gxi Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Før jeg kjøpte bilen min merket jeg vibrasjoner ved bremsing. De fikset dette før jeg kjøpte bilen (kjøpt hos uautorisert forhandler), og etter det fungerte alt som det skulle. Etter ca. 1 uke begynte dette å komme tilbake igjen, og nå er det veldig mye vibrasjoner. Jeg har hatt den inne igjen der jeg kjøpte den, og de har konkludert kast i en av bremseskivene framme, og vil bytte den (jeg hørte dem nevnte 0.5 på ene, og 0.07 på andre da dem snakket internt, om det er intressant for noen, er vel kanskje en slags måling av hvor mye kast). Jeg vet ikke om det er samme skive det er problemer med nå, som det var tidligere.. er det sansynlig? Når noen sitter på venstresiden er vibrasjonene veldig mye mindre, så jeg regner med at det er venstresiden problemet ligger på. Jeg så såvidt over denne skiven igjenom felgen uten å ta av hjulet. Ca. midt på skiven kunne jeg se et "hull" akkurat som om det har sprukket og ramlet av en bit av skiven. Dette hullet er ca. en halv cm2. Er dette normalt? Hva foråsaker dette? Er det noe jeg burde sjekke, eller skal jeg bare la dem styre og skifte det dem vil? Jeg går ut ifra at jeg får fikset dette gratis, da dette var noe som skulle være ordnet da jeg kjøpte bilen for 4 uker siden. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 En årsak til kast i bremseskivene er at du bremser slik av skivene blir varme, og så kjører i en dam e.l. slik at de blir hurtig avkjølt. Dersom du har en bil med litt trege calippere slik at kolssene ligger litt for hardt innpå skiven hele tiden er de konstant varme, og da er det lett for å få kast. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det kan også være feil på skivene.Det er av og til spenninger i stålet som først slår ut ved en viss temperatur. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Om du må betale for dette spørs om du har deler med garanti. På enkelte bilmerker får du gjerne flere års garanti på "originaldeler" som blir byttet, inkl arbeidene. Jeg fikk nylig byttet hjelpestaget på fremre rollbar uten kostnader, da dette også var byttet for et par år siden. På "rimeligere" verksted (ikke alltid de blir det) er det ofte DU som må bevise at det er feil på skivene. Ellers vil forhandleren kunne hevde at det er du som har ødelagt de, det er tross alt en slitedel. Tenk deg at du kjøper 4 nye dekk, og burner opp 2 av de på et par uker. Skulle sett den dekkforhandleren som ga deg 2 nye fordi de var så "snarslitte".... :-) Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Du nevner et hull.Det er helt vanlig at det er borret et hull litt inn i skiva.Det er avbalansering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Er dette hullet normalt i anleggsflaten for klossene? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Ja.det ser ut som om noen har tatt en drill og borret inn mitt i skiva. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er alltid garanti på kast i skiver hvis jobben er gjort på et verksted. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Ikke akkurat kast i skiver, selv om det kan kjennes slik ut, kan komme av varme bremser som blir stående med klossen inntill skiva. Da brenner belegg (eller bremsestøv?) seg fast og skaper ujevn overflate Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 De har konkludert at det er kast i skiven, og skal bytte den på fredag. Angående det hullet, så er ikke det et hull som går igjennom skiven, men det ser ut til at det er knekt løs noe av et øvre belegg, altså er kantene ujevne og hullet går bare kanskje en kvart til en halv millimeter ned i skiven. Jeg vet at dette går på reklamasjon, da dette var noe som skulle være rettet da jeg kjøpte bilen, og det er altså under 3 måneder siden jeg kjøpte den. Kan det være at de forsøkte å rette ut eller slipe skiven istede for å bytte den før jeg kjøpte den, og dette altså ikke ble solid nok? