie (pakkebrønn)Videre sier har at han har liten linux erfaring. Følgelig er det et dårlig råd, IMHO, å hjelpe ham med installasjon av matroska fra kildekode. SUSE har et godt verktøy for installasjon av programvare og han bør, igjen IMHO, hjelpes med YAST og dens konfigurering snarere enn installasjon fra kildekode. Jeg har linket til en guide for å legge til flere pakkebrønner i YAST. Neste steg blir å legge til pakkebrønn for vlc: Additional YaST Package Repositories - VLC VideoLan Client openSUSE VLC Repositories for SUSE Linux >= 9.3. It contains binaries for x86 and x86_64 including all the required libraries that are not shipped with original SUSE Linux / openSUSE. 7651581[/snapback] Trådstarter har hatt tråd om dette før... Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det fungerer glimrende å instalere VLC igjennom Yast som olefiver anbefaler . Sitter selv på opensuse 10.2 og gjorde dette i forrige uke . Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Trådstarter har hatt tråd om dette før...Kan ikke forvente at jeg skal vite dette når jeg ikke blir informert om det. Rent bortsett fra det vil jeg bare informere om at wget linja er gal. Nyeste libmatroska versjon er 0.8.0. Og libmatroska krever ebml installert på maskina. Dessuten bruker en checkinstall i steden for "make install", man skriver altså IKKE "make checkinstall". Dertil bruker ikke matroska "standard" kildekode kompileringsrutine. Her er det jeg fant: Start with the two libraries. Either get libebml 0.7.7 and libmatroska 0.8.0 or a fresh copy from the Subversion repository. svn co https://svn.matroska.org/svn/matroska/trunk/libebml svn co https://svn.matroska.org/svn/matroska/trunk/libmatroska Change to libebml/make/linux and run make staticlib. If you have root-access then run make install_staticlib as root in order to install the files. Change to libmatroska/make/linux. Once more run make staticlib. If you have root-access then run make install_staticlib as root in order to install the files. Endret 7. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå