zeltex Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Hei Veeeeel, nok en liten tvilsom ting jeg trenger hjelp til. i går skulle jeg fjerne noen programmer. Jeg tok den late veien, fjerna alt og det fungerte bra, unntatt en feature etter en liten suspend to ram. Hvis jeg prøver å spille av en videofil etter at jeg har startet opp pcen fra suspend to ram, så henger ubuntu seg helt, og jeg må holde svenskeknappen inne for å kutte strøm. Virker som det er et problem med skjermkortdriverne, for jeg får samme feil hvis jeg glemmer å huke av suspend to ram i /etc/defaults/apci-support, og så kjører suspend to ram. Da henger skjermkort eller skjermdriver(vet ikke hva) og jeg får fine brune og svarte streker over skjermen. Hvordan kan jeg høste ut feilmeldinger her, eventuelt fikse det? Er så kjedelig å sette den i suspend, komme på toget, også måtte restarte for å kunne se en film. Edit: Da fikk jeg løst problemet, og det var bare å sette på SAVE_VIDEO_PCI_STATE og av DISABLE_DMA i /etc/defaults/acpi-support takker igjen for hjelp som ledet meg mot rett svar Endret 5. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Etter min erfaring er dette et laptop kompabilitets problem... Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Veeeeel, nok en liten tvilsom ting jeg trenger hjelp til. i går skulle jeg fjerne noen programmer. Jeg tok den late veien, fjerna alt og det fungerte bra, unntatt en feature etter en liten suspend to ram. Hvis jeg prøver å spille av en videofil etter at jeg har startet opp pcen fra suspend to ram, så henger ubuntu seg helt, og jeg må holde svenskeknappen inne for å kutte strøm. Virker som det er et problem med skjermkortdriverne, for jeg får samme feil hvis jeg glemmer å huke av suspend to ram i /etc/defaults/apci-support, og så kjører suspend to ram. Da henger skjermkort eller skjermdriver(vet ikke hva) og jeg får fine brune og svarte streker over skjermen. Hvordan kan jeg høste ut feilmeldinger her, eventuelt fikse det? Er så kjedelig å sette den i suspend, komme på toget, også måtte restarte for å kunne se en film. 7646157[/snapback] ikke helt sikker på hva det kan skyldes men , hva slags laptop har du ? Etter min erfaring er dette et laptop kompabilitets problem... 7646627[/snapback] Det skyldes ikke "et laptop kompabilitets problem" , bare idioti å si slik . zeltex : har du f.eks testet om samme skjer i andre distroer ? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 ogger: Slik jeg forstår det er det liten vits å forsøke med en annen distro; han sier jo at han har kommet i skade for å fjerne en nødvendig pakke og at det fungerte tidligere. zeltex: Hva får du ut av dmesg / /var/log/message(e.l) etter suspend, evt. i det du forsøker å spille av en fil? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 ok , så ikke at han hadde fjernet en pakke i det han skrev . Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Etter min erfaring er dette et laptop kompabilitets problem... 7646627[/snapback] Det er det helt klart ikke, da det fungerte før jeg la inn ubuntu på nytt på onsdag eller torsdag. ikke helt sikker på hva det kan skyldes men , hva slags laptop har du ? All slik info glemte jeg jo å legge med, var litt trøtt i går. Det er en compaq HP nc6220, med Intel 915 skjermkort zeltex : har du f.eks testet om samme skjer i andre distroer ? 7646651[/snapback] Nei har ikke det, og kommer ikke til å prøve heller. Funnet meg til rette med ubuntu etter å ha brukt det siden første versjon kom høst 2004 ogger: Slik jeg forstår det er det liten vits å forsøke med en annen distro; han sier jo at han har kommet i skade for å fjerne en nødvendig pakke og at det fungerte tidligere. zeltex: Hva får du ut av dmesg / /var/log/message(e.l) etter suspend, evt. i det du forsøker å spille av en fil? 7647216[/snapback] Skal prøve dette og se hva den sier, og jeg tror enten det er en pakke som mangler eller er instalert som jeg ikke hadde sist, da det fungerte. edit: svar kommer ok litt senere, nå er det "frokost" Endret 5. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Da fikk jeg endret lit på /etc/defaults/acpi-support og det virker nå. Ikke at jeg er proff, men tror 'dmesg' kanskje hintet om det. Takk for hjelp, nok et problem løst. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Veeeeel, nok en liten tvilsom ting jeg trenger hjelp til. i går skulle jeg fjerne noen programmer. Jeg tok den late veien, fjerna alt og det fungerte bra, unntatt en feature etter en liten suspend to ram. Hvis jeg prøver å spille av en videofil etter at jeg har startet opp pcen fra suspend to ram, så henger ubuntu seg helt, og jeg må holde svenskeknappen inne for å kutte strøm. Virker som det er et problem med skjermkortdriverne, for jeg får samme feil hvis jeg glemmer å huke av suspend to ram i /etc/defaults/apci-support, og så kjører suspend to ram. Da henger skjermkort eller skjermdriver(vet ikke hva) og jeg får fine brune og svarte streker over skjermen. Hvordan kan jeg høste ut feilmeldinger her, eventuelt fikse det? Er så kjedelig å sette den i suspend, komme på toget, også måtte restarte for å kunne se en film. 7646157[/snapback] ikke helt sikker på hva det kan skyldes men , hva slags laptop har du ? Etter min erfaring er dette et laptop kompabilitets problem... 7646627[/snapback] Det skyldes ikke "et laptop kompabilitets problem" , bare idioti å si slik . zeltex : har du f.eks testet om samme skjer i andre distroer ? 7646651[/snapback] Ehm ogger... jeg har ikke sagt at det er det men i alle tilfellene jeg har lest om dette før, har det vært problemer med acpi pga kompabilitets problem. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Ehm ogger... jeg har ikke sagt at det er det men i alle tilfellene jeg har lest om dette før, har det vært problemer med acpi pga kompabilitets problem. 7649812[/snapback] Jeg vil foreslå at du gir deg nå, før du ramler av sykkelen. zeltex: Da har du lært noe! Sjekk alltid dmesg og /var/log/messages(evt. tilsvarende) eller tjenestespesifikke logger(ta en liten titt i /var/log/ så får du et lite inntrykk). Jeg vil typisk si "tail -f /var/log/<loggfil>" og siden forsøke å reprodusere feilen. -f gjør at tail fortsetter å lese fra filen, slik at den også leser ting som blir skrevet til filen så lenge tail kjører. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Ehm hvis dere tar dere en tur innom linux-laptop.net så kan dere lese om flere laptopper der suspend på linux roter til linux etter suspend, fks Dell XPS Gen2, der funket ikke nvidia driveren etter suspend-to-ram og og harddisk, pga at acpi eller hva nå som styrer dette ikke var helt komptiabel med Linux, dette er bare et eksempel. Dette gjelder Ubuntu Dapper Drake. Endret 5. januar 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå