Gå til innhold

Diskettstasjoner - en uting eller absolutt nøvendig?


Xoduz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er egentlig unødvendig.

 

firmware, bios-flash, booting osv kan man likevel gjøre fra CD. (har ennå ikke hatt problem med å ikke ha skrivetilgang under booting) Flytting av småfiler gjør man med CDRW, via nettet, USB-thumb eller lignende.

 

Problemet er bare at en del folk som ikke er så datainterreserte fortsatt sverger til disketter av gammel vane.

 

PS. Med CDRW og mount rainer-support så får man vel også skrivetilgang på boot-CD'ene ?

Lenke til kommentar

Hvis du leser PCWorld var det en leder der for en stund tilbake om bruk av diskettstasjon. Redaktøren selv hadde ikke merket at han ikke hadde diskettstasjon, fordi han aldri hadde etterlyst en.

 

Vil si at diskettstasjoner egentlig er avleggs. Som tidligere fortalt finnes det enklere, tryggere og ikke minst bedre løsninger enn diskettstasjoner. Kjøp en CD-RW plate til flytting av ting å tang, den har mye støtte kapasitet, og det vil fungerer akkurat på samme måte som en diskett.

Lenke til kommentar

sett opp en gammel pc(hvis man har) og bruk den som server. På denne kan man ha diskettstasjon. Da slipper man å ha den i sin egen PC hvertfall... Da har man en i nødstilfelle...

 

men de nye "usb-drivene" hadde vært skikkelig bra hvis det hadde vært "100%" støtte for det. Da kunne man gjort som med mac'ene.

 

bertie

Lenke til kommentar

jeg tok selv vekk diskettstasjonen fordi jeg tenkte: alle har jo brenner! eller internett som jeg kan laste opp på! og jeg har jo nettverk her hjemme. ingen problm. også en dag skulle jeg skrive ut noe kl 12 på kvelden (lekse til dagen derpå) da oppdaget jeg at manskinen min ikke likte nettverk sammen med pcn til mamma med win98! det ble helt rabbiat og funket ikke. jaja får laste det opp da.

lastet det opp også gikk jeg opp til maskinen og gjett hva? internetten funka ikke!

da ble jeg sur og gikk å la meg.

kjeft av læreren fikk jeg og :sad:

Lenke til kommentar

Har ikke hatt diskettstasjon montert i maskinen siden januar 1999. Har ikke hatt noen problemer i ettertid der jeg ikke har kunnet bruke CDer/nettverk eller liknende istedet. For meg er denne en unødvendig og stygg, dessuten må man ha ekstra kabel til denne i kabinettet.

 

Kommer selvfølgelig an på personen som skal bruke pcen, men jeg lengter ikke etter den.

Lenke til kommentar

Mount Rainier spesifikasjonen for CD/RW plater kan nok bli en "trussel" for den gamle diskettstasjonen.

Da kan man bruke en CD/RW plate som en stor diskett på en enklere og sikrere måte.

Man slipper å formattere platene i forveien, da dette blir gjort under kopieringen. Filer som slettes blir virkelig fjærnet fra platen, og plassen frigitt.

Enkelte nyere brennere støtter dette, mens andre kan oppdateres med firmware.

Men er det noen som vet noe mer om dette, om det er noen software eller drivere tilgjengelig idag?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min personlige mening angåënde disketter (ikke objektiv), er at:

1. diskettstasjoner eksisterer kun i dag fordi at ingen har brydd seg om de, "la gå" sier de og lar den bli

2. Den er avleggs og treg

3. bytt ut floppyene med zip-disker til diskettpriser - size doesn't matter....

3.1. gjør disse kompatible med vanlige floppyer (bakoverkompatibilitet)

4. Nostalgi.....?

5. Hvorfor har ikke hastigheten økt, de greide jo det angående CD'er?

6. Hvem hater ikke den ******** lyden av stasjonen "dit-dit-diiiit-dddiittt"?

 

 

Jeg har ikke hatt en d.stasjon i maskina mi siden mai.

dette grunnet at kabelen min ikke når, og at jeg ikke gidder å investere i en ny slik bare for å bruke den ****** dritten.

Flashing? Gjør jeg fra windows

Boot? LILO + cd'er

boot-recovery? CD'er (kan boote et linux image til en hd for så å kjøre opp lilo fra et shell der.

ghost? XP er så stabilt, linux er ikke støttet.....

hvis jeg legger inn XP er det nesten alltid en annen versjon, da vil jeg jo så klart ha en ren installasjon

 

 

Tresprit

Lenke til kommentar

Den koster jo under 200 kroner, så det er ikke stort å spare. Har man flere maskiner kan man ha en som ligger innpakket i en antistatisk pose. Så er det bare å åpne kabinettet å plugge inn når den trengs. Ikke bråker den lengre heller. Så lenge det finnes kontakt på HK og den koster så lite er den jo kjekk å ha.

 

LS 120 og Zip slo ikke til, en av disse kunne blitt en god arvtager. LS 120 er vel borte så vi står igjen med zip. Så kom cd brenneren i mellom å ødela det. Det spørs vel om cd noensinne kommer til å bli like sikker til booting som floppy´n. Har mang en gang møtt veggen på booting fra cd og måttet ty til floppy..

 

Selv har jeg for uten nødbooting og flashing hatt bruk for 3 1/2" til å laste inn pris/rabatt filer til et steialder fakturaprogram. Må bruke dette programmet grunnet spesiell bransjetilpasning. Nå har det kommet en fiks, slik at det går an å kjøre import fra fil, hehe.

Lenke til kommentar

uff nei floppy det må jeg si jeg har mange onde erfaringer med.

Hvor mange ganger har jeg ikke tatt med dokumenter etc til skolen på helt nye disketter oppbevart i diskettboks hele veien og når jeg kommer på skolen kan disketten ikke leses.

Har nå ikke hatt diskett på ett halvt år men satte inn den gamle diskett stasjonen igår fordi jeg skulle oppgradere firmware på dvden min(dell dvd, liteon 163) sjekka en diskett 5 ganger ca med full format og error checking etter bad sectors.

Men hva tror du skjer når jeg booter den disketten?

Først må jeg seff sette dvd romen i posisjonen programmet krever, jaja tenker jeg...

Gjort det... booter igjen.

10%....20%....30%....40%....50%..HAKK HAKK HAKK HOST HOST KRØNSGJ!!!

heisann der var dvd romen feil flashet og ubrukelig.

Jess!! praise teh floppey!!.

Si ifra hvis noen vil ha en ubrukelig dvd rom.

Lenke til kommentar

Disketten er jo ganske nyttig når man skal ta ting man har jobbet med på skolen med seg hjem. Også tar de mindre plass enn en CD. Går greit ned i en lomme. Hender jo av og til at det skjærer seg, men det går helst greit. Diskettstasjonen i min PC er slett ikke overflødig.

 

[ Denne Melding var redigert av: Samiedna på 2002-12-21 13:33 ]

Lenke til kommentar

De er vel utsatt for mye rart på skolen, hehe. Så har du tatt disketter tilbake som har kjørt i diskettstasjoner på skolen. Cola, tyggis jernspon og annen humor har sikkert havnet der. Dette er så kommet inn i din floppy hjemme, og vips: kræsj bang bom.

 

Jeg har ikke hatt ett eneste problem, kun en og annen ødelagt diskett siden 1994. Så har de ikke vært inne i noen skolepc heller da.

 

Jeg har data på 5 1/4" floppy (de bøybare diskettene) som fremdeles er lesbart.

 

Det finnes utstyr til å rense floppystasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...