Gå til innhold

NTSC eller PAL i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt spørsmål gjelder egentlig Nicon Coolpix P3 kamera, men tenker at det er i denne forumdelen filmfolket befinner seg.

Skal altså koble kamera til tv for å se film og bilder, men husker ikke om jeg bør velge NTSC eller PAL?

Er det forøvrig noen merkbar forskjell i praksis? Kamera tar film i 640x480, 30 fps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... NTSC eller PAL?

Er det forøvrig noen merkbar forskjell i praksis? Kamera tar film i 640x480, 30 fps.

7647747[/snapback]

Norge og Europa (unntatt Frankrike) bruker PAL system for TV. Frankrike SECAM.

PAL er et bedre system enne NTSC ("Never Twice the Same Color" ;) ) og SECAM er igjen et bedre system enn PAL.

NTSC har færre linjer, 480 horisontale, men høyere frekvens og framerate, 60Hz og 29.97 fps.

PAL er 576 linjer, 50Hz og 25 fps. SECAM er vel omtrent samme, men har større fargerom (tror jeg).

"På papiret" ser jo NTSC bedre ut, men har som sagt dårligere oppløsning, i tillegg til mindre fargerom. (Dette med fargerom er jeg usikker på, men har nå lest det en eller annen plass). NTSC viser tydligere såkalte "scanlines".

Har du en nyere TV, har det nok ikke så mye betydning, men for best mulig kompatibilitet bør du nok velge PAL.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar Bikeridr :thumbup:

Men siden du svarte såpass utfyllende dukket det opp fler spørsmål i mitt hode...

1. Jeg sliter litt med å forstå forskjellen på dataskjerm pixler og tvn's linjer, altså ville den optimale oppløsningen for video på tv være 576x480 pixler?

2 Er det en konflikt/problem at opptak er tatt med 30 fps, hvis tv gjengir bare 25 fps?

Takk for svar i alle fall, har uansett fått svar på det jeg først og fremst lurte på. Min tv er forøvrig en 29" Sony Trinitron 100 Hz.

Lenke til kommentar
Takk for bra svar Bikeridr :thumbup:

Men siden du svarte såpass utfyllende dukket det opp fler spørsmål i mitt hode...

1. Jeg sliter litt med å forstå forskjellen på dataskjerm pixler og tvn's linjer, altså ville den optimale oppløsningen for video på tv være 576x480 pixler?

2 Er det en konflikt/problem at opptak er tatt med 30 fps, hvis tv gjengir bare 25 fps?

Takk for svar i alle fall, har uansett fått svar på det jeg først og fremst lurte på. Min tv er forøvrig en 29" Sony Trinitron 100 Hz.

7648355[/snapback]

Det hette visst "fra gammelt av" linjer på TV og henviste bare til den horisontale oppløsningen, så et "vanlig gammeldags" 4:3-TV har egentlig 576x768 pixler mens en 16:9-tv har 576x1024 pixler.

Det blir ikke noen konflikter mhp 30/25 bilder, det ligger algoritmer i signalet som kompenserer for dette.

Den Sony-TV'n din burde ikke ha noen problemer med å "spise" alle typer signaler du gir den.. :)

Lenke til kommentar

Ja det regnet jeg egentlig med jvc1990, men takk for opplysningen.

Spørsmålet var med tanke på direkte fremvisning på tv fra kamera, hvor jeg velger PAL/NTSC etter at filmen er tatt opp.

Og også litt generelt siden problemstillingen med PAL/NTSC og oppløsning er noe som også dukker opp på min stue-pc (som er koblet til samme tv)

Prøvde å filme litt nå, og syns det ble forbausende bra bilde på tv. Dette er jo tross alt et lommekamera, så forventningene var vel ikke så veldig høye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...