Gå til innhold

kjøp av speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Noen her som kan si noe om Samsung GX-1L? Expert har nettopp dette kameraet på tilbud til 5990,- med to objektiver + en bok om digital fotografering. Synes dette virker som et godt tilbud, men er usikker på om det er et smart valg i forhold til merke...? Ser jo det er mest anbefalinger på canon og nikon, men er det bare "gammel vane"... Dette blir vårt første speilrefleks kamera, så vi er jo bare nybegynnere... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en test på kameraet:

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/gx1l.html

Samsung produserer de samme kameraene som Pentax, så det burde være et bra kamera og et godt kjøp.

Men FotoVideo har denne:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=62605

Det er en helt ny modell, men da må du evenuelt kjøpe ekstra objektiv i tillegg.

Se her: http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...=5&g1=23&g2=168

Lenke til kommentar
Noen her som kan si noe om Samsung GX-1L? Expert har nettopp dette kameraet på tilbud til 5990,- med to objektiver + en bok om digital fotografering. Synes dette virker som et godt tilbud, men er usikker på om det er et smart valg i forhold til merke...? Ser jo det er mest anbefalinger på canon og nikon, men er det bare "gammel vane"... Dette blir vårt første speilrefleks kamera, så vi er jo bare nybegynnere... :hmm:

7647391[/snapback]

Var selv på nippet til å kjøpe dette kameraet, men endte opp med Pentax K100D i stedet. GX-1L er 100% identisk med Pentax *istDL, begge er gode kameraer, men Pentax har kommet med en nyere versjon (K100D) som blant annet har billedstabilisator, samt en del forbedringer i forhold til billedkvalitet/støy/jpeg-komprimering enn forrige generasjon hadde.

Av de testene jeg har lest av GX-1L så er resultatene litt både og. Digit her i norge har en omfattende test som du selv kan lese her:

Digit test av GX-1L

Uansett er billedkvaliteten på de aller fleste speilreflekskamera såpass bra at du nok ikke gjør noe bomkjøp ved å kjøpe dette. Anbefaler deg dog å gå en tur i butikken og klå litt på de forskjellige kameraene. Det er ganske stor forskjell på ergonomien til forskjellige produsenter, og er litt kjedelig med et kamera som tar supre bilder men som du aldri bruker fordi det er vondt å holde i...

Samsung/Pentax kjører forresten samme objektivfatningen, så du kan bruke objektivene om hverandre på disse kameraene. Også eldre Pentax-objektiver (tilbake til 1947 om jeg husker rett) kan brukes, men du mister da selvfølgelig autofokus. Har selv kjøpt masse brukte objektiver til å teste med, og det fungerer supert.

(Prismessig er tilbudet bra, men det går fint ann å finne det billigere... spesielt om du har noen Trumf-poeng i tillegg :) )

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål.

Endret av Atrox1
Lenke til kommentar

7647391[/snapback]

Bra pris på en bra pakke. Men jeg vil anbefale dere å se på andre alternativer også.

Nikon D50 5400,- Best Buy/ Expert

Nikon D70s med 18-70mm objektivet til 6500,- hos Japan Photo (dette objektivet er veldig mye bedre og skarpere enn de som leveres med de andre forslagene mine)

Canon 350d 5500,- Elkjop

Sony Alpha A100 6400,- Elkjop med bildestabilisator

Pentax K100d 5700,- Elkjop med bildestabilisator (jeg ser ingen grunn til å kjøpe 110d framfor GX-1L)

Olympus har også er par modeller som er bra.

Kjøp det kameraet som gir den beste magefølelsen innenfor lommebokas rekkevidde. Du vil uansett gjøre et godt kjøp. Lykke til.

Når det gjelder ekstra objektivet 50-200mm får du tilsvarende fra Sigma/ Tamron/ Tokina i omtrent samme kvalitet for 1000-1500 kr.

Lenke til kommentar

Bra pris på et bra kamera... Er dere Trumf-medlemmer, kan dere også få dette kameraet med de samme objektivene til 5495,- på Trumf.no, forøvrig.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer å kjøpe det samme kameraet hos OBS.

Koster 4990,-

Og da følger det med 2 objektiver:

D-Xenon 18-55

D-Xenon 50-200

Sikkert samme pakken som trådstarter så på?

Skal "klå" litt på den neste gang for å se om jeg liker hvordan den ligger i hånda.

Jeg er nybegynner for dette, så jeg lurer også på om det er et bra nybegynnerkamera.

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung GX-1L dobbelkit. Jeg er totalt nybegynner, og hadde omtrent ikke tatt i et speilreflekskamera før jeg kjøpte dette. Jeg valgte det rett og slett fordi jeg fikk det for under 3200 på Preus Pro, og det var nok mer eller mindre et impulskjøp. Nå skal ikke jeg si så mye om kvaliteten på kameraet, for det er jeg på ingen måte kvalifisert til.

Men jeg liker kameraet, det ligger bra i min lille hånd, det tar bra bilder når jeg bare får samlet meg til å bruke riktige innstillinger, og ikke minst så er det knallgøy å fotografere og eksperimentere. Fotogleden er en helt annen enn ved kompaktkamera. En plass må man jo begynne hvis man skal inn i speilrefleksverden, og da synes ikke jeg det er så dumt å velge noe billig første gang. Objektivene kan jo uansett brukes på Pentax-kameraer, så det skal ikke være noe videre vanskelig å oppgradere hus senere.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...