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det skal ikke være noe slikt krater lignende hull som du beskriver i bremseskiven. Det kan føre til vibrasjoner i rattet under nedbremsing blant annet. Men de har nok ikke prøvd å reparere bremseskiva. Det er såpass billig å bytte at det ikke er verdt å fikse på andre måter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg byttet skiver foran (de var utslitt) i fjor høst på merkeverksted, og har ikke fått kast i de (ennå....:-) Så det er nok ikke ALLTID det blir kast når man bytter på verksted. Det sier kanskje mer om verkstedet du bruker. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Nå har jeg fått byttet begge skivene fremme, dvs. to helt nye skiver. Igjen merker jeg nå, etter noen få dager, at disse vibrasjonene kommer tilbake. Hva i alle dager er galt, og hva skal jeg gjøre? De der borte jeg kjøpte bilen hos virker ganske sure på meg, ikke at de har noen grunn til det, men jeg har veldig lite lyst til å gå tilbake dit før jeg evt. vet litt om problemet, og kan be dem om å sjekke det bestemt, og ikke bare bytte objektet som blir ødelagt pga. problemet. Så, hva kan gjøre at bremseskiver bøyes gjentatte ganger? Er det noe jeg kan sjekke uten å måtte skru bilen i biter? Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 de du kjøpte bilen hos vil nok være sure helt til garantien går ut. sjekk anleggsflaten på navet, bak skiven. skal ikke mye "rusk" i mellom før det blir kast i bremsene. foringer i forstillinga kan og være en årsak. har du mulighet å bruke et annet verksted? eller naf? jeg har selv opplevd merkeverksted som ikke har peiling. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 De sier at de bare byttet den ene skiven på fredag, selv om det for meg kunne se ut som at begge ble byttet (man skal vel gjerne bytte begge når èn skal byttes?). Nå har jeg hatt den inne igjen i dag, og de har byttet begge skivene. Nå er det ingen vibrasjon i det hele tatt, i motsetning til da jeg kjørte den ut på fredag. Jeg skal nå kjøre den noen mil, så får man se om det oppstår vibrasjoner igjen. Inntil da er det vel ikke mye jeg kan gjøre, annet enn å bare håpe det ikke skjer igjen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Brems rolig og forsiktig den første tiden Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 De har konkludert at det er kast i skiven, og skal bytte den på fredag. Angående det hullet, så er ikke det et hull som går igjennom skiven, men det ser ut til at det er knekt løs noe av et øvre belegg, altså er kantene ujevne og hullet går bare kanskje en kvart til en halv millimeter ned i skiven. Jeg vet at dette går på reklamasjon, da dette var noe som skulle være rettet da jeg kjøpte bilen, og det er altså under 3 måneder siden jeg kjøpte den. Kan det være at de forsøkte å rette ut eller slipe skiven istede for å bytte den før jeg kjøpte den, og dette altså ikke ble solid nok? 7656823[/snapback] Nå vet jeg ikke hvordan skivene så ut og hvilket merke det var, me noen skiver har slite merker. Disse ser ut som små krater og er runde. Men du ser lett om det er et unaturlig krater det er snakk om. Skiver på begge sider skal skiftes samtidig ja, samme som med bremseklosser. Og man skal ha nye bremseklosser på ny skive. Det er ikke det grelleste eksemplet det der. Foreldrene mine kjøpe seg en brukt Mazda 626 hos en merkeforhandler for noen år tilbake. Like etter at vi hentet bilen gikk eksosen på bilen. Det brukte de to dager på å fikse. Når vi fikk prøvd bilen var det som den ikke bremset skikkelig.Tok den til forhandler igjen og nevnte dette, samt om en mutter i motoren de ikke hadde festet (lå løs i motoren). De kunne ikke se feil på bremsene, og mutteren som var løs var selvfølgelig en bagatell. Tok bilen på EU kontroll hos samme forhandler to måneder etterpå. Da gikk den ikke igjenom fordi bremsene hadde rustet fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå