Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er en bra kropp?


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg fikk BMI på 16, noe. Men i speilet ser jeg da normal ut  :dontgetit: . Kanskje litt lubben (når jeg sier det blir folk irritert).

8124356[/snapback]

 

Det er kanskje ikke så rart når du er godt innenfor området for undervektig og kaller deg lubben :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

BMI vil slå negativt ut om man har en smal beinbygning og er liten og vever. Men jeg tror nok ikke "lubben" var det første jeg tenkte likevel :)

Lenke til kommentar

uten at jeg har peil og garantert kommer til å bli slaktet så kan det jo være at du føler deg lubben fordi du ikke trener så mye? (uten at jeg vet noe om det...)

 

Du er garantert ikke lubben, du er mer tynn og kan trygt spise mer om du føler for det.

 

edit:

 

Fikk en bmi på 22.8 mao ganske perfekt :)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

BMI er bare tull uansett. Nettopp, you heard me. Alle med en relativt grei muskelmasse og sunn fettprosent vil være overvektige i følge den utregningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
BMI er bare tull uansett. Nettopp, you heard me. Alle med en relativt grei muskelmasse og sunn fettprosent vil være overvektige i følge den utregningen.

8124579[/snapback]

 

Jeg antar du kun snakker om gutter :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
BMI er bare tull uansett. Nettopp, you heard me. Alle med en relativt grei muskelmasse og sunn fettprosent vil være overvektige i følge den utregningen.

8124579[/snapback]

 

Jeg antar du kun snakker om gutter :)

8124629[/snapback]

 

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er i følge BMI overvektig, å det nekter jeg å tro stemmer.

8124718[/snapback]

 

Det er jo det jeg sier :)

 

Er ganske nær den grensen selv og jeg kan ta rundt min egen legg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

BMI ble vel strengt tatt utviklet for å vurdere helsetilstanden til store menneskemengder, eller tar jeg feil nå? Vil nesten tro det siden den er såpass generell og tar så lite spesielle hensyn, og om gjennomsnittlig BMI stiger er vel det er en indikator på at vi stort sett er blitt feitere, og ikke mer muskuløse hele gjengen. Fettprosent er vel et bedre mål, og forhold mellom midje og hofter (for jenter) etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det mentale spiller også en rolle for enkelte, de tror de er tykk, men de er egentlig svært mager.

8124955[/snapback]

 

Da bør de besøke psykolog.

Lenke til kommentar

BMI kan være et fint mål for hvilken "vektklasse" du tilhører, men stemmer ofte dårlig til f.eks folk som avviker mye i kroppshøyde (snittet er vell ca 180 cm for menn og 168 cm for kvinner), mye muskelmasse, tung\lett beinbygning etc. BMI er allikevel et bra mål ift overvekt når du f.eks skal vurdere noen med tanke på behandling og bruker kriterier som BMI 40+ eller BMI 35+ med helseplager for å bestemme hvem som har rett på behandling (å sette lista lavere har vi atm ikke kapasitet til, men mange med lavere BMI bør jo og få hjelp til å gå ned i vekt). Til deg som har BMI 16, søstra mi hadde BMI 14 og var da nummeret før hun ble tvangsinnlagt for sin anoreksi, det at du anser deg som lubben tyder på at du ikke ikke greier å se kroppen din slik den er. Ville virkelig anbefalt deg å tatt kontakt med fastlegen din!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...