via Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Kan noen hjelpe meg? Jeg tar for meg et større arbeid i skolesammenheng der jeg sammenligner USA mot Canada. I den forbindelse vil jeg gjerne se litt på de forskjellige ideologiene som råder i de to landene, men jeg finner ikke stort om Canada, bare masse svada om "Tourist in Canada?" når jeg googler emnet. Kan noen forbarme seg over meg å gi meg noen innspill? Enten hvis du har vært i Canada eller vet om noen gode sider jeg kan gå inn på så blir jeg svært glad. Takker og bukker --- "Do, or do not! There is no trying! -Yoda, Star Wars Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=241 Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Usa har flere drap enn i canada. Man har like mange våpen i begge landene. I canada bruker man bare våpen på jakt. I usa ja du vet..... Folk i canda låser ikke dørene i hjemmene sine. I usa sikrer de seg mot alt mulig rart. Frykt spres over alt spesielt på tv. Skremselspropagana. Folk hamstrer våpen som gale og bruker dem mindre smart i ettertid. Dette var bare for å gi deg en pekepinn så du kan bygge ting videre på. Utsagnene er tatt fra en dokumentar fra michael moore. Så fokuser på sikkerhet, våpen, hvor trygt det er å bevege seg rundt i de 2 landene så har du masse å gå på. Var vel fahrenheit 9/11 eller noen av de tidligere filmene hans som sammenligner america og canada på en god måte. Endret 5. januar 2007 av UUnreal Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Usa har flere drap enn i canada.Man har like mange våpen i begge landene. I canada bruker man bare våpen på jakt. I usa ja du vet..... Folk i canda låser ikke dørene i hjemmene sine. I usa sikrer de seg mot alt mulig rart. Frykt spres over alt spesielt på tv. Skremselspropagana. Folk hamstrer våpen som gale og bruker dem mindre smart i ettertid. Dette var bare for å gi deg en pekepinn så du kan bygge ting videre på. Utsagnene er tatt fra en dokumentar fra michael moore. Så fokuser på sikkerhet, våpen, hvor trygt det er å bevege seg rundt i de 2 landene så har du masse å gå på. Var vel fahrenheit 9/11 eller noen av de tidligere filmene hans som sammenligner america og canada på en god måte. 7648545[/snapback] Sett litt for mye på Michael Moores filmer i det siste? Government of Canada, Politics of Canada, and Monarchy in Canada Federal government of the United States and Politics of the United States Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Smoothie: Alt det han sier i inleggett sitt er jo faktisk sant. Canada, har mye mer færre våpen per innbygger enn USA, og statestikker viser at folk fra USA gennerelt er mer redde enn folk fra Canada. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 I canada er det mindre befolkningstetthet, derfor mindre sjanse for konflikter Neida, men det har jo ikke vært like mye sørstat-nordstat greier der, det er mindre klasseforskjeller, den kanadiske hæren er jo som en speidergjeng og idealene er totalt sett ganske forskjellige i de to landene. Amerika ivaretar enhvers rett til å beskytte seg selv og sine, mens Canada fokuserer på å ivareta retten til å tenke. Det er ikke vanlig å ha revolvere liggende i nattbordet i canada, mens det ofte er tilfellet i usa. Jeg veit like godt som deg at dette ikke kan brukes som referanse i et skoleprosjekt, men etter å ha bodd 5 år over there, i Ottawa, har jeg sett forskjellen. Har Canada noen våpenindustri? Er det kanadiske militæret aktivt i internasjonal sammenheng sett i forhold til USA? Forsvares bruken av vold til selvforsvar selv med varige men på "angriper"? du kommer sikkert opp med mange flere slike spørsmål som du finner svaret på etterhvert.. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Gennerelt sett er Canada mer venstrevridde. De praktiserer våpenkontroll, er store motstandere av krigen i Irak og har ikke like mye privatisering av offentlige tjenester som USA. Endret 5. januar 2007 av Goz Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Usa har flere drap enn i canada.Man har like mange våpen i begge landene. I canada bruker man bare våpen på jakt. I usa ja du vet..... Folk i canda låser ikke dørene i hjemmene sine. I usa sikrer de seg mot alt mulig rart. Frykt spres over alt spesielt på tv. Skremselspropagana. Folk hamstrer våpen som gale og bruker dem mindre smart i ettertid. Dette var bare for å gi deg en pekepinn så du kan bygge ting videre på. Utsagnene er tatt fra en dokumentar fra michael moore. Så fokuser på sikkerhet, våpen, hvor trygt det er å bevege seg rundt i de 2 landene så har du masse å gå på. Var vel fahrenheit 9/11 eller noen av de tidligere filmene hans som sammenligner america og canada på en god måte. 7648545[/snapback] Sett litt for mye på Michael Moores filmer i det siste? Government of Canada, Politics of Canada, and Monarchy in Canada Federal government of the United States and Politics of the United States 7648744[/snapback] Så en for lenge siden og det var den jeg husket da temaet dukket opp. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Smoothie: Alt det han sier i inleggett sitt er jo faktisk sant. Canada, har mye mer færre våpen per innbygger enn USA, og statestikker viser at folk fra USA gennerelt er mer redde enn folk fra Canada. 