Xoduz Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 De standard diskettene & diskettstasjonene er vel av de mest avlegs delene på en PC nå til dags...trege som fy, blir altfor lett ødelagt og noen bråker noe helt infernalskt.... Ikke takler de multitasking heller. I allefall ikke i Windows (95/98...vet ikke ang. 2k/XP). Trenger vi de egentlig? Når man kan nå kan boote fra CD'er og hvermansen får rask nok internett til at man ikke behøver en diskett for å kopiere en liten fil...er de egentlig nødvendig lenger? Likevel tilsir min egen erfaring at de fortsatt trengs...men....noen andre som har meninger om dette? :razz: Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 De trengs! Hvis du ikke har printer hjemme og skal fremføre noe på skolen. Det raskeste er å sette i disketten og printe ut på skolen.. skal du laste ned attachments der går det FRYKTELIG lang tid... + ved installering av win 98... :razz: Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Har vel strengt tatt ikke brukt diskettstasjon på 2-3 år jeg, så jeg gidder neppe å montere en i min neste PC. Det går jo fint å boote fra CD hvis man skal 'utenom' harddisken. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Thumbdrive kan jo brukes med tiden på alle systemer som har USB.. Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Rimelig greit å ha en floppy når alt går skeis, ja! Tror ikke det finnes en ting som har redda meg flere ganger enn den gode gamle dos-oppstart disken med CDROM drivere og smartdrv.exe.. Hvordan kan man påstå at de ikke tåler noe? Har aldri hørt om noen som har prestert å drepe en floppy før. De overlever jo det utroligste (som f.eks små barn som putter inn tannpirkere og bankkort) :wink: Men jeg skal si meg enig i at man stort sett ikke har bruk for floppy lenger, men det er _veldig_ fint å ha de gangene windows ikke fungerer skikkelig lenger! Kunne sikkert lagd en boot-cd med dos, men altså.. En floppy koster jo nesten ingenting og tar ikke opp særlig med plass heller. Bruker Creative MuVo til filoverføring utenom internet. Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 25. november 2002 Forfatter Del Skrevet 25. november 2002 Vel, prøv å lagre dem i et par år uten å bruke dem så blir de på merkelig vis fulle av feil...:razz: Kommer seff an på HVORDAN man lagrer dem, men skulle tro en standard diskettboks skulle være godkjent for det. Har boks etter boks med mer eller mindre ubrukelige disketter stående på hylla. Varierer sikkert fra person til person - men MIN erfaring er uansett at de ikke er egnet for å lagre sensitive data over lengre perioder :wink: Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 02:20, skrev Xoduz:Vel, prøv å lagre dem i et par år uten å bruke dem så blir de på merkelig vis fulle av feil...:razz:Kommer seff an på HVORDAN man lagrer dem, men skulle tro en standard diskettboks skulle være godkjent for det. Har boks etter boks med mer eller mindre ubrukelige disketter stående på hylla.Varierer sikkert fra person til person - men MIN erfaring er uansett at de ikke er egnet for å lagre sensitive data over lengre perioder :wink: Stemmer. Jeg var på utkikk etter en diskett en gang jeg skulle gi en kamerat en oppstartsdiskett eller.no Jeg fant en stabel med ca 50 disketter ned ei kjelleren, pent stablet, kanskje litt mye støv. Jeg tror at jeg kom fram til at det var 4 eller 5 disketter som fungerte. Resten var det bare å kaste... Sarte greier ass... Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Hehe, ser jeg misforstod litt. Tenkte på diskettstasjonen når jeg skrev det med at de tåler mye (tannpirkere, bakkort osv).. :smile: Lenke til kommentar
ponke Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 "Kjekt å ha!" Bruker min ofte til dokumenttransport mellom hjem og skole. Er ikke som om alle datamaskiner på skolen og på arbeidssteder har cd-rom. Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Joa, diskettstasjonen er mer eller mindre blitt overflødig... Den jeg bruker nå har hengt med ganske mange oppgraderinger etterhvert, og er der fordi jeg en sjelden gang plutselig (og meget uventet) får bruk for den (dessuten ser det så dumt ut uten :wink: ) Et interesant eksperiment kunne jo vært å heng en post-it lapp eller en tape med dagens dato på foran diskettstasjonen og sett hvor lang tid det tok før du måtte fjerne den... Tipper det ihvertfall hadde gått noen måneder for majoriteten (og sikkert et halvår for min del). Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg må ha min når jeg skal ghoste. Men jeg kan jo lage en cd som gjør samme nytten, men disketten er fin den. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 ikkje hatt diskettstasjon på 2år..... Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Diskettstasjonen er nyttig å ha den. Til: Biospppgraderinger. Legge inn firmware. Flytte små filer. Starte opp maskinen i nødsituasjoner. En så rimelig sak er det ingen grunn til å kutte ut. Disketter av god kvalitet holder lenge. Lagre dem tørt, og i jevn temperatur. Men det skal nevnes at noen nyere diskettstasjoner har problemer med å lese eldre disketter, som egentlig er helt i orden. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Synes at hk-produsentene snart kunne lagt til støtte for booting fra slike små usb-harddisker(som f.eks. denne), da hadde virkelig disketter blit unødvendig. Raskere access, raskere overføring, får plass til alle de "store" filene(i oppstartsdiskett sammenheng)... hadde jo vert mye bedre(right?) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Håh. Når jeg skal lage boot-fløppis til 386'en eller 486'en, etter å ha lasta ned images fra Nettet, er diskettstasjonen god&ha. Dere kan ikke nekte for det. (Har fått henda på en sånn tøff 5,25"-drive nå. Må finne tak i sånne skikkelig gamle fløppis...) Lenke til kommentar
OffiserDeath Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 diskett stasjoner trengs fortsatt. Enkleste måten å overføre små filer mellom atamaskiner (hvis de ikke er tilkoblet hverandre via nettet). Også greit å ha hvis du skal reparere noe, feks. bootloaderen. Skulle vi liksom brent ut en ny cd hver gang ve skulle gjort noe slikt. Og det tar jo mye lengre tid å eraese en cd - rw. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 De trengs. Har du noengang laget en bootcd som man har skrive rettigheter til Det er ingen problem med disketer Gret nok du kan gjøre det med HD men det er ikke så let vis du ikke har formatertden enda :wink: _________________ Just admit you're a freak :wink: [ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-11-25 09:41 ] Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 de fleste bios update må man jo lage bootdisk. og dermed blir denne enheten helt nødvendig! Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Dette er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. Det er ikke så enkelt å kvitte seg med disketten, tenk bare på kostnadene alle HK-produsentene vil få med ommskrivning av alle support-filene sine. De fleste er biosoppgraderingene er basert på bruk av diskettstasjon. Vi kommer aldri til å se at de blir ommskrevet til å bruke CD-stasjon. Jeg vet godt at det er enkelt å få det til fra CD, men det vil bli en kjempestorm hvis noen lagde maskiner uten støtte for disketter. De er som sagt overfor her, veldig kjekke å ha til flytting av små filer etc. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 mac'er kan jo boote fra firewire og usb disker, og de har kuttet ut floppy helt. viser enda en gang at pc verdenen henger etter på dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå