Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av gigabit switch

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ute etter gigabit switch til mitt kjære hjemmenettverk. Jeg må ha 8 porter - mer er ikke nødvendig, og 7 er for lite. Jeg har særs gode erfaringer med linksys, men har heller ingen veldig dårlige erfaringer med 3com eller dlink. Utover det er jeg stort sett skeptisk :p

Naturlig nok siklet jeg på linksysen, men den ser ikke ut til å komme inn i verden før i august igjen. Mamoz og datakjeden er i nærheten (trondheim), men datakjeden har intet inne. Mamoz hadde denne, og det er for øyeblikket den jeg går for.

Bruken skal hovedsakelig være filoverføring i LAN, printing, nett-tilgang med mye streaming/lasting (nettradio, steam-spill oppdateringer osv.), og selvfølgelig spilling med lav ping. Veit at mye av denne styringen ligger i routeren jeg fikk fra NGT (thomson btw..), men er det noen rene svitsjer som har framifrå egenskaper i min klasse?

Hilsen en handleklar kar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ihvertfall ambefale 3COM Gigabit Switch 8 Den rusler og går her, og virker veldig bra. I tillegg ser den litt kul ut :p

Jeg kan heller ikke kjenne noe tegn til varme i den, men har ikke belasta den helt fult heller da. Har hatt 4 pc'r og maks overføring over dem, og da ikke mye varme, bare så man kjenner det er noe inni som lager litt varme, men ikke mye. :thumbup:

Lenke til kommentar

exin89, har du sjekket hva slags hastigheter du får mellom PCer med Gigabit NIC?

Jeg har en Netgear Prosafe 5p Gigabit som jeg muligens ikke er helt fornøyd med. Får kun rundt ~300Mbps mellom filserver og stasjonær, men det kan jo også være NIC i PCene som begrenser meg.

Personlig ville jeg aldri ha vurdert billigseriene til D-Link. Setter da større lit til merker som 3Com, Linksys, og selvfølgelig Cisco :p

Lenke til kommentar

Når jeg hadde lan og overførte mellom div pc'r hadde jeg alltid 1GBit mellom meg og den/de jeg overførte med, og switchen ga alltid 1GB overføringshastighet til hver pc. Sånn at hvis jeg overfører mellom meg og 2 andre f.eks så får jeg 1GBit i overføringen fra meg, og aldri hatt noe problem.

Stabilt og fint, og 1Gbit hele tida. Prøvde også å kjøre 2Gbit nettverk ut fra hovedkortet, som støtter at begge portene jobber sammen. Da la jeg 2 kabler fra pcn til switch, og overførte 1Gbit fra hver av 2 andre som jeg overførte fra. Så der også full hastighet. :thumbup:

Forresten hva er NIC?

Beklager litt rotete post. :thumbdown:

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Når jeg hadde lan og overførte mellom div pc'r hadde jeg alltid 1GBit mellom meg og den/de jeg overførte med, og switchen ga alltid 1GB overføringshastighet til hver pc. Sånn at hvis jeg overfører mellom meg og 2 andre f.eks så får jeg 1GBit i overføringen fra meg, og aldri hatt noe problem.

Stabilt og fint, og 1Gbit hele tida. Prøvde også å kjøre 2Gbit nettverk ut fra hovedkortet, som støtter at begge portene jobber sammen. Da la jeg 2 kabler fra pcn til switch, og overførte 1Gbit fra hver av 2 andre som jeg overførte fra. Så der også full hastighet. :thumbup:

Forresten hva er NIC?

Beklager litt rotete post. :thumbdown:

7646240[/snapback]

NIC står for Network Interface Controller, altså nettverkskortet

Lenke til kommentar

exin89, det står jo selvsagt 1Gbit på status på nettverkskortet (NIC :p ), men hva du faktisk får når du overfører mellom maskinene må du sjekke f.eks i Task Manager, Ctrl + Alt + Delete. At du får 100% utnyttelse, altså 125MB/s tror jeg ingenting på, med mindre du har virkelig heavy utstyr og 4 RAID0-disker i hver endre.

Lenke til kommentar
exin89, det står jo selvsagt 1Gbit på status på nettverkskortet (NIC :p ), men hva du faktisk får når du overfører mellom maskinene må du sjekke f.eks i Task Manager, Ctrl + Alt + Delete. At du får 100% utnyttelse, altså 125MB/s tror jeg ingenting på, med mindre du har virkelig heavy utstyr og 4 RAID0-disker i hver endre.

