eirikJO Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Skal installere ny bilstereo i bilen min, og er rett og slett helt uerfaren på område. Jeg ønsker at stereoen slår seg på, når man vrir tenningen litt, men ikke så langt som at lysene og viften slår seg på. Hvordan klarer man dette? Idag har jeg det slik at radioen ikke slår seg på før lys og vifte begynner å kjøre. Endret 5. januar 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 bruker en remote kabel til forsterkeren! da slår anlegge seg på vist du skal ha et anlegg med sub/6*9 era eller noe sånt.... når cd spillereren slåes på så kommer forsterkeren også etter;) Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hehe, tror nok ikke det var det han mente Du må koble spilleren til tenninga i alle fall, husker ikke helt va den posisjonen heter (acu? ). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er ikke alle biler som har dette. På min er det en radioautomatikk som gjør at når jeg setter inn nøkkelen, skjer ingenting. Når jeg så vrir tenningen på, går stereoen på. Når jeg så vrir tilbake til 0, er stereoen fortsatt på. Først når jeg tar ut nøkkelen, slår den seg av. Men det har ikke noen "mellomstilling" mellom 0 og tenning på (1). På andre biler har du en radiostilling der du vrir nøkkelen ett hakk feil vei, og kan trekke den ut med radioen på (eldre am-cars) Hvilken bil har du? Type, modell og årgang? Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Styrestrøm til spilleren kobles til noe som får strøm når man vrir tenninga til første hakk (kanskje det ligger en eller annen ledning bak dashbordet allerede, bruk prøvelampe og sjekk). Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Dette var tydeligvis ikke så enkelt som jeg håpet... Jeg har en Saab 93, 99-modell. Og jeg skal ikke ha noe forsterker eller annet i bilen. Kun en ren radio/cd spiller. Slik som Zanta har det, med at stereoen er på helt til nøkkel tas ut av tenningen, hadde vært optimalt. Endret 6. januar 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det beste er å gjøre som Erik Braseth foreslår. Sett nøkkelen i det hakket du vil spillern skal være aktiv i. Mål deretter etter strøm med prøvelampe eller voltmeter; en pinne til jord (karosseri), mål så med den andre i hver av kontaktene i ISO pluggen. Finner du ikke strøm der kan en løsning være å koble alt på batteriet for deretter å slå spilleren aktivt av og på. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hadde ikke ville koblet denne funksjonen til hvilken som helst ledning i dashbordet som har klemme 15R. Da vet du ikke hva denne kabelen er koblet til, og du kan skade andre ting på bilen. På en såpass ny bil er det garantert acc trinn (kl.15R) på tennigslåsen, og jeg vil tro denne ligger opp til radioen også. Hvis ikke, skaff et koblingskjema så du gjør det riktig. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Såvidt jeg vet så ble ikke ISO kontakt standard hos Saab før høsten 2003. eirikjo: Hvordan koblet du opp stereoen? Har du ACC stilling på tenningsnøkkelen slik som under? Lenke til kommentar
WonderChild Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Om det ligger en ledning som alene som det er strøm i på ACC så er det jo høyst sansynelig den som tilhører cd spilleren, om det ikke gjør det er det smarteste å gå i sikringsboksen og strekke en ny ledning derfra for å ikke overbelaste ledninger som allerede er mer enn nok belastet.. Det blir nesten som å sette skøyte leding, på skøyteledning, på skøyteledning helt til sikringa går... Finn en utgang fra sikringsboksen som kun gir strøm på ACC så strekker du en ledning derfra og til cd spilleren og setter den på tenningstrøm som jeg mener å huske var ACU eller no sånt... Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takk for tilbakemeldinger. Ut i fra hva dere skriver her, er det sikkert at jeg skal få hjelp av en jeg kjenner til dette. Hadde sikkert klart dette fint selv, men da jeg ikke har noe erfaring med det, vil jeg ikke begi ut i det i frykt for å skade mer enn fikse. Jeg er ingen bilmekaniker... Lenke til kommentar
WonderChild Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Takk for tilbakemeldinger. Ut i fra hva dere skriver her, er det sikkert at jeg skal få hjelp av en jeg kjenner til dette. Hadde sikkert klart dette fint selv, men da jeg ikke har noe erfaring med det, vil jeg ikke begi ut i det i frykt for å skade mer enn fikse. Jeg er ingen bilmekaniker... 7663132[/snapback] Kjekt med litt hjelp, men man lærer av sine feil... Dyre feil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Huff ja... Husker min første erfaring med montering av bilstereo. Fant en original ledning for radio med +12V dashbordet, men kom såvidt borti jord med denne da jeg skulle koble til. Det viste seg fort at denne var USIKRET fra batteriet (originalt!!), så alt stod i flammer etter et sekund. Blitt flinkere nå, men slike feil blir fort $$$£££€€€ Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Huff ja... Husker min første erfaring med montering av bilstereo. Fant en original ledning for radio med +12V dashbordet, men kom såvidt borti jord med denne da jeg skulle koble til. Det viste seg fort at denne var USIKRET fra batteriet (originalt!!), så alt stod i flammer etter et sekund. Blitt flinkere nå, men slike feil blir fort $$$£££€€€ 7671240[/snapback] Hehe, kan jo være greit å lese veiledningen som pleier å følge med bilstereoer. Første punkt er som regel å koble fra batteriet før man begynner å rote med ledninger... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg var vel sånn ca 14 år da, og hadde kjøpt en brukt stereo fra en nabo som hadde byttet ut sin. Pappas bil, og ingen veiledning fulgte med. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Skal den ikke kunne skrues på når ikke tenningen er på i det hele tatt? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Skal den ikke kunne skrues på når ikke tenningen er på i det hele tatt? 7730283[/snapback] Det er vel opp til deg hvordan du kobler. Originalt i biler hvor det går finnes det en timer som slår den av etter en gitt tid så den ikke tapper batteriet. Det vanligste er å koble den slik at du må vri nøkkelen et hakk før du kan slå den på. På den måten kuttes strømmen når du tar nøkkelen og går i fra bilen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Ja og det vill si over 15 ''railen'' som er over tenningslåsen. Altså om du vill at du skal kunne skru den på når som helst må den kobles over ''30'' railen som er rett fra batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå