Gå til innhold

Filmscener som gir deg "frysninger/gåsehud"

mummi-pappa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sett en god del filmer, og min favortittsjanger er skrekk/thriller, men den scenen som gir meg mest gåsehud finner man i nesten den eneste filmen som kan få meg til å få (en god del) tårer i øynene er den scenen i Finding Neverland, inne i teateret, når man liksom får følge med tingeling på en flytur rundt i salen som ender midt i fanget på lille Peter (var det ikke det han hette?). De 5-6 sekundene den turen varer er så sinnsykt deilig, og hver gang tror jeg jeg letter fra sofaen/stolen jeg sitter i.

7669451[/snapback]

Tror ikke jeg har sett noen film hvor jeg har sippet mer enn Finding Neverland. Freddie Highmore er jo så ufattelig herlig i den filmen.

Lenke til kommentar
King Kong(2005) har en del fantastiske scener. Spesielt kampscenene mellom Kong og V-Rex'ene.

7675121[/snapback]

Der må jeg si meg enig. Det Peter Jackson har fått til der er en genistrek for øyet. Virkelig nydelig å se på. *frysningbølge* Lyst å se akkurat den scenen om igjen nå.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ramset de opp scene for scene, men det enkleste er bare å si halvparten av alle scenen i Requiem For a Dream. Ingen andre filmer har så mange scener som jeg får frysninger av. Særlig mot slutten er det mange scener som gir meg en tåre i øyet.

Sluttscenen i Thirteen er også ekstremt sterk, spesielt mtp at jeg forventet en "fjortissfilm" når jeg så den så satt jeg igjen følelsesmessig utladet.

Det var også veldig mange scener i Pans Labyrint hvor frysningene gikk omtrent ned til slutten av foten.

Faktisk får jeg nå frysninger av å bare høre den nattasangen som nynnes i filmen, når jeg så traileren i etterkant og den nynningen er der så fikk jeg akkurat like mye frysninger som under filmen.

Det er mange filmer som har slike scener, bare i litt mindre grad:

V for Vendetta

Happiness

Boondock Saints

Se7en

American History X

Lèon

Prozac Nation

K-Pax

Spider (Mer en sammenhengende følelse hele filmen gjennom egentlig)

Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le

Corpse Bride

Enkeltscener alene gir sjelden frysninger, det er mer hele filmen og oppbygningen til scenene i helhet som gir den følelsesmessige effekten som resulterer i frysninger og tårer i øynene. Siden film handler for meg om følelser (som all kunst) er det filmer som klarer å fremprovosere så mye i meg som disse som jeg ender opp med å like best. Etter jeg hadde sett Requiem For a Dream for første gang følte jeg meg omtrent voldtatt (på en merkelig bisarr positiv måte). Jeg klarte ikke si noe, jeg klarte ikke fungere helt resten av dagen. Jeg hadde levd meg så inn i filmen at det gjorde vondt samtidig som det var ubeskrivelig godt.

Det er ganske utrolig hva en film kan gjøre med deg om man er villig til å leve seg inn i historien.

Lenke til kommentar
"The Kubrick Stare" i Full Metal Jacket.

7655949[/snapback]

Første scenen jeg tenkte på da jeg leste tittel på tråden var fra Full Metal Jacket:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Den scenen hvor Pyle sitter innpå toalettet i brakka mens Joker er vakt. Hele scena, fra Joker kommer inn til Pyle tar sjølmord. Nydelig :wee:

7705879[/snapback]

Hehe, den scena er rå ja. Makan til sykt blikk og stemning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...