7648834[/snapback] Statistisk kan det være rett, men det får da være måte på å framstille situasjonen. Usa har flere drap enn i canada. Man har like mange våpen i begge landene. I canada bruker man bare våpen på jakt. I usa ja du vet..... Folk i canda låser ikke dørene i hjemmene sine. I usa sikrer de seg mot alt mulig rart. Frykt spres over alt spesielt på tv. Skremselspropagana. Folk hamstrer våpen som gale og bruker dem mindre smart i ettertid. De to første setningene viser til statistikken, samt det setningen om at "I usa sikrer de seg mot alt mulig rart". Påstanden om at man bare bruker våpen på jakt i Canada, mens i USA så skyter de hverandre har verken rot i virkeligheten eller statistikker. Det samme med påstanden om at folk i Canada ikke låser dørene sin, og i motsettning til amerikanerene så sikrer de seg ikke mot alt mulig rart. De to siste påstandene er like tåpelige. Trådstarter spør etter ideologiske forskjeller på USA og Canada. Vel, USA er en republikk, mens Canada er et monarki og har en tredeling av makten ala det vi har her i Norge. Dette betyr at de velger president i USA, statsminister i Canada. Så kan det være interessant å se på valgformene, og hvor representative de er. Jeg lurer på hvordan rekasjonene hos læreren til trådstarter hadde vært, hvis oppgaven var å sammenligne ideologiske og politiske forskjeller i disse landene, og trådstarter hadde svart med å vise til våpenpolitikk som har slått feil i USA, og at mennesker i Canda ikke låser dørene sine. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Det han mener at i Canada bruker de kun våpen til jakt er vel at det er kun det som faktisk er lovlig, mens i USA er det lov å ha våpen til selvforsvar. Endret 5. januar 2007 av Goz Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Smoothie: Alt det han sier i inleggett sitt er jo faktisk sant. Canada, har mye mer færre våpen per innbygger enn USA, og statestikker viser at folk fra USA gennerelt er mer redde enn folk fra Canada. 7648834[/snapback] Statistisk kan det være rett, men det får da være måte på å framstille situasjonen. Usa har flere drap enn i canada. Man har like mange våpen i begge landene. I canada bruker man bare våpen på jakt. I usa ja du vet..... Folk i canda låser ikke dørene i hjemmene sine. I usa sikrer de seg mot alt mulig rart. Frykt spres over alt spesielt på tv. Skremselspropagana. Folk hamstrer våpen som gale og bruker dem mindre smart i ettertid. De to første setningene viser til statistikken, samt det setningen om at "I usa sikrer de seg mot alt mulig rart". Påstanden om at man bare bruker våpen på jakt i Canada, mens i USA så skyter de hverandre har verken rot i virkeligheten eller statistikker. Det samme med påstanden om at folk i Canada ikke låser dørene sin, og i motsettning til amerikanerene så sikrer de seg ikke mot alt mulig rart. De to siste påstandene er like tåpelige. Trådstarter spør etter ideologiske forskjeller på USA og Canada. Vel, USA er en republikk, mens Canada er et monarki og har en tredeling av makten ala det vi har her i Norge. Dette betyr at de velger president i USA, statsminister i Canada. Så kan det være interessant å se på valgformene, og hvor representative de er. Jeg lurer på hvordan rekasjonene hos læreren til trådstarter hadde vært, hvis oppgaven var å sammenligne ideologiske og politiske forskjeller i disse landene, og trådstarter hadde svart med å vise til våpenpolitikk som har slått feil i USA, og at mennesker i Canda ikke låser dørene sine. 7649099[/snapback] Jeg sa ting som en pekepinn. Altså noe å bygge ting videre på. har aldri sagt at han skal sitere meg ordrett. Siterer fra mitt eget sitat: Dette var bare for å gi deg en pekepinn så du kan bygge ting videre på. Les hva som skrives og tolk det deretter. Ikke heng deg opp i alt som ikke er relevant. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det han mener at i Canada bruker de kun våpen til jakt er vel at det er kun det som faktisk er lovlig, mens i USA er det lov å ha våpen til selvforsvar. 7649127[/snapback] Så hvorfor ikke si i klartekst hva som er forskjellen på lovene her da? Det gavner ingen å sitere Micheal Moore ukritisk, og tro at "Bowling for Columbine" og "Fahrenheit 9/11" er 2 "dokumentarer" som utgjør virkeligheten i USA. Jeg finner det på grensen til latterlig å i det heletatt trekke ut slike ting når en skal diskutere forskjellene på USA og Canada. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg sa ting som en pekepinn. Altså noe å bygge ting videre på. har aldri sagt at han skal sitere meg ordrett. Siterer fra mitt eget sitat: Dette var bare for å gi deg en pekepinn så du kan bygge ting videre på. Les hva som skrives og tolk det deretter. Ikke heng deg opp i alt som ikke er relevant. 7649166[/snapback] I hvilken rettning er det du peker han i nå? En pro-Canada/anti-USA tekst eller en objektiv tekst som bruker statistikk som kilder for å beskrive forskjeller? Jeg leser i høyeste grad hva du skriver, og skjemmes nesten litt. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Peker på filmen som jeg sa i 1. post helt i starten. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Peker på filmen som jeg sa i 1. post helt i starten. 7649215[/snapback] Michael Moore sine filmer er vel ikke kjent for å være veldig objektive. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Peker på filmen som jeg sa i 1. post helt i starten. 7649215[/snapback] Michael Moore sine filmer er vel ikke kjent for å være veldig objektive. 7652051[/snapback] Nei, men han får da frem noen forskjeller etter det det blir spurt om. Vet du om noen bedre eksempler så er det bare å komme med dem. Har ikke sett noen kontstruktive forslag til nå. Bare kommentarer om hvorfor man ikke skal bruke moore som eksempel. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Vel, det er flere drap i USA når man går ut fra prosentandel befolkningsmessig. http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå