Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie. Stemmerett for kvinner.

Anbefalte innlegg

Skal da skrive en oppgave om stemmerett for kvinner, med problemstillingen; "Hvorfor ble det enklere for kvinner å få stemmerett etter det ble allmenn stemmerett for menn?"

Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne, og er ganske opptatt med særemnet i norsk. Så noe hjelp ville vært hyggelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinner fikk kommunal stemmerett i 1910, tør jeg påstå. Og allmenn stemmerett i 1913.

Og det var New Zealand, Finland, Australia og et par amerikanske stater var tidligere ute enn Norge, men generelt sett var Norge ganske tidlig ute, ja (:

"Hvorfor ble det enklere for kvinner å få stemmerett etter det ble allmenn stemmerett for menn?"

- Vel, mannen har da alltid blitt sett på som overlegen kvinnen. Og da hadde det vel, ifølge det synet, blitt feil å gi kvinner noe ikke engang alle menn hadde?

Når først alle menn hadde fått stemmerett, da kunne kvinner komme med krav om likestilling, men når ikke alle menn hadde stemmerett hadde det vel kanskje blitt litt som om alle kvinner skulle kreve å bli sjefer i dag. If you catch my drift?

Lenke til kommentar

Litt av hvert som sies, kvinner med en viss skattbar inntekt (ca halvparten av alle kvinner over 25 år) kunne stemme i 1907 (noen sier 1909), og kvinner hadde allmenn stemmerett ved kommunevalg i 1910.

Men alle er vel enige med at de fikk allmenn stemmerett i 1913.

Og det at de skulle få det fordi menn fikk det, blir jo som å si; "Jamen, de fikk det. Hvorfor kan ikke vi få det?"

Tror det ligger litt mer bak det, men noe å starte med hvertfall.

Lenke til kommentar

Kvinnene fra borgerskapet fikk noe før, ja, men usikker på årstallet så jeg nevnte det ikke.

Selvfølgelig ligger det noe mer bak, men det er nok lettere å kjempe for stemmerett for kvinner når alt av menn har det. Likestilling, baby.

"Han kan gå på universitetet, hvorfor kan ikke jeg det?", "Han kan ha på bukse, hvorfor kan ikke jeg det?", "Hu kan ha på seg sminke, hvorfor kan ikke jeg det?"

Hvorfor ikke stille et slikt spørsmål?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man stille et slikt spørsmål, men jeg tror ikke det fører til noe av seg selv. Og det er enklere med f.esk sminke og bukse som du nevner, for det er ikke en _lov_ som sier du ikke får lov til det. Universitet er en annen sak, men stemmerett til kvinner nå.

Uansett, bare det at alle menn fikk stemmerett gjorde det jo lettere for kvinner, jeg skal ikke nekte på det. Og mennene sa det jo selv, "hvorfor skal _noen_ kvinner få stemmerett før _alle_ menn har det?"

Men jeg leter etter noe mer, vanskelig å få til 3-4 sider med bare det :cry:

Endret av TaigaH
Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle -noen- menn få stemmerett før kvinner fikk det i det hele tatt?

Menja, vanskelig å få til flere sider bare med det. Du får lese litt rundt på nettet om stemmerett til kvinner i flere forskjellige land, tviler på at det er veldig vanskelig å trekke paralleller (:

Lenke til kommentar

Nei, si det. Du får spørre de som bestemte slikt i på 1800-tallet :whistle:

Men likestillingen på tiden der var jo ikke helt rett på tiden der heller da. Menn var jo enda dummere da, enn de er nå. Tro det eller ei ;)

Skulle helst ha holdt det til Norge, men får vel ty til noe utspekulert for å fylle sidene.

Lenke til kommentar

Joda. Husker ikke hvor jeg leste det, eller akkurat årstall, men tror det var først på 300-tallet at det blei fastslått at kvinner hadde sjel :ermm:

Det jeg tenkte på var om du leste om kvinners kamp for stemmerett i andre land, så kanskje du kan få mer forståelse for kvinners kamp for stemmerett i Norge - ergo: mer å skrive? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...