Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av gigabit switch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den trenger ikke være managed egentlig.. hvis det ikke gjør det raskere da

7708510[/snapback]

Managed er alltid en fordel, fordi da har du en del flere muligheter enn med en unmanaged switch. Kjøpte selv en managed switch hjemme, og forskjellen var merkbar.

Edit: i visse tilfeller kan en managed switch sørge for raskere forbindelse (tenker da spesielt på trunking).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Muligheter som?...

7708676[/snapback]

Med en managed switch kan du dele nettet ditt opp i flere separate VLAN. Det gjøres ofte i forbindelse med sikkerhetstiltak. Trunking er en annen funksjon du finner på en managed switch. Da kan du sette opp to porter i en trunk. Du strekker da to ledninger fra switchen til en maskin som har to nettverkskort. Disse to nettverkskortene parrer du (setter opp en bro). Hvis kortene har en hastighet på f.eks. 100 Mbps, blir den totale hastigheten da 2x100 Mbps, altså 200 Mbps. Dette er to eksempler på hva du kan gjøre med en managed switch. I tillegg er innmaten på slike switcher mer påkostet og kan jevnt over takler mer trafikk enn unmanaged switcher.

Lenke til kommentar

ja, nå sitter jeg da med 2 spillemaskiner, gammel laptop og "server" (kasteklart mao.), en printer og en router. Det er da kjekt med god hastighet mellom maskinene ved backup og vennebesøk, og med lav ping når man spiller.

edit: fjernet årsak til misforståelse

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Hvordan hadde du tenkt å sette opp VLAN? Etter min mening tror jeg nettverket ditt ikke er avansert nok til at det er hensiktsmessig med VLAN.

7709819[/snapback]

sorry, mente selvfølgelig at nettverket oppfattes som ett enkelt lan.

Lenke til kommentar
Hvordan hadde du tenkt å sette opp VLAN? Etter min mening tror jeg nettverket ditt ikke er avansert nok til at det er hensiktsmessig med VLAN.

7709819[/snapback]

Hjemmenettverket mitt kan med fordel deles inn i to VLAN. Ett VLAN til det kablede nettverket, og ett annet VLAN til trådløs-nettverket.

Lenke til kommentar
stigfjel, hva slags praktisk grunn skal det være til å gjøre det sånn?

7714358[/snapback]

Fordi det står en brannmur med 3 nettverkskort og separerer VLAN 1 og VLAN 2, samt stenger inntrengere ute fra nettet. VLAN 2 som er trådløs-nettverket er da fullstendig isolert, og trådløs-brukere må da enten bruke VPN eller AuthPF (brukerautentisering i PF, pakkefilteret i OpenBSD) for å kunne få tilgang til VLAN 1 og internet. En managed switch gjør dette mulig. Bedre kan man knapt sikre et trådløs nettverk. Jeg holder på å sette det opp, og når jeg får det til, kommer jeg til å lage en guide på dette i BSD/UNIX-forumet fordi det meste av oppsettet gjøres fra en brannmur som kjører OpenBSD.

Lenke til kommentar

stigfjel, hvem vil ha så mye styr bare for å få lov til å surfe på sitt eget trådløse nettverk?

Jeg kjører MAC filtrering både i basen og i brannmuren min, og trives med det. Vil helst ha max båndbredde ut av trådløs nettverket mitt, og jeg har erfart at kryptering stjeler faktisk en del båndbredde.

Kan godt skjønne det hvis det er en stor bedrift eller en skole, eller noe som krever sterk gradering. Men for privatpersoner ser jeg rett og slett ikke vitsen.

Lenke til kommentar
stigfjel, hvem vil ha så mye styr bare for å få lov til å surfe på sitt eget trådløse nettverk?

Jeg kjører MAC filtrering både i basen og i brannmuren min, og trives med det. Vil helst ha max båndbredde ut av trådløs nettverket mitt, og jeg har erfart at kryptering stjeler faktisk en del båndbredde.

Kan godt skjønne det hvis det er en stor bedrift eller en skole, eller noe som krever sterk gradering. Men for privatpersoner ser jeg rett og slett ikke vitsen.

7715046[/snapback]

Det gjør jeg.. han lærer faktisk åssen han gjør det, også kan han få jobb i skole/stor bedrift osv. Det man gjør hjemme er ofte det man blir flink på, og siden kan bruke på å få jobb eller bli interessert nok til å gjennomføre en utdannelse. Sånn som en med interesse for bil mekker og etterhvert kan bli mekaniker veldig lett.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
stigfjel, hva slags praktisk grunn skal det være til å gjøre det sånn?

7714358[/snapback]

Fordi det står en brannmur med 3 nettverkskort og separerer VLAN 1 og VLAN 2, samt stenger inntrengere ute fra nettet. VLAN 2 som er trådløs-nettverket er da fullstendig isolert, og trådløs-brukere må da enten bruke VPN eller AuthPF (brukerautentisering i PF, pakkefilteret i OpenBSD) for å kunne få tilgang til VLAN 1 og internet. En managed switch gjør dette mulig. Bedre kan man knapt sikre et trådløs nettverk. Jeg holder på å sette det opp, og når jeg får det til, kommer jeg til å lage en guide på dette i BSD/UNIX-forumet fordi det meste av oppsettet gjøres fra en brannmur som kjører OpenBSD.

