Gå til innhold

Danmark innfører lisens på mobil og data

Hva er din holdning til kringkastingsavgiften?  

42 stemmer

1. 1. Hva er din holdning til kringkastingsavgiften?

• Ordningen bør være slik den er nå.
      6
    • Ordningen bør utvides på lik linje med det Danmark har gjort
      1
    • Ordningen bør avvikles og heller finansieres via skatteseddelen
      13
    • Ordningen bør avvikles og NRK privatiseres, eventuelt bli betalkanal for de som ønsker den.
      22
    • Ingen formening/vet ikke.
      0

Anbefalte innlegg

Nå smeller det snart her også tenker jeg!

Det er innført lisens i Danmark for personer som har pc eller mobil som kan vise levende bilder, og er tilknyttet nett..

I praksis betyr dette at studenter, som ofte er nødt til å jobbe ved siden av studiene, må betale for å ha en laptop de bruker i studier, eller andre pc'er. Mobiltelefoner som støtter 3g vil også stige i pris per år, med en ganske stor andel også. 2000 kroner ekstra i forbruk er drøyt! Dette forutsetter at man ikke har fjernsyn fra før av.

Avgiften er avhengig av nettverkshastighet, de som har mindre enn 256kb/s hastighet slipper unna avgiften.. (Derfor jeg plasserte den her, om dette er feil håper jeg noen flytter tråden, ikke stenger den..)

Danmark innfører lisens på data og mobil

Hva er neste skritt nå? Lisens på mp3-spillere med fargeskjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste det nå nettopp jeg også. Helt sinnssykt at man skal betale så mye. Og om jeg ikke tar helt feil så kommer dette til å skje i Norge også. Vi har det med å ta etter Sverige og Danmark.

Da kan man etter min mening droppe hele stats kanalen. Litt reklame mellom filmer og programmer er å foretrekke da.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det ha betydning!

Per husstand betyr for eksempel at i et hybelhus så skal alle som bor der betale separat lisens, dette kan gjøre at man går fra å betale 2000 for tv'en i fellesrommet til at alle som har pc der må betale, det blir penger av sånt!

Jeg håper at Norge for en gangs skyld ikke henger seg på lasset og dilter etter..

Lenke til kommentar

Det er slike ting som gjør at man kan fundere på om demokrati kanskje ikke er det riktigste allikevel....

På den annen side, jeg kan ikke se for meg noen altenrativ styreform som kan hindre slik idioti...

Om det kommer noe slikt i Norge, så vil jeg vurdere å stille i retten for å slippe å betale. Det kan ikke være lovlig....

Lenke til kommentar

Tja, tar vel ikke lange tiden for Norge dilter etter, som den dilteper norge er. Så blir det vel lisens på briller og, og de som ikke betaler den får brillene knust av store menn i svarte frakker og svarte solbriller.

Er sykt hvor denne "lisens" tingen skal brukes på alt. Avgifts nivået begynner å nå syke høyder fra før av i Norge, tenk om de introduserer dette svadaet her i Norge og?

Lenke til kommentar

Stem Venstre eller FRP ved neste valg om man vil ha vekk lisensen. Er de to eneste partiene som vil ha den fjernet desverre.

Venstre vil at statskanalen skal finansieres via skatteseddelen, FRP vil at NRK skal privatiseres (korriger meg om jeg husker feil noen).

Er man tilhenger av lisensen så stem rød-grønne, KRF eller Høyre. Om denne saken ikke er så viktig så har det lite å si når det kommer til hva du bør stemme. Men når du leser dette så betyr det muligens at saken i hvert fall betyr litt for deg.

Selv vil jeg ha vekk lisensen. Den er unødvendig og usolidarisk. Og den gir et uheldig konkuransefortrinn for NRK. Ønsker man å se NRK betaler man for NRK (lisens). Ønsker man å se TV1000 må man betale for TV1000 og i tillegg betale for NRK.

Med dagens teknologi og informasjonsstrøm er det unødvendig med en statskanal. Det hører fortiden til.

Lenke til kommentar

Er ikke enig med deg der dotten. Forsvinner nrk blir det bare mainstream programmer som friends og the OC. Ikke at friends er dårlig på noen måte, men bredden forsvinner. Er ikke altid privatisering fører gode ting med seg.

Nrk skal vere en kanal for hele folket ikke bare de som ser på mainstream seriene. Norge er ikke et stort nok land til at det blir noe bredde i programmene uten Nrk. Den dagen vi får inn verdenskanaler på samme måtte som cnn og bbc prime kan vi avskaffe nrk men ikke sånn situasjonen er nå...

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Er ikke enig med deg der dotten. Forsvinner nrk blir det bare mainstream programmer som friends og the OC. Ikke at friends er dårlig på noen måte, men bredden forsvinner. Er ikke altid privatisering fører gode ting med seg.

Nrk skal vere en kanal for hele folket ikke bare de som ser på mainstream seriene. Norge er ikke et stort nok land til at det blir noe bredde i programmene uten Nrk. Den dagen vi får inn verdenskanaler på samme måtte som cnn og bbc prime kan vi avskaffe nrk men ikke sånn situasjonen er nå...

