Gå til innhold

Problemer med detektering av harddisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Under første formatering og reinstallasjon av XP krasjet systemet flere ganger tilbake til booten. Til slutt fikk jeg installert "ferdig" uten krasj slik at velkomstskjermen og alt dukket opp på skjermen.

Jeg er likevel ikke fornøyd, og prøver for tiden å boote fra cd slik at filer lastes inn og jeg kan formatere og installere på nytt.

Men det merkelige er at når filene er lastet inn og jeg kommer til blå skjerm der jeg skal trykke enter for å installere så får jeg ny melding om at systemet finner ikke harddisken og jeg kan ikke fortsette.

Men hvis jeg lar systemet laste inn det allerede installerte os'et så kommer jeg inn i i wondows, noe som tyder på at det ikke er problemer med å detektere hd'en.

Hva kommer dette av?

I bios har jeg satt sata-mode til raid. Den er altså koblet til med sata inn på serial channel0 som master. Dvd-brenneren er koblet til som master inn på ide1.

Jeg prøver å boote og komme inn på installasjonen med en xp pro cd uten service pack, men jeg tror ikke dette har noe å si.

Hovedkort: MSI M-7181

Chipset: VIA

HD: Samsung sata 250GB(jumper satt på den som halverer hastigheten fra 3gbps til 1,5 fordi hovedkortet ikke støtter høyere...

Før alt dette demonterte alle komponeneter i kabinettet og monterte på nytt fordi jeg fikk mange blåskjermer som acpi.sys og pci.sys. Nå har jeg bare disse andre problemene.

Yup yup, noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å boote og komme inn på installasjonen med en xp pro cd uten service pack, men jeg tror ikke dette har noe å si.

HD: Samsung sata 250G

7646920[/snapback]

Det der gir deg nesten garantert problemer. Ikke det problemet med å detektere disken, men korrupte data eller forsvunne partisjoner er meget sannsynlig.

Lag deg en ny CD med SP på. Bruk f.eks AutoStreamer.

Når du booter til installasjonsprogrammet så hender det at det ikke er noen driver til SATA, og da sier den bare at disken ikke finnes. Det er en mekanisme for å legge inn drivere fra floppy, du må trykke F6 helt i starten.

Lenke til kommentar

HD: Samsung sata 250G

7646920[/snapback]

Det der gir deg nesten garantert problemer. Ikke det problemet med å detektere disken, men korrupte data eller forsvunne partisjoner er meget sannsynlig.

Lag deg en ny CD med SP på. Bruk f.eks AutoStreamer.

Når du booter til installasjonsprogrammet så hender det at det ikke er noen driver til SATA, og da sier den bare at disken ikke finnes. Det er en mekanisme for å legge inn drivere fra floppy, du må trykke F6 helt i starten.

7647560[/snapback]

Har ikke floppy-stasjon, men hvis det kan hjelpe å lage en ny install-cd med sp2 på(hvis det var det du mente), så prøver jeg det.

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...