7648459[/snapback]

Eneste jeg vet er at overføringshastigheten var litt over 10x hva jeg har fått på 100mbit nettverk gjennom tidene. Dette målt med TotalCopy. Jeg husker ikke helt hvor mye det var, men var ihvertfall det som jeg betrakter som full hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg har i lengre tid brukt en 3Com OfficeConnect 8 Gbps switch. Men etter at jeg hadde en datajobb i jul, og vi der gikk til innkjøp av noen HP Procurve 2510 (24x100 Mbps + 2 Gbps uplink) og en HP Procurve 1800 24G (24x1 Gbps) har jeg selv kjøpt en HP Procurve 1800 8G (8x1 Gbps). Til forskjell fra de andre som er listet opp her, er disse Procurve-modellene jeg listet opp managed, altså administrerbare. Jeg betalte ca 1700-1800 inkl. moms for HP Procurve 1800 8G, og da ble den levert på døren. HP Procurve er en direkte konkurrent til Cisco Catalyst serien (Cisco sine egne switcher, ikke linksys). Men HP Procurve koster mye mindre enn Cisco Catalyst.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23076

Klarer full speed på alle porter (samtidig).

7674324[/snapback]

Det gjør de fleste Gbps-switcher. Men den jeg listet opp, er managed. Det er ikke den switchen fra ZyXEL.

Edit: den switchen har garantert ikke 19.2 Gbps backplane som oppgitt. Hvis det skulle vært tilfelle, ville den switchen vært mye dyrere. Dessuten er det teoretisk umulig å få 19.2 Gbps backplane på en 8 port Gbps switch.

Edit edit: HP Procurve 1800 8G har backplane på 16 Gbps, noe som er mer realistisk med tanke på hva slags switch det er snakk om. Konkurrenten til switchen fra ZyXEL, 3Com OfficeConnect Gigabit 8 har en backplane på 3.2 Gbps. Også realistisk med tanke på hvilket segment denne switchen er ment for. ZyXEL-switchen opererer på samme seg ment som 3Com OfficeConnect. HP Procurve 1800 8G ligger i et høyere segment.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det gjør de fleste Gbps-switcher. Men den jeg listet opp, er managed. Det er ikke den switchen fra ZyXEL.

Edit: den switchen har garantert ikke 19.2 Gbps backplane som oppgitt. Hvis det skulle vært tilfelle, ville den switchen vært mye dyrere. Dessuten er det teoretisk umulig å få 19.2 Gbps backplane på en 8 port Gbps switch.

Edit edit: HP Procurve 1800 8G har backplane på 16 Gbps, noe som er mer realistisk med tanke på hva slags switch det er snakk om. Konkurrenten til switchen fra ZyXEL, 3Com OfficeConnect Gigabit 8 har en backplane på 3.2 Gbps. Også realistisk med tanke på hvilket segment denne switchen er ment for. ZyXEL-switchen opererer på samme seg ment som 3Com OfficeConnect. HP Procurve 1800 8G ligger i et høyere segment.

7674383[/snapback]

Nei de fleste (unmanaged) switcher har ikke switch-fabric så den klarer wirespeed på alle porter. 19.2Gbps er en trykkleif, da det kun var GS-108 (ikke a-modellen) som klarte det. Dette skyldes at den hadde en overdimmensjonert switch-fabric som selvsagt er unødvendig. Men GS-108 har altså en switch-fabric på 16Gbps non-blocking.

Lenke til kommentar

7648459[/snapback]

Enig med deg. Skal ha ganske tungt utstyr for å klare å dra 125MB/s igjennom nettverket.

Lenke til kommentar

Jeg får meg en Procurve 1800-8G imorgen. Bestilte den faktisk på impuls før jeg leste stigfjels innlegg. Jeg får i tillegg 2 x Intel Pro/1000PT Desktop Adapter PCI-E som jeg skal bruke mellom stasjonær og filserver, så får vi se om jeg får andre hastigheter enn en Netgear Gigabit-switch og standard nForce4 Gigabit NIC.

Med Procurve-boksen, samt en WRT54GS med Hyper/DD-WRT firmware har man en ganske billig løsning på VLAN og diverse i hjemmet, håper jeg blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Nå vi er inne på switcher har jeg er lite spørsmål:

Vi er på jobben skal bytte ut den gamle 3Com Superstack 3, Switch 3300. Den har 24 porter.

Me den begynner å bli dårlig og vi trenger derfor noen anbefalinger. Jo billigere jo bedre, men det skal være kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...