Gå til innhold

Parabol på PC, DVB-S, kortleser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mediaportal er ingen tuner. TV-kortet ditt er en tuner, og mediaportal muliggjør visning på skjerm. Vet ikke helt hvordan det funker, men hvis du putter kortet inn i originaltuneren en gang i måneden og lar den stå på over natten, vil det ikke by på problemer har jeg hørt. CD sender nemlig signaler til tuneren som gjør at kortet blir oppdatert med "noe".

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg SKAL se digital tv rett på PC-en, og signalene skal komme fra satelitt. Det er bare så køddent at CD og Viasat skal legge så sinnsykt mye kjepper i hjulene. (ingen offisiell støtte for MCE selv om dette er helt klart et brudd på diverse bestemmelser om at man skal kunne velge tuner selv)

Lenke til kommentar

etter en liten samtale med kundeservice på cd så kan jeg si at cd "delvis" støtter dette i 1 år fram , etter dette så skulle di begynne med påkrevd paring

, som vil si at du MÅ ha en godkjent box fra cd for og kunne se cd :(

for no piss .

men inntil videre så skulle det fungere " tilfredstillende" som han på kundeservice så pent sa det .

Lenke til kommentar

Da er det bare å samle seg og nevne dette for forbrukerrådet. De har jo blitt pålagt å levere et produkt tillater at man stiller fritt til å velge dekoder (slik at man i prinsippet kan ha både viasat og cd på samme tuner). Hva i h*** er poenget med digital-tv når man ikke får sett det digitalt rett ut av boksen!? Har brukt ukesvis på å finne ut hvordan man skal kunne gjøre dette, og jeg har fortsatt ikke funnet noe svar som funker uten for mye fikling og ikke koster tusenvis av kroner :realmad:

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Notisen var fra 2005, men har vært i kontakt med konkuranse tilsynet, detter skrev dem:

-------------------------------------------------------------------------------

SPØRSMÅL:

Hei

Jeg lurer på om det er lov og drive slik som CanalDigital driver. Dette med paring av kort og tuner.

Jeg fo min del syntes dette høres vel merkelig ut. Jeg mener at man betaler for kanalene ikke for tuneren. Da jeg for min del ikke har trengt for den.

Jeg kan skjønne at dem hadde laget en liste over tunere som dem hadde godkjent men ikke som man må kjøpe gjennom dem...

Sammenligning: Når man kjøper en mobil så kjøper man jo den mobilen man vil ha selv for så og binde seg til et abn. Men da på canaldigital og viasat hvis ikke jeg har misfostått dems prinsipper, så må man kjøpe tuner og kun bruke den tuner og være bundet i tolv mnder. Dette syntes jeg ikke virker helt lovelig.

Mvh

Petter

-------------------------------------------------------------------------------------

SVAR:

Konkurransetilsynets hovedoppgave er å håndheve konkurranseloven. Lovens formål er å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser. Konkurranseloven har to forbudsbestemmelser. Konkurranselovens § 10 inneholder et forbud mot konkurransebegrensende avtaler mellom foretak. Konkurranselovens § 11 inneholder et forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling.

Canal Digital og Viasat sluttet i 2004 å tilby såkalte CA-moduler (kort). Dette innebærer at man må kjøpe dekoder fra det enkelte parabolselskap man ønsker å være kunde av. Konkurransetilsynet vurderte i sak 2004/269 om denne praksisen innebærer en overtredelse av forbudene i konkurranseloven §§ 10 og 11. I brev av 9. mai 2006 til partene konkluderte imidlertid tilsynet med at det ikke var funnet holdepunkter som gav grunnlag for en ytterligere prioritering av saken. Konkurransetilsynet valgte på denne bakgrunn å avslutte behandlingen av saken.

Vennlig hilsen

Jens Olav Aksdal

Førstekonsulent

Konkurransetilsynet

Postboks 439 Sentrum

NO-5805 BERGEN

Besøksadresse (Bergen):

Olav Kyrres gate 8

Telefon: +47 55 59 75 00

Direkte: +47 55 59 75 68

Faks: +47 55 59 75 99

[email protected]

[email protected]

www.konkurransetilsynet.no

*** Sikkerhetsmelding ***

Denne meldingen er fra Konkurransetilsynet, og kan inneholde konfidensiell informasjon. Dersom du ikke er rette mottaker, eller autorisert til å motta på vegne av rette mottaker, kan du ikke bruke, kopiere eller videresende denne meldingen eller eventuelle vedlegg i meldingen uten tillatelse. Dersom du har mottatt denne meldingen ved en feiltakelse, ber vi deg informere avsender ved å svare på denne e-posten, og deretter slette denne meldingen. Takk.

*** Confidentiality notice ***

This e-mail has been sent from the Norwegian Competition Authority, and may contain confidential information. Its content is intended only for the person(s) to whom it is addressed. If you are not such a person, you are hereby notified that reading, copying, or in any way disseminating the content or any attachment of this e-mail to another person is strictly prohibited. If you have received this message in error, please notify the sender immediately by responding to this e-mail, and delete the material from any computer. Thank you.

Som dere skjønner er norge et ganske tåpelig land da det gjleder slike ting... Er faktisk ikke noe støtte for forbukerne. Kanskje det skulle vært tatt rett til stortinget. Er vel kun dem som kan sette ned benet!

PETTER

Lenke til kommentar

Smart tenkt alfal.

Petter: det finnes alltid muligheter for å omgå tullete sperrer på, men noen er mer eller mindre ulovlige. Dreambox, bl.a. bruker CAM-emulatorer som kjører dekryptering i software slik at man kan bruke alle kort i en dreambox uten å bytte CAM. Men det finnes mange softcam/cam-emuer som ikke krever at du har abonnement, så derfor blir det feil å diskutere slikt i et forum som har regler mot diskusjon av piratvirksomhet! (selv om det skal brukes til lovlige abonnementer som i dette tilfellet).

Lenke til kommentar

Det finnes emuer i linux siden det brukes pc servere med linux til kortdelere (dele abbomangskort som via og canal+ kort via internett til andre brukere)

h**p://verden.abcsok.no/index.html?q=CARDSHARING+linux&lr=

hilsen

alfal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...