7649450[/snapback]

Statskonsesjonene vil jo sørge for at bredden i programmene blir opprettholdt.

Lenke til kommentar

Bredden forsvinner? Hvordan kan du si det? Man har uendelig mange kanaler å velge mellom og det er ingenting, bortsett fra "lær å spill piano" og "nyheter på tegnspråk" som man kun finner på NRK. Sistnevnte kan ordnes fint med konsesjonsvilkår for kanaler.

De som ønsker NRK kan betale for den "bredden". Så kan folk få det man betaler for.

Det er feil at en fattig familie må betale 2000 kroner om de ønsker å se på TV2.

Nrk skal vere en kanal for hele folket ikke bare de som ser på mainstream seriene. Norge er ikke et stort nok land til at det blir noe bredde i programmene uten Nrk.

Igjen, dette er en påstand jeg ikke finner hold i. At en ledelse gjennomsyret av politikere (som Bernander og Bakke) skal styre hva du og jeg skal se på, fremfor at folk selv styrer det er ulogisk.

Den dagen vi får inn verdenskanaler på samme måtte som cnn og bbc prime kan vi avskaffe nrk men ikke sånn situasjonen er nå...

7649450[/snapback]

Tenk deg hvor mange som kunne fått BBC, CNN, Discovery, TV3 og en haug med andre kanaler om man slapp lisensen. De kanalene er billigere enn NRK til sammen. Jeg vil tro man ville fått mer bredde av å få tyve kanaler til samme prisen som man gir for NRK. :)

Lenke til kommentar

7649672[/snapback]

Mye mulig , men selskapene vill uansett tenke profitt. Selv om Nrk tenker penger de også er det ikke noen som skal ha sin del av kaken. Tro det eller ei nrk er billiger en tv2.

Lenke til kommentar

7649672[/snapback]

Mye mulig , men selskapene vill uansett tenke profitt. Selv om Nrk tenker penger de også er det ikke noen som skal ha sin del av kaken. Tro det eller ei nrk er billiger en tv2.

7649695[/snapback]

Det hjelper ikke å tenke profitt. I Norge får man ikke drive TV uten en statskonsesjon, og de oppnås kun ved å ha en bredde i programutvalget.

Består konsesjonskravet, består bredden.

Lenke til kommentar

Tenk deg hvor mange som kunne fått BBC, CNN, Discovery, TV3 og en haug med andre kanaler om man slapp lisensen. De kanalene er billigere enn NRK til sammen. Jeg vil tro man ville fått mer bredde av å få tyve kanaler til samme prisen som man gir for NRK. :)

7649676[/snapback]

Skal du ha både tv3 og discovery må du ha to forskjellige pakker. Blir gasnke dyrt det også. Og når det gjelder hva man får inn på satelit er det stort sett bare dritt. Tv3 er så mye reklame på at det er nesten umulig å se på. Samme med discovery. Og discovery iog cnn ogg bbc prime og world er vell de eneste verdenskanalen og nrk er stort sett bedre en de. En annen ting er at nrk lisensen er ikke bare til nrk 1. Pengen blir også brukt til 3 radiokanaler og vedlikehold og utbygging av bakkenettet.

Lenke til kommentar

7649672[/snapback]

7649695[/snapback]

Og TV igjen er pliktet til å ha en viss andel norske programmer osv. Ingen kanaler er for ordens skyld billigere enn NRK for en forbruker. Det er umulig.

Fordi man for å se på eksempelvis TV2 er nødt til å betale for NRK. Om du tenker på hva som er dyrest å drifte av de to kanalene så kan det godt være. Men så har NRK et konkuransefortrinn som ikke ligner grisen også da.

Lenke til kommentar

7649672[/snapback]

7649695[/snapback]

Det hjelper ikke å tenke profitt. I Norge får man ikke drive TV uten en statskonsesjon, og de oppnås kun ved å ha en bredde i programutvalget.

Består konsesjonskravet, består bredden.

7649718[/snapback]

Ja tvnorge er en kjempegod kanal...

Dere kan jo se på seertallene. Alle klager å syter over at de aldri ser på NRK og ikke burde betale lisens. Men Nrk er den kanalen med garantert flest seere.

Lenke til kommentar
Ja tvnorge er en kjempegod kanal...

Dere kan jo se på seertallene. Alle klager å syter over at de aldri ser på NRK og ikke burde betale lisens. Men Nrk er den kanalen med garantert flest seere.

7649750[/snapback]

Din personlige smak innenfor hva som er god TV-underholding har vel fint lite å si i denne saken? ;)

Lenke til kommentar

7649676[/snapback]

Skal du ha både tv3 og discovery må du ha to forskjellige pakker. Blir gasnke dyrt det også.

7649740[/snapback]

199,- kroner måneden betaler min far for over 40 kanaler nå, han slengte seg på et tilbud rett før jul. Selv betaler jeg 60 kroner for 20 kanaler som gir en bredde NRK bare kan drømmet om :)

For en hundrelapp til i måneden dobler jeg antallet og får mye film i tillegg. Hadde vel tatt meg råd til det om jeg slapp lisensen. Men siden jeg må gjøre mitt for å finansiere en kanal jeg ikke vil ha så tar jeg meg ikke råd til å betale for kanaler jeg vil ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...