Gå til innhold

Hva er et kontrollerkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Hvorfor ikke endre overskriften din til "Kontrollerkort - hva er det?" Så slipper du å bryte tre-ords-regelen.

 

Kontrollerkort er betegnelsen på type tilleggskort man som oftest tilkobler hovedkortet, fordi man trenger tilkoblingsgrensesnitt man ikke har/ikke har nok av på hovedkortet. Det er ikke en bestemt komponent som man kan vite om man trenger eller ikke, da det er et samlebegrep som omfatter drøssevis av forskjellige bruksområder og brukerkrav.

 

Det kan være et USB 2.0-kort med 3 porter til 200,- som man kobler til et PCI-spor på hovedkortet dersom du har et gammelt hovedkort uten USB 2.0-støtte, eller det kan være et RAID-kontrollerkort til 10 000,- hvis man skal ha mange SCSI-disker i RAID i en server/arbeidsstasjon.

 

På hovedkortet har man i dag _innebygde_ kontrollere som PATA (til "IDE"-disker), SATA-kontroller til SATA-harddisker, USB-kontroller, Firewire-kontroller, lydkort(kontroller) og ikke minst nettverkskontroller.

 

Kontrollerkort er da tilleggsfunksjoner man kan trenge utover det man har innebygget på hovedkortet. For mange holder det veldig fint med det innebygde 10/100Mbit nettverkskortet på hovedkortet hvis de skal surfe på nettet, mens noen kanskje trenger et kraftig 1000Mbit server adapter hvis maskinen skal dytte store mengder data ut på et nettverk, og da vil man som regel skaffe seg dette via et kontrollerkort.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Kontrollerkort er betegnelsen på type tilleggskort man som oftest tilkobler hovedkortet, fordi man trenger tilkoblingsgrensesnitt man ikke har/ikke har nok av på hovedkortet. Det er ikke en bestemt komponent som man kan vite om man trenger eller ikke, da det er et samlebegrep som omfatter drøssevis av forskjellige bruksområder og brukerkrav.

 

Jeg får ikke mitt kontrollerkort til å fungre helt som det skal.

Jeg har oppgradert min PC og på HK er det bare rom for 2 stk. IDE enheter.

Jeg har 2 stk. IDE DVD brennere og 2 IDE disker som jeg gjerne ville bruke.

Jeg har nå koblet til mine 2 DVD brennere i IDE sloten på HK, en SATA disk i en av SATA kontaktene og den største harddisken på kontrollerkortet (som er i et PCI spor).

Jeg finner kontrollerkortet i enhetsbehandling og har de siste driverene innstallert.

Finner ikke igjen IDE hardisken i enhetsbehandling eller utforsker.

Ved Boot kommer informasjon om kontrollerkort og enhet som er på denne: Samsung spillipoint ca. 250Gb i spor 1.... eller noe.... (det går noe kjapt)

Jeg får mulighet til å endre oppsettet ved å trykke F2, men har ikke peiling på hva jeg evt. skal endre til....

I manualen står det litt lettfattig om striping osv. som jeg aldri har vært borte i før.

 

 

Hjeeeeelp. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...