7714423[/snapback]

7715046[/snapback]

Trenger han å ha noen spesiell grunn? Spesielt teknisk interesserte synes slike små "prosjekter" i sitt eget hjem er en fin "hobbysyssel". Selv har jeg alltid likt å lage nettverket mitt hjemme over snittet. Hvorfor? Vel, hovedsaklig fordi jeg liker å dille med slikt, istedetfor å sitte å spille 24/7. Men det har også med at jeg liker å ha kontroll. MAC-filtrering og kryptering på trådløse nettverket er ikkje det største problemet å knekke nå til dags. Og tro meg; man kan gjøre mye ugagn ved å misbruke andres trådløse nettverk/internett.

Og som en sluttnotis; det er kanskje litt styr å sette ting opp slik stigfjel beskrev, men når det først er satt opp, er det like mye stress som når du skal surfe på ditt nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg ser hverken fordeler eller praktiske grunner til å gjøre det sånn.

At det er gøy å dille med sånt (og man får det til) skal jeg ikke nekte på.

Men når jeg blir fortalt at det "kan med fordel deles inn", så så jeg ikke noen som helst praktisk grunn til å gjøre det sånn i et nettverk med få enheter.

Jeg ser heller ikke vitsen i å ha en Ferrari når man bor i Norge, bortsett fra at man "har muligheten" til å kjøre 300km/h hvis man vil. Det er sikkert gøy å vite at man kan.

Lenke til kommentar
Jeg ser hverken fordeler eller praktiske grunner til å gjøre det sånn.

At det er gøy å dille med sånt (og man får det til) skal jeg ikke nekte på.

Men når jeg blir fortalt at det "kan med fordel deles inn", så så jeg ikke noen som helst praktisk grunn til å gjøre det sånn i et nettverk med få enheter.

Jeg ser heller ikke vitsen i å ha en Ferrari når man bor i Norge, bortsett fra at man "har muligheten" til å kjøre 300km/h hvis man vil. Det er sikkert gøy å vite at man kan.

7718231[/snapback]

Smaken er som baken; delt i to. En Ferrari trenger ikkje kjøre i 300km/h for å se fet ut. Den trenger heller ikkje kjøre i 300km/h for å ha behagelige seter, eller for å ha bra kjørekomfort. Du ser hvor jeg vil hen...

Lenke til kommentar
Muligheter som?...

7708676[/snapback]

Med en managed switch kan du dele nettet ditt opp i flere separate VLAN. Det gjøres ofte i forbindelse med sikkerhetstiltak. Trunking er en annen funksjon du finner på en managed switch. Da kan du sette opp to porter i en trunk. Du strekker da to ledninger fra switchen til en maskin som har to nettverkskort. Disse to nettverkskortene parrer du (setter opp en bro). Hvis kortene har en hastighet på f.eks. 100 Mbps, blir den totale hastigheten da 2x100 Mbps, altså 200 Mbps. Dette er to eksempler på hva du kan gjøre med en managed switch. I tillegg er innmaten på slike switcher mer påkostet og kan jevnt over takler mer trafikk enn unmanaged switcher.

7708691[/snapback]

Det du beskriver er bonding ( i Ciscoverdenen kjent som etherchannel ). Trunk er å kjøre flere vlan på et samband. Management gir deg endeløst mye mer å gå etter ved problemer - du kan sjekke trafikkstatistikk og duplex pr. port på svitsjsiden.

Dell har forøvrig en billig 8 ports svitsj med web-management til knappe 1K.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg valgte en switch fra HP var at HP lager gode switcher for en rimelig penge. Som jeg har sagt før, er HP Procurve switchene en direkte konkurrent til Cisco Catalyst, Cisco sine egne switcher. Prisen på HP Procurve ligger langt under Cisco. Der jeg jobbet i jula, ble det brukt unmanaged switcher. I jula byttet vi ut disse med managed switcher. Allerede i forrige uke fikk vi utbytte av disse i praksis. Web-serverne var uten nett. Det at jeg kunne gå inn på switchene gjorde meg i stand til å finne feilen fort og over telefon fikk jeg folk til å legge opp en ny kabel, og da gikk det ikke lang tid før serverne var oppe å gå igjen. Hadde det stått unmanaged switcher ville det tatt mye lengre tid å finne feilen, som lå i nettverkskablene.

Lenke til kommentar
Det du beskriver er bonding ( i Ciscoverdenen kjent som etherchannel ). Trunk er å kjøre flere vlan på et samband.  Management gir deg endeløst mye mer å gå etter ved problemer - du kan sjekke trafikkstatistikk og duplex pr. port på svitsjsiden.

Dell har forøvrig en billig 8 ports svitsj med web-management til knappe 1K.

7719690[/snapback]

Strengt tatt er det VLAN-trunking du snakker om og det er Cisco som har startet den forvirringen. 802.3ad port-trunking har eksistert lenge, samt at cisco har sin egen port-trunking, men kan være enig i at å bare kaller det trunking refereres som oftest til VLAN trunking.

Uansett finnes det flere unmanaged switcher nå med høy switch-fabric, bl.a. ZyXELs som jeg har pimpet tidligere.

http://www.zyxel.no/produkt.php?cat=21

Lenke til kommentar

Joda, for det kan med

fordel deles inn i to VLAN.

Og etterpå kan han jo få

jobb i skole/stor bedrift osv.

For

Det man gjør hjemme er ofte det man blir flink på, og siden kan bruke på å få jobb eller bli interessert nok til å gjennomføre en utdannelse.

La nå fyren få holde på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...